Sv: Kattlöp

Det är väl lite olika på raser och tid på året de föds. Extrem varianter 5mån?
Sen finns det väl de som väntar till närmare året lite extremt åt andra hållet.
Mest normalt är väl runt 6-7 mån.

Min är snart 7 mån och hon har inte löpt än men jag väntar på det (och hoppas att hon håller sig till efter Jul) :)

beror på ras men vet honkatter som börjat löpa vid ca 4 månader, sen har mina egna honor väntat tills de var ca 7 månader...

Det lär man märka;)
De skriker (dag som natt), åmar sig, rullar runt, puta med rumpan, backar upp med rumpan över allt och stampar med fötterna.
Det finns förvisso olika starka löp för olika individer men du lär höra då de sätter igång. Ett tips är att kastrera honan innan könsmognaden (om de inte är en avelskatt)

Dessa löp kan vara otroligt slitsamma för honan för de har oftast inte tid för att äta. Har en hona som hade 5 dagar mellan sina löp, löpet varade i 8 dagar. Hon är nu en glad kastrat.:D

Det brukar höras :)
Har du ingen hane så kommer du att märka ett kuttrande och ett jamande som driver en till vansinne :) samt att hon vänder upp rumpan mot dig och rullar lite med huvudet och kuttrar.

bengeten hann visst före :)

yupp, så sant så...och så kommer hon antagligen följa efter dig och lägga sig vid fötterna....

Min ena hona har nyss löpt för första gången. Hon var ett år och två månader när hon började. :)

*KL*

Jag har en blandraskisse som är lite drygt 1.5 år. Jag har inte märkt av alls att hon har löpt. Kan det ha med att göra att hon är är utekatt? Har hört att man inte märker det lika lätt på utekatter men vet inte om det stämmer. Lr så har hon helt enkelt inte börjat än, men är det inte lite väl sent då?

*KL*

Jag har en blandraskisse som är lite drygt 1.5 år. Jag har inte märkt av alls att hon har löpt. Kan det ha med att göra att hon är är utekatt? Har hört att man inte märker det lika lätt på utekatter men vet inte om det stämmer. Lr så har hon helt enkelt inte börjat än, men är det inte lite väl sent då?

Kommer hon hem dräktig har hon definitivt löpt:crazy: Förstår ärligt talat inte varför man ha fertila katter som utekatt...

Det är väl upp till var och en! Ser ingen anledning till att inte ha henne ute då jag som sagt inte har märkt nåt på henne att hon löper. Men visst, hon kanske har "tysta" löp, vad vet jag?, mig gör det inget om hon kommer hem och är dräktig. Jag skulle bara bli glad. Jag vill ju ha kattungar på henne, men visst vore det roligare om jag själv fick välja hane men inte så lätt när jag inte vet om hon löper eller ej. Har prövat att ha en hane hemma men hon var inte ett dugg intresserad.

Det är väl upp till var och en! Ser ingen anledning till att inte ha henne ute då jag som sagt inte har märkt nåt på henne att hon löper. Men visst, hon kanske har "tysta" löp, vad vet jag?, mig gör det inget om hon kommer hem och är dräktig. Jag skulle bara bli glad. Jag vill ju ha kattungar på henne, men visst vore det roligare om jag själv fick välja hane men inte så lätt när jag inte vet om hon löper eller ej. Har prövat att ha en hane hemma men hon var inte ett dugg intresserad.

Jo det är upp till var och en. Men min åsikt är fortfarande att det är oansvarigt att släppa ut sina fertila katter. Kanske borde du ta och läsa på om avel och uppfödning redan nu för det är inte långt till mars;)
Hoppas du vet vilket ansvar du har för katten och de ev kattungar du kommer att få. Har du pengar, tid och ork att vara hemma då de är dags?(ta ledigt från ev jobb), förlossningskoplikationer kan bli dyrt, vad händer om mamman inte får mjölk eller om hon ej bryr sig om kattungarna, kan du vara hemma och mata dom varannan/var tredje timme? Vad skulle du göra om du inte får kattungarn sålda?

hoppas du har honan ID-märkt och välförsäkrad!

Haha, du verkar tro att man är värsta nybörjaren på detta;)

O ja, jag är mycket väl införstådd i vad det kan innebära, men tack för dina bra tips ändå;)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
753
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Uppdateringstråd #2