Sv: Kattmat!

1. Hills Light foder. Tonfisk någongång ibland.
2. Provat andra foder men en av katterna har foderallergi och börjar klä av sig pälsen och får eksem vid prov av annan mat.
3. Torrfoder som helfoder
4. Fri tillgång.
5. Nej, av ur foderallergi synpunken håller jag mig till det jag vet han tål.

1. Vad ger ni era katter för mat (ev. märke)?
Mina får Friskies oxkött som torrfoder.
2. Är det av någon speciell anledning?
Dom äter inget annat, jo burkmat men får dom det så jagar dom inte som dom ska.
3. Får de torrfoder och isåfall; som komplement- eller helfoder?
Eeeeh, blir väl helfoder eftersom det är det enda dom får.
4. Hur många gånger per dag ger du dem mat, eller har de ständig tillgång?
Mat morgon och kväll och det står framme hela dagn
5. Skulle du kunna ge din katt mat från exempelvis Euroshopper (eller något annat lågvarumärke)?
Tror inte att det skulle funka eftersom dom inte ens äter Friskies met fisksmak :D

Mvh
Möller

1. Vad ger ni era katter för mat (ev. märke)? Skiftar mellan Royal Canins torrfoder Beauty & Care och Hair & Skin. Sedan brukar dom få Shebas blötmat nångång då och då.

2. Är det av någon speciell anledning? Att dom tycker det är godast och att jag tycker att det är lika viktigt att ge katten bra mat som hunden och hästen!

3. Får de torrfoder och isåfall; som komplement- eller helfoder? Som helfoder.

4. Hur många gånger per dag ger du dem mat, eller har de ständig tillgång? Ger morgon och kväll!

5. Skulle du kunna ge din katt mat från exempelvis Euroshopper (eller något annat lågvarumärke)? Innan jag skulle göra det skulle jag nog ha så lite pengar att jag svultit ihjäl själv.

1. Vad ger ni era katter för mat (ev. märke)? Hill's Sience Plan tror jag de heter - torrfoder
2. Är det av någon speciell anledning? Rekomenderas av vet.
3. Får de torrfoder och isåfall; som komplement- eller helfoder? hel.
4. Hur många gånger per dag ger du dem mat, eller har de ständig tillgång? fri tillgång
5. Skulle du kunna ge din katt mat från exempelvis Euroshopper (eller något annat lågvarumärke)?

1. Specifics torrfoder för överviktiga katter, Pussi burkmat. Han får även kött om vi har sånt till middag.
2. Han behövde bantas, och Specific rekommenderades av veterinären. Burkmaten får han i perioder när han äter dåligt, t.ex nu när han varit förkyld och hängig, och han verkar gilla Pussi mest.
3. Helfoder.
4. Ständig tillgång till torrfoder (efter att ha konstaterat att han självmant håller sig under sin "dos"), burkmaten varierar.
5. Jag tror inte han skulle äta det ändå...

Royal Canin Fit 32 torrfoder

Nej, började med det när jag köpte Yoga och sen har dte fortsatt.

Ja, helfoder

Fri tillgång

Nej

Skulle gärna BARF:a dom, men rovdjuren har inte förstått att kött är bättre än torrfoder... :p

Sol skrev:
Mjukmat är definitivt det bästa alternativet till BARF. Varför inte torrfoder är bra?

1.) Det innehåller för lite kött och därmed alldeles för lite animaliskt protein.
2.) Det innehåller alldeles för mycket vegetabilier och därmed blir kolhydratinnehållet för högt. Katter behöver inte kolhydrater och deras ämnesomsättning är inte anpassad för att äta de stora mängder vegetabilier torrfoder (även de dyra varianterna) innehåller.
3.) Torrfoder innehåller för lite vätska. Katter är ökendjur och därför fysiologiskt anpassade för att inta den vätska de behöver via sina bytesdjur. Katter som bara äter torrfoder dricker visserligen mycket vatten, men alldeles för ofta dricker de inte tillräckligt med vatten vilket kan ge för koncentrerad urin och det förhöjer risken för att katten ska få urinvägsproblem.

Detta är 3 huvudskäl till varför jag inte anser att torrfoder är bra kattmat, men det finns flera skäl än dessa:smirk:

Okej! Tack för bra svar. Jag har funderat på om jag inte borde göra ett försök att barfa iallafall, har tänkt igenom det här med kostnader och kommit fram till att det inte är pengarna det hänger på. Mjukmat skulle väl kosta ca 300kr i månaden till mina katter men jädrar vilket släpande och vad mycket plåtburkar man får som man måste diska och köra iväg till återvinningen med :eek: , jag är less redan efter fem dagar nu. Var hittar man bra tips och recept? Såg nån hemsida som var bra (Matilda nånting tror jag) men har tappat bort länken.

http://devonrex.se/kokbok/

Jag kör Mjau mjukfoder till mina, den ene katten vägrar tyvärr barf. Joxet med att jaga ingredienser, laga och frysa in är mer omständligt än att köpa burkar i affären, tycker jag.

Helst hade jag dock gett barf. Fast huvudsaken är att de slipper torrfodret.

De e lite olika nu de senaste har han fått nått nytt foder annars e de frieskes (stav?) och Mjau beroende på vad affären har hemma, burk mat från Mjau
nää
Han har torrfoder och får burkmat en gång om dagen
Ständig tillgång till Torrfoder, han äter det han vill ha, sen får han burk mat en gång om dagen
Kanske inte Euroshopper men annat beror lite på vad som är i

Tjockisen får en blandning av specifics bantartorrisar och friskies påsmat.
Tösen har fått en blandning av iams torrisar och friskies påsmat, men går från och med idag så sakteliga över till att blanda påsmaten med royal canin torrisar istället.

Tjockisen behöver mättnadsskänslan från blötmaten för att inte tigga hysteriskt, och tösen är uppfostrad med friskiesmaten. Så jag håller på en mix, det håller den ena borta från anorexilooken och den andra borta från sumolooken.

Visst får de det, och det är det som är basmaten tycker jag, blötmaten är komplementet i min värld.

2 ggr. Kan inte ha fri tillgång med en glufsglufs i huset.

Euroshopper nej men Mjau absolut.

Jag köpte ju en påse royal canin idag. Två saker hände:
1. En iams försäljare försökte raskt få tillbaka mig på iams-vägen men det gick inte så bra (jag tål verkligen inte den lukten, plus att jag hört stygga saker om deras framtagande av maten). Det verkar jämt vara iamsförsäljare inne på den butiken, inte första gången jag stött på de där.
2. Kassörskan blev alldeles upprörd när hon hörde att jag blandade blöt- och torrmat. Blötmaten var visserligen uuuuusel, konserverat saltat vatten och gu-vet-va! Huvaligen, stackars pyren, de skulle antagligen dö i urinsten inom det snaraste. Men hur uselt det än var med blötmat så gick det faktiskt att göra det ännu värre, man kunde ju blanda blötmaten med torrfoder! Önskar jag hade haft mer tid, hade varit intressant att höra logiken i resonemanget som ledde fram till den slutsatsen.

Å jag älskar att svara på frågor :D Mest min systers katt men vad tusan jag svarar iaf.. :o :smirk:

Han käkar torrfoder och burkmat, lite olika märken men han tycker bara om de med kött, inte fisk det är äckelpäckel.

Burkmat för att han äter lite dåligt annars, han bor i stallet så han behöver lite kött på benen.
Torrfoder går han och småäter lite i under dagen om inte någon av dom hungriga katt-damerna hinner käka upp allt innan han hinner komma på att han är hungrig :smirk: ;)

Som kompement, han fick det som helfoder innan men nu käkar han blötmat också av diverse anledningar.

Alltid torrfoder, burkmat kanske 2 gånger per dag.

Pjaa.. Tycker det är mest grönsaker i såna sorter och dem vill han inte heller ha. Vissa billiga så som Mjau, Friskis och sånt äter han men inte de allra billigaste.

1.Vad ger ni era katter för mat (ev. märke)?
Vår katt får Whiskas i portionspåsar + Whiskas torrfoder
Sedan om vi äter fisk/räkor/kött - så får kisse också.

Dels för att påsarna kladdar inte lika mycket, och burkmat som stått i kylen är aaalldeles för kall för att äta!
Som komplement.
Torrfoder står alltid framme, och när katten vill ha annat käk, talar hon om det, tydligt, tjuter rakt ut :D.
5. Skulle du kunna ge din katt mat från exempelvis Euroshopper (eller något annat lågvarumärke)?Om hon hade ätit det så visst, men det är inte gott tydligen

RC Indoor torrfoder

Ett bra helfoder som mina katter mår bra av, det passar deras aktiveringsbehov, de har bra päls, mage och så vidare.. :) :rofl:

Ja de får torrfoder,.. burkmat får de andast som godis nån gång i veckan.. nån sked var. Basen är torrfodret.

Fri tillgång

Absolut inte.. de innehåller alldeles för lite näring.. varför tror folk att det annars är så billigt? Ingen veterinär/kostkunnig person skulle rekk ett sånt foder som helfoder. Burkarna innehåller bara 4% kött, resten är slagg och vatten. Som du säger.. vatten har man i kranen och det ska inte blandas ut med sånt.

Till din serior så finns det foder anpassat för seriorer som främjar njurar, mage och tänder. Ex Hills Senior är bra.

/ C

cararv skrev:
Ingen veterinär/kostkunnig person skulle rekk ett sånt foder som helfoder. Burkarna innehåller bara 4% kött, resten är slagg och vatten. Som du säger.. vatten har man i kranen och det ska inte blandas ut med sånt.

4% muskelkött ja, men burkmat innehåller som regel, procentuellt mer animalier än vilket torrfoder som helst. Exempelvis innehåller MJAUs burkmat "bara" 4% rent muskelkött, men ~93% svenska köttbiprodukter och det är animaliska produkter av humankvalité. Ingenting att spotta åt.

Vatten har man i kranen, men där gör den ingen nytta för katten. För att vattnet ska göra någon nytta för katten måste vattnet in i katten och det är bevisat i studier att väldigt många katter inte får i sig tillräckligt med vatten när de enbart äter torrfoder. Visst dricker "torrfoderkatter" mycket, men sällan tillräckligt mycket. Det är tyvärr ingenting som syns på utsidan utan det märks inte av förrän katten utvecklat utinvägsproblem.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka