Kattsäker balkong

mysboll

Trådstartare
Hur har ni gjort som bor i lägenhet med balkong?

Vilket nät är bäst och går det att fästa det utan att göra någon "skada" på balkongen?

Visa gärna bilder! :laugh:
 
Sv: Kattsäker balkong

Jag har tyvärr inga bilder, men vi använde lämpliga brädor och byggde en ställning runt balkongen (fäst med ståltråd eller buntband tex). Sedan använde vi hönsnät hela vägen. Vi skarvade genom att tråckla med ståltråd.
 
Sv: Kattsäker balkong

Har heller inga bilder men när vi bodde i lägenhet hade vi turen att i båda fallen ha en balkong/tak över.

I det ena fallet kunde vi fästa nätet (vi hade grönt plastnät) via buntband och nån rundstav i golv och tak vill jag minnas på lämpliga ställen.

I det andra fallet hade vi bara överbalkongens tak att jobba med. Vi tog då tryckimpregnerade lämpliga stolpar och sågade så de vart ett par mm för långa och tryckte dessa mot taket på överbalkongen. Sedan på med samma plastnät och fäste med buntband.

Tänk bara på att det är bra om det blir ett tak på ett eller annat sätt då katter kan klättra! Finns inget befintligt tak kan man väl bygga mha stolpar och näta in även taket. Såg en sådan konstruktion när vi bodde i stan.
 
Sv: Kattsäker balkong

Jag har byggt ramar av tryckimpregnerade reglar som jag har fäst rådjursnät på. Har fyra ramar som är ihopfästa två och två med gångjärn, så att de blir som två vikskärmar. De står stadigt av sig själva på balkonggolvet, men jag har fäst dem i räcket med ett par buntband för extra stabilitet eftersom min grabb gillar att klänga i nätet emellanåt. Jag har en balkong ovanför min och behöver sålunda inget tak.

Har bara bilder från innan balkongrenoveringen, efter renoveringen fick jag bygga om ramarna lite då balkongen fick en annan form. Principen är dock helt och hållet densamma.

(Det är svårt att fota då balkongen är ganska liten, men man ser ju på ett ungefär iaf. Mellanrummet mellan ramarna och balkongen ovanför ser av någon anledning större ut på bilderna än det var.)

balkong03.jpg


balkong01.jpg


Rådjursnätet kan jag verkligen rekommendera, för övrigt. Smidigt och lättjobbat, väldigt hållbart och i princip osynligt på lite håll. Finns att köpa billigt på metervara på nätet.
 
Sv: Kattsäker balkong

Det vanliga är att man bygger ramar och fäster nätet i. Det blir som en bur som står av sig självt, utan att fästas nånstans. Så här såg min ut, jag hade svetsnät i ramar byggda av tryckimpregnerat 4x4-virke. Idag hade jag satsat på rådjursnät istället, mer osynligt. Jag fäste nätet med mälor på utsidan då svetsnät är vasst. Men plastnät kan man såklart göra det på insidan istället. Jag satte en rakt över inne vid väggen för extra stadga. Ta gärna med i beräkningen om det finns andra vägar ut vid utrymning. Är balkongen enda som brandkåren kan komma åt via kan det vara bra att ha en dörr i nån ram. Brandkåren klipper sig igenom, men det kan vara bra om du kommer ut utan att behöva klippa :)

21472842.jpg

21472851.jpg

21472848.jpg

21472849.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har berikat mitt liv med två underbara Birmapojkar och vill naturligtvis att de ska ha det så bra som möjligt. Vill väldigt gärna...
Svar
18
· Visningar
1 106
Senast: Noxos
·
Katthälsa Hej! Min katt har hoppat från balkongen, första våningen för 5 timmar sedan. Hon verkade OK, åt lite mat precis som hon brukar men nu...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 233
Senast: Keb71
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: ufot
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp