fia0

Trådstartare
Tänkte jag skulle fråga vilken/vilka kattraser som finns i en katt som jag precis fått, men jag kan inte lägga in bilder...... Hur gör man?:confused:

Sv: kattras

Man kan aldrig säga vilka raser det är i. Vissa raser har vissa saker som utmärker dom, men det finns ingen som man kan säga är 100% nån ras. Och det spelar egentligen ingen roll, katten kommer alltid att förbli en huskatt. En katt utan stamtavla räknas alltid som huskatt, hur rasren den än är.

Jag förstår ju såklart att det alltid kommer vara en huskatt. Men jag är lite nyfiken i alla fall. Och vissa drag går ju att gissa var det kommer ifrån.

Om det är någon som har lust så finns i alla fall en bild på gallerisidan.
Den heter HPIM0506. En helt svart katt.. ;)

Nej, det går inte att avgöra på drag. Eftersom den är blandad med nått annat så har den ytterst sällan sådana drag att det syns vilken ras det är. Visst kan den se ut som en skogis, men det kan lika gärna vara en otroligt dåligt typad annan långhårsras. Den rasen som sätter mest prägel är persern, dom har ibland kortare nos. Men inte ens det är nått säkert tecken.

Fast det kan ju lika gärna varit en oriental/siames/balines eller orientaliskt långhår. Det finns ju 3 rexraser (iofs skiljer sig en väldigt mycket från dom andra 2). Det enda som gör en rex är ju just rexningen. Kroppsmässigt (iaf ihopblandat med nån annan ras) ser den ju ut som vilken orientalisk "ädel" ras som helst.

Kanske det skulle kunna varit(fast det är fastställt en Rex) men jag tycker att på bilder som jag har sett på dessa kattraser tycker jag inte alls att de har samma kroppsbyggnad som Chleo. Utan jag tycker han liknar just en rex till 99% på kroppsbyggnaden.
Jag har tyvärr ingen bra bild på honom, det är när han står upp som det syns på hans väldigt långa smala ben, små tassar och avlånga smala kropp. Hans ansikte är ganska likt en rex i profil också.
Färgen har han däremot helt ärvt av sin mamma, vanlig svart/vit.

Han ser nästan helt ut som den här i kroppsbyggnaden:
cornish9900.jpg

Lite tjockare svans dock. Dock inte huvudet som ser ut nästan exakt som den här fast med mindre öron:
us_pets.9551.1.jpg

Chleos huvud:
image.php

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
466
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka