Sv: Kattsand
Jag använder Everclean, 179:- för 10kg, väldigt drygt, räcker över en månad på 2 katter, har nu 3 katter så det går väl åt lite mer. Den är superbra, klumpar sig bra och tar bort lukten, den är tom med parfymerad, knappast nödvändigt men nu är den ju det. Den dammar inte så mycket heller och inte sprider den sig i hela lägenheten.
Köpte ett par billiga sorter i livsmedelsaffären, när jag var för sjuk för att ta mig till djuraffären. För första gången luktade det från kattlådan, det var helt vidrigt, höll på att kräkas när jag stod lutad över den för att göra rent, huga. Sånt köper jag aldrig mer. Däremot så har jag använt MissCat Ultra ibland, den är bra men dammar förskräckligt. En av de billiga var sån där grov sand eller grus, som jag inte gillar. Dels så så går det åt så mycket mer, om man inte har en spade med stora hål kanske, och dels så sprider den sig. Det gör väldigt ont under fötterna när man trampar på de små vassa stenarna som verkligen sprider sig över hela lägenheten.
Jag har haft katter i 8 år och aldrig tömt kattlådan, finns ingen anledning, när man använder bra sand som inte fastnar i botten. Nån gång ibland så tar jag bort och gör rent kanten, när det behövs, de sätter sig för nära kanten ibland.
Här finns lite att läsa om kattsand:
http://www.katt.nu/kattsand.htm