Kattlucka med tag

terwa

Trådstartare
Vår lilla fd innekatt har blivit en katt som älskar att vara ute. För att vi ska få sova på nätterna utan att bli väckt för in eller utgång har vi bestämt att vi skaffar en kattlucka åt henne. Vi vill ha med tag så att det bara är vår katt som kan komma in.

Är det några luckor att akta sig för eller är de ungefär lika bra? Någon speciell ni rekommenderar?

Vi har en Sureflap med microchipavläsning, så vi slipper halsband (finns dock tags till den om man vill). Fungerar väldigt bra.

Vi har en Sureflap med microchipavläsning, så vi slipper halsband (finns dock tags till den om man vill). Fungerar väldigt bra.

Det har jag till mina katter också fast en Petporte, det är verkligen super! Jag har till och med skaffat matskålar från sureflap med chipavläsare då ena katten äter veterinärfoder. Sen slipper jag passa på hunden så hon inte äter upp katternas mat också. :up:

Tyvärr är hon inte chipad utan bara märkt i örat. Hade jag kollat här innan kastrering och märkning hade jag propsat på chip. Funkar hon inte med halsband så går det kanske att chipa sen.
Reggad är hon i alla fall :)

Vi som bara skulle vara kattvakt i 2-3 dagar i höstas :). Slutade med att katten blev kvar här.

Håller med de andra, bättre med chipläsare så slipper kisse ha halsband. Och att ha både tatuering i örat OCH chip på kisse så är det lätt att identifiera den om nått händer. Samt att regga katten på www.hundar.skk.se/agarreg/ vilket många inte gjort.
Håller med om det. Vi provade med magnethalsband men när katten kom släpande med en av våra skedar som fastnat i magneten stängde vi istället av den funktionen och har den nu som "vanlig" kattlucka. Hade ett objudet besök I början, men den fick panik och slank ut igen.

Tyvärr är hon inte chipad utan bara märkt i örat. Hade jag kollat här innan kastrering och märkning hade jag propsat på chip. Funkar hon inte med halsband så går det kanske att chipa sen.
Reggad är hon i alla fall :)

Vi som bara skulle vara kattvakt i 2-3 dagar i höstas :). Slutade med att katten blev kvar här.

Chippa kan du göra vid nästa vaccination, det görs på vaken katt.

Vi har haft kattlucka (sån där vanlig) i snart 25 år och jag kan säga att objudna kattbesök är lätträknade. Däremot får man räkna med att kisse kommer ta med egenfångad föda med sig in, och det hjälper ju inga chip- eller magnetläsande luckor mot :meh: :p

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
847
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 564
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 739
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama