M

Mjuk mule

1. Vad ger ni era katter för mat (ev. märke)?
2. Är det av någon speciell anledning?
3. Får de torrfoder och isåfall; som komplement- eller helfoder?
4. Hur många gånger per dag ger du dem mat, eller har de ständig tillgång?
5. Skulle du kunna ge din katt mat från exempelvis Euroshopper (eller något annat lågvarumärke)?

Själv får min flicka Science Plan Senior, både som torrfoder och "burkmat". Hon har alltid tillgång till torrfodret. Hon får även "hemlagad" mat ca tre ggr i veckan (ex. räkor, fisk, kyckling, skinka, leverpastej).

Skulle själv aldrig ge henne kattmat från ICA, Konsum, whatever. Det är bara vatten i dem burkarna och vatten kan jag få så billigt i kranen :smirk:

Någon som har tips/råd angående kattmat för en lite äldre katt? Och vad har ni för erfarenheter/synpunkter angående Science Plan?

MVH

/MM

Sv: Kattmat!

Torrfoder.. Friskies

Det är det enda dom äter :crazy:

Som helfoder

Dom har alltid tillgång till mat

5. Skulle du kunna ge din katt mat från exempelvis Euroshopper (eller något annat lågvarumärke)?
Nje.. inte euroshoppers, men friskies är ju oxå rätt billigt, så ja..

Har ingen större erfarenhet av Science.. har dock gett en av våra gamla katter Hills för gamla katter och det var riktigt bra. Enl mej :)

Mina katter fick också friskies förut men så bad min veterinär mig byta eftersom det var så dåligt min ena fick tandsten och så gick hon ner jätte mycket i vikt! Men dom ville inte ha något annat ibörjan och då sa våran veterinär att dom har länge misstänk att Friskies har i något som gör att dom inte vill ha något annat för alla som har ätit friskies vill inte byta!

Dom får Hill´s Prescription Diet komplettrat med blötmat i påse!
Två olika veterinärkliniker rekomenderade det
Hm både? Dom har nästan alltid fritillgång till torrfoder så får det sån där påsmat någon gång om dagen sen ett mål brukar bestå av räkor eller grillad kyckling eller någon fisk(mamma skämmer bort dom)
Fritillgång till torrfoder!
Beror väl på om det är bra? Huvudsaken att det är bra foder sen får det kosta vad det vill..

1) Mjau torr och blötmat (!)

2) Har fått för mig att det är ett bra foder, ett svenskt foder som stöder kattfonden.

3) Torrfoder är basmaten sas, experimenterar med blötmaten eftersom den ger min lilla katt dålig mage, det får de inte varje dag.
Försöker ge de stora katterna när lilla inte ser men det går sådär.

4) Alltid vatten och torrfoder. Skulle inte funka nu att ta bort maten, de tigger ihjäl sig då, dessutom slipper jag oroa mig över att passa mat-tider, kommer jag hem sent så har de mat iaf.

5) Inte Euroshopper el dyl., prövade en kväll för det var det enda som fanns tillgängligt just då (ett felköp hem till mig, sparad påse, andra maten slut, sent på kvällen...) och katterna åt det inte.
Det smakade tydligen skit och näringsvärdena kan inte vara så bra.

Jag använder upp ca tre påsar Mjau torrfoder/månad på tre katter, de har sänkt priset så det kostar 45 kronor påsen nu, billigt javisst men hade jag behövt spec. mat hade jag köpt det.
Om någon skulle få njursten eller diabetes eller något, men jag har läst att det inte är så vanligt på utekatt så man kan ju hoppas :cool:
Men det är inte priset som styr matköpen, dels är det tillgängligheten, dels är det hur katterna ser ut i hull, päls och ögon -vill de äta och mår bra så ser jag ingen anledning att åka till stan och köpa ett dyrare foder.

1. Vad ger ni era katter för mat (ev. märke)? Jag BARFar mina katter. De får mao hemgjord mat baserad på råa köttiga ben.
2. Är det av någon speciell anledning? Ja, jag tycker att det är det i särklass bästa i matväg för en katt.
3. Får de torrfoder och isåfall; som komplement- eller helfoder? Torrfoder är bannlyst hemma hos mig så nej, de får inget torrfoder.
4. Hur många gånger per dag ger du dem mat, eller har de ständig tillgång? De får mat 3 ggr/dag. Jag har dock en dräktig hona nu så nu får de mat 4-5 ggr/dag.
5. Skulle du kunna ge din katt mat från exempelvis Euroshopper (eller något annat lågvarumärke)? Nej. Finns inget skäl till det.

Och vad har ni för erfarenheter/synpunkter angående Science Plan? Jag tycker rent allmänt att torrfoder är skräpmat, innehåller en massa saker som katten inte behöver och som de eventuellt kan bli sjuka av... gäller även de dyrare varianterna.

*Mjau mjukmat och Kattys torrfoder. Och dagligen matrester från våran middag!

*Köper i storpack på Gra**gården Mjau 1kg´s burkar på platta om 12 burkar och 15kg´s säck torrfoder. Praktiskt!

*Ja, som komplement?

*Vi bor på landet så kissarna går in och ut som de vill. Men såfort de är inne har de fri tillgång på båda delarna. Dvs mellan typ 18-10, de sover alltid inne på natten. :)

*Nja.. de brukar fisa så hemskt av Euroshopper hihi. Både Mjau och Katty räknas säkert hit! :D

Någon som har tips/råd angående kattmat för en lite äldre katt? Och vad har ni för erfarenheter/synpunkter angående Science Plan?
*Har aldrig ägt en gammal katt så här kan jag inte uttala mig.. Sciense Plan har jag faktiskt aldrig hört talas om :o

/Frida

Burkmat..Whiskas adult, bitar i sås...i olika smaker..det som faller herrn i smaken för tillfället... och Portionsförpackningspåsar..oxkött i tomatsås är favoriten.. och så brukar han få Sheba ibland när han vardagslyxar till det :)

Han får den maten han gillar.

Nej, fick råd av veterinär att sluta med torrfoder när han fick urinvägsinfektion en gång.. torrfoder kan bidra till urinsten eller njursten eller vad det va.. om man inte köpte från speciella märken..som jag inte har råd med.

hmm... 3-5 gånger... det varierar lite hur mycket han får per gång..
ibland är han görhungrig.. å ibland vill han äta lite fast uppdelat på flera gånger.

Nej, han äter inget annat än Whiskas och Sheba så det vore onödigt att ens försöka.

Jag har precis börjat fundera på vad jag ska ge mina katter och började läsa på detta forum för första gången igår. Tidigare har jag givit katterna mat som jag köper på Willys, burkmat Mjau ibland men för det mesta bara torrfoder i storpåse (Friskies eller Kitekat, har även prövat något från granngården men det tyckte de inte om) eftersom det är enklast, har utfodrat dem i stallet - de är utekatter som får komma in ibland.
Jag har haft katterna ute så mycket som möjligt eftersom den lilla (7 månader) inte var rumsren, kissade i sängen, i väskor och överallt och då har jag inte velat ha dem inne. Men nu har jag inte haft hjärta att inte släppa in dem eftersom det har varit så kallt och de vill in och då har jag märkt att en av de stora katterna (kastrerad hane på två år) är väldigt lös i magen och har varit det i ett par veckor. Det är ju tur att de har varit inne mycket och går på låda annars hade jag ju inte märkt det men han har också varit icke rumsren, bajsat bakom badkaret, under sängen mm. Igår var jag på Huveröds och frågade vad man ska göra och om det finns något foder som är bra för känsliga magar. Expediten trodde att diarren kan bero på något han äter ute eller också på att han inte tål maten och hon rekommenderade Royal Canin Outdoor. Jag gick hem för att fundera lite och för att surfa här på buke eftersom jag tyckte att det var lite dyrt så här strax före löning :o. Nu läste jag mycket här på Katt igår natt och var iväg på Willys och köpte mjukmat Mjau, morotspure och Verum Hälsofil eftersom jag läste att det var bättre med mjukmat än torrfoder innehållande spannmål och det gjorde alla sorterna torrfoder på Willys, någon hade skrivit på forumet att morotspure och Verum var bra för att få ordning på lösa magar och alla katterna åt med god aptit. Men att ge mjukmat till tre katter blir väldigt dyrt och tungt att bära hem i längden som enda foder och jag känner att BARF är orealistiskt för mig - jag har väldigt liten frys och för mycket annat att sköta för att i längden hinna med det där - men jag ska ge dem sån mat ibland, pappa jagar så jag har tillgång till en massa bra slaktavfall och kött.
Beträffande att katterna inte är rumsrena så lärde jag mig mycket på forumet igår också och köpte Pussi kompakt idag och gjorde i ordning en låda till så nu har jag tre lådor inne - två med Katty och en rejäl (botten till en gammal kaninbur) med Pussi kompakt så nu får vi se vilken de helst går på. Jag misstänker att de inte har gillat Katty eftersom de har bajsat bredvid lådan ibland trots att den har varit nymockad.

Oj vilken lång inledning, ursäkta....:crazy:
Men till min fråga: Om man nu inte känner att det är realistiskt att BARFa som väl säkert är det bästa. Ska man ge mjukmat då? Varför är det inte bra med torrfoder? Är det bra eller dåligt att blanda, dvs ge lite av varje eller är det dåligt för deras magar?

prinsus_ skrev:
Men till min fråga: Om man nu inte känner att det är realistiskt att BARFa som väl säkert är det bästa. Ska man ge mjukmat då? Varför är det inte bra med torrfoder? Är det bra eller dåligt att blanda, dvs ge lite av varje eller är det dåligt för deras magar?

Mjukmat är definitivt det bästa alternativet till BARF. Varför inte torrfoder är bra?

1.) Det innehåller för lite kött och därmed alldeles för lite animaliskt protein.
2.) Det innehåller alldeles för mycket vegetabilier och därmed blir kolhydratinnehållet för högt. Katter behöver inte kolhydrater och deras ämnesomsättning är inte anpassad för att äta de stora mängder vegetabilier torrfoder (även de dyra varianterna) innehåller.
3.) Torrfoder innehåller för lite vätska. Katter är ökendjur och därför fysiologiskt anpassade för att inta den vätska de behöver via sina bytesdjur. Katter som bara äter torrfoder dricker visserligen mycket vatten, men alldeles för ofta dricker de inte tillräckligt med vatten vilket kan ge för koncentrerad urin och det förhöjer risken för att katten ska få urinvägsproblem.

Detta är 3 huvudskäl till varför jag inte anser att torrfoder är bra kattmat, men det finns flera skäl än dessa:smirk:

1. Vad ger ni era katter för mat (ev. märke)? Friskies torr och blötfoder. Tonfisk i vatten någon gång i veckan. Tonfisk är faktiskt det enda de äter med riktigt god aptit :banana:
2. Är det av någon speciell anledning? Det enda dom äter. Har testat all möjligt sorts foder. De matvägrade när jag provade ett foder som veternären rekommenderade.
3. Får de torrfoder och isåfall; som komplement- eller helfoder? Finns alltid torrfoder i skålarna. Blötfoder en gång per dag i liten dos så jag vet att de äter upp allt. Får blötfodret ligga mer än en timme så vägrar dom äta av det igen.
4. Hur många gånger per dag ger du dem mat, eller har de ständig tillgång? Fri tillgång på torrfoder, blötfoder 1 gång dag.
5. Skulle du kunna ge din katt mat från exempelvis Euroshopper (eller något annat lågvarumärke)? Ja om det var det enda dom åt

Royal Canin Kitten men just nu Hills i/d

De åt Royal Canin Babycat när vi köpte dem och uppfödaren tyckte att de skulle fortsätta med det. Har testat att ge kokt fisk och nötfärs men de vill inte ha något annat än torrfoder.
Hills i/d på rekommendation från veterinär.

Helfoder.

Fri tillgång.

Nej! Köper inte ens mat av det märket till mig själv.

Hills w/d till ena katten och Specifik (bantningsfoder) till den andra

Hills pga att han lätt får urinvägsinflamation ordination av vetrinär.
Specifik hon ska banta även här ordination av vetrinär.

Helfoder.

Två gånger per dag. Det får stå framme tills det är slut.

Nej! Vare sig jag kunde eller inte skulle jag inte göra det. Äter inte själv lågpris varor varför skulle då katterna göra det.

Mina prinsessor får oftast Whiskas, ibland Pussi
Verkar som att dom föredrar Whiskas
Ja torrfoder, Royal Canin
Torrfoder står framme alltid
Har aldrig köpt Euroshopper i kattmat, men har använt märket i andra produkter...men kattmat...nje!

1. Vad ger ni era katter för mat (ev. märke)? RC Kitten torrfoder, Mjau torrfoder och Mjau blötmat
2. Är det av någon speciell anledning? RC åt dom på katthemmet, så för att inte göra omställningen för svår fick dom det i början, men påsen är snart slut och då går vi över på Mjau's foder på heltid. Mjau tycker jag verkar vara ett bra foder, svenskt, mycket kött med tanke på att det är torrfoder (verkar minst lika bra som RC och dyrare alternativ när man läser inehållsförteckningen) och bra pris. Dessutom lätt att få tag på, det finns ju i den vanliga matbutiken. Blötmaten älskar dom dessutom och till och med jag tycker den ser god ut och luktar aptitligt.
3. Får de torrfoder och isåfall; som komplement- eller helfoder? Äter mest torrfoder och får blötmat mest för att dom tycker att det är gott!
4. Hur många gånger per dag ger du dem mat, eller har de ständig tillgång? Dom har fri tillgång till torrfodret och får blötmat 2 ggr/dag.
5. Skulle du kunna ge din katt mat från exempelvis Euroshopper (eller något annat lågvarumärke)? Jag är väldigt noga med vad jag ger mina katter för mat, men tycker inte att priset har så stor betydelse för matens kvalitet. Så visst kan jag ge ett lågprisvarumärke, Mjau räknas väl nästan dit? Det viktiga är vad fodret innehåller inte vad som står på förpackningen/prislappen.

Mjau blötmat, kompletterat med råa ben och lite rått kött. Helst skulle jag bara ge BARF, men vi har inte frysutrymme till det (och inte plats för en till frys heller)
Katters matsmältning är anpassad för kött, inte spannmål som ALLA torrfoder inehåller på ett eller ännat sätt (det går inte att tillverka pellets utan). De är gjorda för att äta smågnagare och småfågel, och då får vi försäka efterlikna det så gott vi kan.
Nej. (Läs ovan) Om det fanns köttbaserat frystorkat foder i Sverige hade jag gärna köpt det för att använda när man inte har tillgång till kyl.
3-6 mål om dagen. De äter allt de kommer över så fri tillgång slutar med smällfet katt som spyr pga hetsätning (har provat i flera månader).
Euroshopper kommer inte över min tröskel i någon form, annars går jag efter innehåll och inte efter pris. Mina katter är i mycket finare pälskondition och mer balanserat hull nu är när de åt Hill's eller RC.

Torrfoder (Best friend, tror jag. Nåt av de där som innehåller mer än 4 % kött, i a f ), och så får hon "renset" när jag lagar rått kött.

Torrfoder får hon för att det är enklare och mindre slabbigt än blötfoder. Eftersom hon i princip lever på torrfodret har vi dock varit noga med att köpa en bra sort.

Helfoder

Ständig tillgång.

Nej.

De får Royal Canins Hair & Skin

Royal Canin Sensitive var det enda min Siri kunde äta i början utan att kräkas eller få diarre (katthemskisse...). Den är dock lite för fet, så då blev det denna istället...

De får dela på en liten påse Pussi i gelé på lördagarna. Oj, så glada dom blir!!! :)

De får 2/3 på morgonen och 1/3 på kvällen. Ibland får dom lite extra om dom är hungriga, speciellt av husse...

Nej, de skulle ändå inte äta det! :D

Royal canine sensible torrfoder och mjau blötfoder. Dessutom får de en och annan rå kycklingvinge och annat kött

Vill ge dem så bra foder jag kan innan jag går över till färskfoder som jag plannerar att göra så fort vi får möjlighet

Ja som komplement. Tidigare fick de bara torrfoder nu nästan bara mjuk men vi har inte slutat helt med torrisarna än

2 ggr

Nej

Senast ändrad:

Royal Canin Exigent, dvs en sort för kräsna kissar:crazy: plus att de får lite tonfisk eller kyckling till middag

Honkatten tål inte vad som helst men RC är det inga problem att ge för hennes mage

De får torrfoder som helfoder

Ständig tillgång, fyller på morgon och kväll så att det finns

Nej, har tröttnat på att torka spyor här hemma

1. Pussy pate (rik på fisk lådorna osm finns nästan överallt)
2. enda våtmat förutom gold gourmet eller vad det heter som hon äter.
3. ja, helfoder, Best Friend "för kräsna katter"
4. 1 (ständig typ)
5. vi har försökt men hon ratar det ^^

science plan torrfoder är inte så populärt, men det går.

jag skulle ställa mig och koka alaskan pollock till kissemissen en gång i veckan, in i micron, låg effekt i 20 mintuer typ, sen ge henne en bit om dagen, och ha foder som komplement, det fick min sötnos Isolde åren innan hon tyckte att fönsterbläcket var ett jättebra ställe att sola sig på... jag bor på 5e våninge... :(

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka