Kattmat -etik och vegetarism

Toya

Trådstartare
Ja, hur får en vegetarian ihop det med utfodringen av katten?

Jag är fusk-vegetarian, dvs jag äter vilt, fisk och skaldjur. Äter även ekologiskt kött av gårdsslaktade djur. Det är dels av hälsoskäl, men främst av etiska anledningar: Min filosofi är att det inte är fel att äta kött, så länge jag kan stå ut med hanteringen av djuret innan slakt. Som industrin ser ut idag gör jag inte det, och har i praktiken valt bort kyckling, fläsk och nöt.

Nu när jag har börjat fundera på att skaffa katt så slår det mig att om nu jag inte tänker äta misshandlade djur så ska ju inte min katt behöva göra det heller!
Har läst lite om barf... Och det känns ju verkligen som en kanongrej, och det borde ju kunna gå att få till på ett för mig vettigt sätt, eller hur?

Hur mycket ska en katt ha per dag, jag funderar på om jag kommer att bli ruinerad på kuppen (pluggar)? Jag försöker klura ut det här innan jag står med en katt som kostar 1000 kr i mat varje månad :grin:

Sv: Kattmat -etik och vegetarism

Jag är fusk-vegetarian, dvs jag äter vilt, fisk och skaldjur. Äter även ekologiskt kött av gårdsslaktade djur. Det är dels av hälsoskäl, men främst av etiska anledningar: Min filosofi är att det inte är fel att äta kött, så länge jag kan stå ut med hanteringen av djuret innan slakt.

Då är du ju inte alls vegetarian...:angel:

Just den etiska frågan kring kattmat är något man får ta beslut om innan man skaffar sig en karnivor, anser jag då. :)

Är man vegan eller vegetarian och inte vill bidra alls till köttindustrin, då får man välja ett djur som inte är strikt köttätare.

Jag tycker att BARF onekligen låter som det vettigaste alternativet för dig. :) Då kan du själv ha all kontroll över vad katten äter och vad för köttdjursuppfödning du stödjer.

Hur mycket katten ska ha per dag varierar med bland annat aktivitetsnivå och ålder. En av mina katter heltidsBARF:as och han äter mellan 75-100g per dag. Ungefär 2% av kattens ideala kroppsvikt kan vara en måttstock att börja vid. En ungkatt bör dock få mer, när jag har växande katter får de i princip äta så mycket de orkar.

Hur mycket det kostar att sammanställa BARF beror helt på vad man hittar för köttleverantör. Ska man köpa ekologiskt/krav i vanlig butik kan det bli lite dyrt, men hittar man något gårdsslakteri att köpa spillkött, hjärta och liknande av kan man få ned priset. Det finns även leverantörer av BARF, exempelvis Jipotimas.

Min BARF-katt kostar mig ungefär 3-5 kr per dag, vilket jag tycker är helt ok. :D

Linda8142: Nej, jag vet :angel:
Men jag brukar säga att jag är det, för att slippa diskutera vad jag äter o inte. Jag äter kött (vilt då) kanske 1 gång varannan månad. Fisk/skaldjur kanske 1 gg/vecka. Annars äter jag vegetariskt (lakto/ovo).

Reykur: Tack för bra svar!

Jag var vegetarian när jag bestämde mig för att börja BARFa katterna och det valet gjorda jag av just etiska skäl. Det är oetiskt att ge djur felaktig kost, men samtidigt ville jag ha koll på vad katterna åt så det föll på att BARFa med svenskt kött. Ekologiskt till viss del.

Om man absolut inte tänker bidra till köttindustrin ska man inte ha katt.

Ok, ja, men då kan jag nog tråckla ihop det, ska kika runt på möjligheterna att köpa åtminstone ekologiskt här i kring. Vet att det finns en liten bod där de säljer gårdslaktat kött, kanske kan få köpa rester av dem om jag frågar snällt.

Jag har liksom aldrig reflekterat över det här tidigare, men jag tänkte att jag ju knappast kunde vara den enda som är vegetarian (eller "vegetarian") som har eller vill ha katt.

Jag var vegetarian när jag bestämde mig för att börja BARFa katterna och det valet gjorda jag av just etiska skäl. Det är oetiskt att ge djur felaktig kost, men samtidigt ville jag ha koll på vad katterna åt så det föll på att BARFa med svenskt kött. Ekologiskt till viss del.

Om man absolut inte tänker bidra till köttindustrin ska man inte ha katt.

Håller med till hundra procent!

Jag är egoistisk nog att ha hundar och snart en katt, jag är vegetarian (man är inte vegetarian för att man väljer eko kött och vilt, man har bara bättre moral) men vill naturligtvis kontrollera vad de får för mat. Hundar kan klara sig bra som vegetarianer, katter gör det inte. Jag barfar mina djur!

Nej, jag vet att det inte är att vara vegetarian på riktigt. Jag är väl "demi/semivegetarian" egentligen, om man nu ska sätta en etikett. Jag uttryckte mig slarvigt i första inlägget, det var dumt. Jag ville bara att ni skulle förstå vad jag har att jobba med ;)

Men, det var väl inte detta diskussionen skulle handla om, jag ville bara veta hur andra som är själviska nog att vilja ha katt (eller hund för den delen) gör.
Jag skulle förresten aldrig drömma om att ge en katt vegetarisk kost :eek: Jag har haft katt förr, men det var innan jag lagt om min egen kost. Den katten bor kvar ute på landet och äter möss och torrfoder. Och jag tänker inte lägga mig i det. Så länge katten mår bra får personen i fråga ta egna etiska ställningstaganden :)

BARF it is...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka