I

Isidor

Ni som ger era katter kattmalt mot hårbollar. Hjälper det ? Sen hur mycket ger ni per gång/ dag ?

Sv: Kattmalt

Jag ger kattmalt till en av mina katter. Han håller just nu på att byta till vuxenpäls och haft problem med hårbollar ett tag nu. Började med kattmalt för ca två veckor sedan och hittils har han inte behövs spy upp någon mer hårboll. Ger ca 4 cm (ca 2 g) en gång om dagen.

Jag ger min Birmahona kattmalt, hon kräks väldigt sällan. Sen om det beror på malten vet jag inte, men hon tycker att det är gott! Tyvärr så kommer jag inte ihåg det varje dag. När jag kommer ihåg det så ger jag henne en sträng på ungefär 3 cm......:)

Kattmalt? Vad är det för något?
*mycket nyfiken* Min ena katt har nämlingen pluppa ut hårbollar överallt och ofta nu.

Kattmalt är en slags pasta på tub. Kan köpas i djurbutiker eller på djurapotek. Den har tre verkningsmekanismer:

1. Motverkar hårbollar och förstoppning genom att öka på tarmrörelserna, så att tarminnehållet föses snabbare framåt i systemet.

2. Motverkar hårbollar och förstoppning genom smörjande verkan på insidan av tarmen, så att hårbollar eller hård avföring lättare halkar/glider iväg framåt i systemet.

3. Är aptitstimulerande.

Jag ger min skogisblandning lite kattmalt ca 2 ggr i veckan, sen jag började med det så har han inte spytt upp några hårbollar.
Varje gång jag ger får han ca 4-5 cm.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
620
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
202
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama