S

Sandrak

Skulle vilja ha lite rekommendationer (eller vad det nu kan heta;p) på kattmat!
Har två stycken honkastrater som är lite mer än 1 år. Huskatter:P Dom är innekatter men brukar få springa lösa ute på landet nån/några gånger i veckan + att vi dom får gå i koppel här utanför ibland. (Bor tyvärr nära en ganska stor väg så vågar inte ha dom lösa här..)
Vi ger dom just nu både torrfoder och "blötfoder" så tipsa gärna om både och :)

Sv: Kattmat!

En sak till förresten: Vill gärna låta katterna ha fri tillgång på torrfoder.. Kan man göra så att man ger dom så mycket som dom ska ha varje dag av det "riktiga" torrfodret och sen låter något annat, billigare alternativ stå framme hela dagen? Så dom har nåt att tugga på även om dom har ätit upp så mycket som dom " ska" ha.
Vad tycker/tror ni? Tips mottages gärna, vill ju det bästa för mina kissar! :love:

hej..
jag har oxå två inne katter en hona och hane..
Båda är kastrerade..
Jag har torr foder framme hela tiden..ser jag att det håller på att ta slut så fyller jag bara på..Det heter Royal Cain (Fit)
Det är ju ett ganska dyrt foder med det är jätte bra...
Jag gav dom burkmat(pussi) innan typ 1-2matskedar..
Men dom blev jätte tjocka..så nu ger jag dom bara torrfoder..

Om jag skulle vara du så hade jag nog bara gett torrfoder..För de kan dom äta nästan hur mycke som helst utan att bli tjocka..eftersom en innekatt inte gör av med lika mycke energi som en utekatt gör..
Men man kan ju festa till det någon gång med lite burkmat...
Menn kan ju även ge fisk som lite godismat ibland..

Jag skulle strunta helt i det billigare alternativet och köpa ett kvalitetstorrfoder och ge på fri tillgång om du nu vill ha det. Jag har provat ett antal olika torrfoder och det jag tyckt varit bäst och katterna gillat bäst är ANF (Advanced nutrition formula). De får fri tillgång på det och så ger jag även MJAU mjukmat någon eller ett par gånger om dagen. :d tycker de! MJAU är det mest näringsrika blötfodret man kan köpa i matvaruaffärerna. Annars är nog de flesta kvalitetstorrfoder ungefär samma sak även om de varierar en del i innehåll.

Sen märker du ju hur katterna ser ut i hullet, blir de för tjocka kanske det inte fungerar med fri tillgång. Men dra inte in på mjukmaten, den är bara nyttig!

/Erica

Jag ger min lilltjej fri tillgång på royal canin (fri och fri - jag ger henne 60 gram om dagen, lägger med andra ord upp 60 gram varje morgon, men detta räcker över ett dyng, det finns mat kvar i skålen morgonen efter), och utöver det får hon MJAU mjukmat några gånger i veckan, mest som godis. :D
Hon funkar bra på det, vill inte begränsa maten till henne just nu då hon växer som sjutton.

Våra har fri tillgång RC sensible och Mjau blötfoder. De är jättefina i hullet.

En och annan rå kycklingvinge och dylikt slinker även ner :d

Tack så mycket för svaren! Tänkte köpa nytt (och bättre..) foder på måndag och blanda med det gamla till att börja med. Så därför jag ville ha lite tips! Tror nog det ska funka bra med fri tillgång eftersom ingen av dom är ens i närheten av att bli för tjock men det är ju sånt som märks :)

Men det tar inte slut jättefort om man låter dom ha fri tillgång på ett dyrare torrfoder? :angel: Tänkte eftersom vad jag har sett så kostar de en del + att vissa sorter tydligen inte finns i så stora förpackningar. Men man får väl köpa upp ett lager i så fall;) Sambon knotar lite, han tycker det går lika bra med Coop´s torrfoder .. Men i "värsta" fall får jag väl betala själv ;D

Ahaa. Så det är ingen fara med benen i kycklingen då? Eller iofs, katter fångar ju fåglar;P Kanske mer är hundar som kan få små ben i halsen? Har för mig att man inte ska ge dom kyckling och sånt med små ben i.

Kan man ge rå köttfärs? Eller vad är annars bäst att ge för kött? (Nån gång ibland alltså, utöver det vanliga fodret..)

Mvh/Sandrak

Rå kyckling går jättebra med ben, är den tillagad är det farligt med ben. All form av rått kött är nyttigt, kött eller köttfärs försöker jag ge dem varje gång vi lagar något med sånt i här hemma!

Jag tycker inte alls att det tar slut fort med maten fastän de har fri tillgång. Det märks ju förstås att de börjar bli äldre nu och äter lite mer, men totalt sen jag fick båda katterna så har det gått åt under 10 kg mat (en katt sen i maj och två sen i juli). Jag skulle tro att det alltså går åt ca 1-2 kg torrfoder per katt och månad, beroende på hur mycket den äter och hur mycket annat du ger dem.

/Erica

Bara du ger köttet rått så är det inga problem med benen.

Jag köper 10 kg torrfoder ca var trejde månad när de bara äter torrisar, nu när de äter blötfoder med så går det inte åt lika mkt torrisar.

Vi anänder oss oxå av royal cain, dock perser för den ena är perser å väldigt snicken av sig.
Vid blötfoder har jag alltid tyckt bäst om wiskas.

mina katter äter Royal Canin Exigent och har fri tillgång på detta
En 10kg säck kostar 499:- och räcker i 3 månader för 2 katter
Inga problem med hullet, de springer av sig det i hemmet

Mitt råd är att inte ge dem fri tillgång. Rätt var det är så händer något som gör att det inte fungerar längre (någon kanske måste äta specialmat, någon kanske blir överviktig etc), och då kan det vara nog så klurigt att få dem att acceptera att äta på bestämda tider.
Man tjänar på att lära dem detta på en gång.
Många innekatter kan gå och småäta lite för att fördriva tiden, så att säga, och då får de ju i sig en massa onödiga kalorier som de egentligen inte behöver.
Mina får Mjau blötmat 2-3 ggr om dagen, och så får de torrfoder morgon och kväll. Helst skulle jag vilja sluta med torrfoder helt, men det blir för dyrt att ge bara Mjau, och jag har inte lyckats med att få min hona att acceptera hemlagad mat, så jag gör det näst bästa, dvs jag ger både och.

Sandrak skrev:
Tack så mycket för svaren! Tänkte köpa nytt (och bättre..) foder på måndag och blanda med det gamla till att börja med. Så därför jag ville ha lite tips! Tror nog det ska funka bra med fri tillgång eftersom ingen av dom är ens i närheten av att bli för tjock men det är ju sånt som märks :)

Men det tar inte slut jättefort om man låter dom ha fri tillgång på ett dyrare torrfoder? :angel: Tänkte eftersom vad jag har sett så kostar de en del + att vissa sorter tydligen inte finns i så stora förpackningar. Men man får väl köpa upp ett lager i så fall;) Sambon knotar lite, han tycker det går lika bra med Coop´s torrfoder .. Men i "värsta" fall får jag väl betala själv ;D

Jag tror inte att dom kommer äta mer av det nya. Kanske bara i början för dom lär tycka det är gott :smirk:
Har faktiskt hört att dom äter mindre av bra foder då det mättar mer och är bättre rent näringsrikt.

Har köpt Royal Canin nu och blandar det till & börja med i det "gamla" fodret. Har funkat bra hittills, kissarna verkar gilla det!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30