Sv: Kattmat!
1. Vad ger ni era katter för mat (ev. märke)?
Tjockisen får en blandning av specifics bantartorrisar och friskies påsmat.
Tösen har fått en blandning av iams torrisar och friskies påsmat, men går från och med idag så sakteliga över till att blanda påsmaten med royal canin torrisar istället.
2. Är det av någon speciell anledning?
Tjockisen behöver mättnadsskänslan från blötmaten för att inte tigga hysteriskt, och tösen är uppfostrad med friskiesmaten. Så jag håller på en mix, det håller den ena borta från anorexilooken och den andra borta från sumolooken.
3. Får de torrfoder och isåfall; som komplement- eller helfoder?
Visst får de det, och det är det som är basmaten tycker jag, blötmaten är komplementet i min värld.
4. Hur många gånger per dag ger du dem mat, eller har de ständig tillgång?
2 ggr. Kan inte ha fri tillgång med en glufsglufs i huset.
5. Skulle du kunna ge din katt mat från exempelvis Euroshopper (eller något annat lågvarumärke)?
Euroshopper nej men Mjau absolut.
Jag köpte ju en påse royal canin idag. Två saker hände:
1. En iams försäljare försökte raskt få tillbaka mig på iams-vägen men det gick inte så bra (jag tål verkligen inte den lukten, plus att jag hört stygga saker om deras framtagande av maten). Det verkar jämt vara iamsförsäljare inne på den butiken, inte första gången jag stött på de där.
2. Kassörskan blev alldeles upprörd när hon hörde att jag blandade blöt- och torrmat. Blötmaten var visserligen uuuuusel, konserverat saltat vatten och gu-vet-va! Huvaligen, stackars pyren, de skulle antagligen dö i urinsten inom det snaraste. Men hur uselt det än var med blötmat så gick det faktiskt att göra det ännu värre, man kunde ju blanda blötmaten med torrfoder! Önskar jag hade haft mer tid, hade varit intressant att höra logiken i resonemanget som ledde fram till den slutsatsen.