kattpresentationer

em76

Trådstartare
Nu tycker jag det är dags för en presentationstråd.

Först min gamla katt som avlivades p g a juvertumör januari 2003. Hon hette LINA och föddes 1992 i stallet där mina sköthästar Finette och Miranda stod. Hennes mamma var halvvild och det var Lina också. Hon infångades när hon var tre månader och transporterades 3 km jamandes till Eksätra. I början var hon mycket skygg och gömde sig för oss. Hon fortsatte att gömma sig för besökare hela sitt liv så det är inte många utanför familjen som fått närkontakt med henne. Hon gillade inte att bli upplyft men kom gärna och la sig intill i soffan.
ElinLina2002.jpg

Efter Linas död började vi leta ny katt. En grårandig hona skulle det vara. Vi letade bland annonser och annonserade själva utan att finna vad vi sökte. Men i juli var vi och tittade på ridlägersavslutning i skånska Vä. Där hittade vi BLENDA! Hon var tam och såg ut precis som hon skulle. Hon skötte sig perfekt under den 3 h (inkl besök på Börjes i Tingsryd) långa hemresan. Hon älskade människor och lät sig kelas och lekas med. Som vuxen är hon lite mer reserverad mot främlingar och har mer åsikter, accepterar inte längre att bli hanterad hur som helst. Men hon är fortfarande en jättego katt.
Hon gillar att klättra i träd.

BLENDApb.jpg

I augusti samma år kom SALVE. Varifrån han kom vet vi inte, troligen blev han avsläppt från en bil. En dag satt han, en liten svart-vit kattunge, på en sten vid Smedstorpet (där vi har hästarna) och jamade ynkligt. Han fick mat och vatten och boxplats i stallet. Sedan blev han kvar och han är nu allas favoritkatt, han lyckas omvända alla katthatare (jägarna alltså). Han är alltid snäll och glad och förlåter allt, jag vet inte hur många gånger jag råkat trampa honom eller köra över hans svans med skottkärran. Han vill alltid vara med och är som en kattunge vilket kan bero på att han kom ifrån sin mamma tidigt, han var nog inte mer än 5-6 veckor när han kom, och att han kastrerades när han bara var dryga halvåret.
Salvegjnra2.jpg

Sv: kattpresentationer

Vilka är de korrekta färgbeteckningarna på mina katter?
Lina var svartskäck med stickelhår.
Blenda är randig, ränderna är svarta, mellan ränderna är håren tvåfärgade, ett ljust band och mörka kanter. Hon har kolafärgade partier.
Salve ser oftast svart och vit ut, men i starkt ljus ser man att det svarta är randigt. Hans pälsbotten är grå.

Lina är svartvit helt enkelt. Stickelhåren är inget man benämner.
Blenda är bruntigré (ev brunspotted) eller svarttigré. Det anlaget som gör att hon är mönstrad gör också att dom svarta stråna bleks till bruna. Hon är alltså genetiskt svart med augotianlag. Huruvida hon är tigré eller spotted beror på om hon är randig eller prickig.
Salve är svartvit, men har spökmarkeringar. Det har alla katter, dvs dom är inte genetiskt mönstrade men mönstrena syns. Det är därför röda katter alltid ser mönstrade ut, trots att dom inte alltid är det.

I kronologisk ordning.

Nisse -svart och vit hane som fyllde 2 år den 15/9 -kommer från en familj som ägde då fyra jämtar och mellan 15 och 20 katter som skulle skjutas, hörde detta på avägar och luskade snabbt ut vilka som bodde där och åkte dit för att hämta hem två katter, Nisse och hans syster, systern hittade jag dock inte igen så det bidde bara Nils.
Han är väldigt rädd och avaktande mot främmande, främst män -mannen i familjen hade för ovana att slå och sparka mot katter och hundar så jag gissar att det sitter i.
Han gillar inte att bli buren eller lyft -äter MJAU torrfoder men jag har än inte lyckats hitta någon blötmat han gillar.
Kastrerades för ca 1½ år sedan och blev under en period väldans tjock, men han har sakta gått ned till normalvikt, han är väldigt grovt byggd och har långa ben, svans och stora öron.
Nisse har alltid vart väldigt högljudd, jamar ofta och högt, han har lärt sig sitt, ligg, skall och apport.

Pipen är född 1/7 -04, lite över ett år alltså, han är tigrerad svart, grå, brun och vit -kastrat sen i Mars i år.
Han är väldigt tystlåten, de gånger han har jamat hos mig är inte fler än tio iallafall.
Han kommer från en psykiskt sjuk dam som inte fick ha kvar sina djur och det var fyra kattungar och en mamma som spriddes för vinden, jag ville ha en kattkompis till Nisse som då var mest inne och ensam när jag jobbade eller var i stallet.
Han äter de mesta, helst blåbärsfil som han tycker är :love:
Tycker inte heller om att bli buren eller lyft.
En liten lätt kille på lite över 2 kg som för några veckor sedan blev instängd i ett garage och han var borta i nästan en vecka :(
Jag trodde han var död... nu har han utegångsförbud tillsammans med

Cleo, föddes 17/5 i år, alltså ca ett halvår gammal. Hon är från min chef och trefärgad vit, svart och röd.
Väldigt självsäker, kaxig, stor i truten och har haft problem med maten eftersom hon inte äter barnmaten jag köpt utan prompt ska äta samma mat som de andra två och fort ska det gå så hon inte blir utan. Vilket har fått till följd att hon slänger i sig maten utan att tugga eller känna efter att hon är hungrig.
Hennes bästa vän heter Pipen som levt upp på nytt med denna lilla katta och de leker konstant, Pipen är en väldigt bra kattmamma, han har sådant tålamod med henne till skillnad från Nils som mer än ofta ger hon en smäll på truten när hon inte låter honom vara ifred.
Hon äter allt, det finns ingenting hon har matvägrat än.
Muckar med de större katterna i området, hon och en annan okastrerad hankatt har visat intresse för varandra för någon månad sedan, därför har hon utegångsförbud eftersom jag inte ska kastrera henne förens i januari/februari någongång.

Kul att läsa om dina katter! En katt som äter blåbärsfil! :D

Tack!
Är denna katt spotted eller tigré? Randiga ben och prickig rygg.
Hon är mer guldbrun än Blenda.

Silla
Silladator.jpg

Den där katten är brunsköldpaddsspotted! För att komplicera det hela så är det tabby och inte tigré i botten (tabby är breda ränder, tigré är smala, och spotted är när någon av dessa bryts upp i ett prickat mönster).

/Erica

Dimma, blå colorpoint ragdollhona, är min första katt efter familjens kattuppehåll på några år. Hon är nu snart 9 månader och en väldigt vacker och bestämd dam. Hon äter sig knubbig på torrfoder :o och älskar att bli klappad på sin runda gosmage.

dimma10.jpg

Cirrus, brun bicolor ragdollhane, är nyomdöpt fastän han är ett halvår gammal nu. :D Han är en liten kelgris som älskar maaaaat i alla former. Trots det är han betydligt klenare än Dimma, men han växer nog ikapp henne även på bredden så småningom.

chaim42.jpg

Våran första katt var Baloo, blå och vit huskattshane, som var min gosbjörn när jag var liten. Baloo var lika gammal som jag men avlivades när han var 4 p.g.a. FIP.

balootrad.jpg

Casper, blåtigré med vit huskattshane, var min första egna katt. Han var väldigt söt och gosig men skulle gosa enbart på sina egna villkor. Hans favoritmat var RÄKOR såklart.

casper1ar.jpg

Många fler bilder på Dimma och Cirrus och lite mer information finns på min hemsida.

/Erica

Jag har 2 nu:

S*Iliadens Yoga, min första (och hittills enda) avelshona. Köptes pga den svarta fläcken på näsan, som kostade mig totalt 4000:-. Yoga är en välmående kastrat idag som tillbringar dagarna med att leka, sova, äta och gnälla på mig när jag sitter för mycket vid datorn.
yogagumman.jpg

S*Lisuanto's Abiding Addiction "Abbie", min förstfödda efter Yoga, som jag behöll för att lägga över avelsarbetet på. Tyvärr visade det sig att hon hade en knädefekt som är ärftlig, så hon kastrerades och är nu också en välmående kastrat.
Hon älskar att leka med mamma eller själv, och favoritnöjet är att stoppa in leksaker under TV-bänken som jag ska leta fram. Jag kastar iväg dom för att hon inte ska leka in dom där under, men kattskrället bär tillbaka leksaken till TV-bänken och stoppar in den där igen. Dum eller smart? Välj själva.
abbie10.jpg

Här är min lilla Missan som är 4 år gammal och har bott hos i nästan två år. Hon kom från ingenstans en sommardag och undrade om hon fick bo här. Vi frågade grannar om de saknade någon katt men icke sa nicke. Efter ett år så kom det fram att det trots allt var en grannes katt. Men de ville inte ha tillbaks henne och tja Missan ville nog inte byta sitt boende heller.

Missan och Elektra

Jag bor med Kornelia och Loranga, helsyskon som blev 2 år i maj
Kornelia är svart med vita tecken på haka, hals och fötter
Loranga är bruntigré på överkropp och svans men vit på undersidan
Har tyvärr inga bilder att visa upp på dem
De lever sitt liv som innekatter som då och då får komma ut i koppel på baksidan av huset och det är jättespännande. Annars är det OK att sitta vid den innätade innerdörren och titta ut på morgonen när alla barn ska gå till skolan då den är 100 meter hemifrån mig

Härlig färg på Dimma! Och Baloo är kul tecknad! Casper har den färg vi letade efter egentligen, Blenda är ju mer brun. Vilken är den genetiska skillnaden?

MissFideli, dina katter är också fina!

ohh spännande :p

börjar med Missan som är ca 9 år och vi fick henne som ettåring tror vi då hon blivit utkastad ur en bil och bröt höften.
så hade hon kattungar i magen och var undernärd och rädd.
en kattunge överlevde men dog senare.
missan mår jätte bra nu och även fast benet läkte ihop snett så är hon värre till att busa än en kattunge,veterinären säger att hon inte har ont och hon ser inte ut att ha det minsta on :)

Smirre är missans son han är ca 7 år gammal och en riktig latkatt.
det han gör är att sova och sen vakna o gå till matskålen och kanske lägga sig och sova vid matskålen :p men väl ute kan det va riktigt med fart i han,världens snällaste.

Simba har jag fått genom kattkommando syd och han är ca ett år norskskogskatt,helt underbar liten buse med glimten i ögonen :)
han älskar att vara ute och jaga löv och klättra i träden.

missan är den korthårige och smirre den långhåriga
katter_copy.jpg

simba har jag kort på men funkar inte att lägga ut
:(

Såna fina pissar!

Vi har fyra, men jag nöjer mig med en bild på dem denna gången. Taget med mobilkamera, därav kvaliteten.

784962.jpg

http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_2/00780000-00789999/big/784962.jpg

Överst t.v. har vi den svarta katten Mortiis. Adopterades i mars 2003 av www.kks.nu Han var då en riktigt skyggis som blivit uppfostrad så av sin mamma som levt på gatan och var jätterädd för människor. Vi har arbetat MYCKET med Mortiis för att få honom att bli så trygg som han är idag. Nu är han världens keligaste, litar äntligen på oss och vi får pussa och krama honom precis hur mycket vi vill! Han blir lite undrande om vi skulle gå förbi honom och INTE klappa honom. Nu när han äntligen tycker om det kan han inte få nog!

Till höger om honom står surgubben Ozzy. Han är mattes katt och går efter mig som en skugga hela tiden. Jag var med när han föddes den 26 juli 2001 och sen dess har vi hållt ihop, eller ja inte de första 12 veckorna givetvis. Han är den som muckar mest och slår de andra när han tror att vi inte ser. Ska lura till sig grannkatterna (spelar snäll och blinkar så fint mot dem) och när de väl kommer slår han dem. Han säger alltid vad han vill. Jamar om han vill gå ut/in, få mat om torrfodret är slut eller om han vill dricka vatten ur kranen i badrummet.

Nedre raden t.v (för att låta som i skolkatalogen) har vi Felix. Han är vår matfixerade katt med ett ansikte. Han ser alltid likadan ut, samma ansiktsuttryck. Allt handlar om mat för Felix del, vilket kanske syns på hans kroppshydda... (7kg) Han kom in till oss efter att ha drivit runt i ett industriområde hösten 2003. Mannen som fångade in honom jobbade på det företag där Felix en natt faktiskt gjorde inbrott. Det blev en utryckning som kostade företaget 5000 kr :angel: Lille gubben ville ju bara komma in.... Vi har nyss fått reda på att han har en allergi så han får troligtvis äta kortison resten av livet. Kliar upp sår på halsen annars. Detta får en att fundera på hur det hade gått om han hade fått fortsätta leva ute... :(

Så, nere till höger har vi Lillan. Hon gick själv in till oss i mars 2004. Gick rakt förbi mig och två av kattkillarna som stod i vardagsrummet, in i köket och åt upp deras mat och sedan in i sovrummet och la sig där att sova på våra sängar... som om hon bott här alltid! Vi försökte hitta en ägare, men utan resultat så Lillan fick stanna. Självklart visade det sig att hon var dräktig och ut kom 5 svart-vita små fina barn. Kattkillarna hjälpte Lillan att passa barnen när de växte upp, alla var så duktiga, och när de var 12 veckor började de flytta till egna hem, även det genom www.kks.nu Lillan kastrerades sedan och kunde äntligen koppla av med ett nytt liv som pensionär!

Casper är blåtigré, Blenda är bruntigré. En bruntigré är i grunden en svart katt som är mönstrad, och en blåtigré är en blå (dvs grå) katt som är mönstrad. Dilution är ett recessivt anlag (som fux mot svart på hästar) som gör svart till blått och rött till creme.

Här finns en bra guide till kattgenetiken om man är intresserad. Den är Silverkedjans motsvarighet hos katterna. ;)
http://www.kattgenetik.net/spinn.htm

/Erica

Huggtass
4.jpg

Goskatten nummer 1 som helst vill ligga i knät och pussa på matte hela dagarna. :love:
Pratar massor, hela tiden.
Älskar mat och allt som skulle kunna vara mat :d
Huskatt född 2001

Mipplis
3.jpg

Förnäm men busig dam, som är kelig på sitt vis.
Huskatt född 1999 i augusti och fick komma in i värmen hos oss när vi fångade in henne i december. Då var hon en ynklig liten en. Fortfarande misstänksam mot människor hon inte känner. Pratar mycket

Tösen (svarttabby)
huskatt
1år och2mån

Liten försiktig flicka som jag hittade i ett dike som liten kattunge..satt o gnagde på en pinne :(
Väldigt söt och gosig flicka som inte alls litar på främmande folk.
Mest matte som duger ;)
MATGLAD!
4560706.jpg

S*Anne Dotts Paloma (blåsilvertigre/vit)
Maine coon
11mån
Min första maine coon tjej, från min mammas uppfödning.
Väldigt pratig och har sina egna påhitt.
Älskar vatten, helst när det ligger över hela mattes golv (hm..)
4090229.jpg

IDP*Overlord Velvet (svarttabby/vit)
Maine coon
snart 2 år
Velvet är en omplacerings katt som inte riktigt ville bli dräktig, så jag köpte henne med risk att hon var steril, men det va hon inte ;)
Speciell, matglad och väldigt vacker :love:
4090183.jpg

Corona (svartsköldpaddstabby/vit)
Maine coon
14veckor
Hon är från min första kull, hon var så söt så hon fick stanna hos matte :D
En riktig purrmaskin som ska vara med överallt.
Velvet är mamma till henne ... :)
4637205.jpg

:love: :love: :love: :love: :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka