Kattsand, falskt eller sant ?

Mynta2

Trådstartare
Är det sant att man INTE ska ha klumpbildande till kattungar ? Läste att klumparna kan fastna både här och där..tex: nosen, munnen osv.

Nu går ju inte mina på låda än på ett tag, men skadar inte att veta vad som är sant/falskt i tid.

Sv: Kattsand, falskt eller sant ?

Läste i senaste numret av Kattliv att den där risken är mer eller mindre en skröna, den är åtminstone kraftigt överdriven. Några erfarna veterinärer uttalade sig, ingen av dem hade varit med om att en kattunge dött av sandklumpar i magen.

En av dem hade stött på EN kattunge som dött av förstoppning efter att ha ätit kattsand men det var inte klumpsand, röntgen hade visat grus i magen.

Enligt de här veterinärerna är det inte ovanligt att kattungar smakar på sanden men att de slutar med det rätt snart. Nån av dem rekommenderade dock inte finkorning sand, den fastnar i munnen och torkar ut trampdynorna.

Det var skönt att höra..För Icke klumpbildande är hemskt tycker jag. Luktar illa och en himla åtgång är det. Tack för svaret.

Jag har lite grov sand..inte pudersand.

Jag har haft kontakt med en amerikansk uppfödare som varit med om detta så jag chansar inte. Har iofs inte klumpbildande sand alls nu, men hade tidigare, dock aldrig till kattungar. Bytte till klumpbildande när de hade lärt sig att man inte ska äta sand.

Så jag ska satsa på ICKE klumpbildande först ? Hur länge då ?

Mynta2 skrev:
Så jag ska satsa på ICKE klumpbildande först ? Hur länge då ?

Du lär märka på dem när de gett upp att äta på sanden. Jag kommer inte ihåg riktigt, men jag tror jag bytte till klumpbildande sand när kattungarna var 5-6 veckor så det handlade om icke-klumpbildande i 2-3 veckor (de första veckorna i livet går de ju inte på toaletten).

Jag hade mina på klumpbildande hela tiden. Men man får såklart titta på dom i bröjan för att se hur mycket dom försöker äta upp. Mina visade inget större intresse för sanden, så det gick bra. Vet flera uppfödare med uppåt 20 år i branchen som alltid haft klumpbildande och aldrig har haft problem. Men som sagt, visar ungarna en benägenhet att verkligen äta sand så får man ju tänka om.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 153
Senast: Googlarn
·
Hundhälsa Vi har fått tid till veterinären på onsdag men vill bara höra om man kan göra något själv? Tror att ena hunden har fått något som har...
2
Svar
26
· Visningar
2 191
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
805
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama