Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade bestämt för mig att SVERAK inte godkände den som ras längre pga hög dödlighet?
så är det hela tiden frågan om NATURLIGA mutationer...
Det är inget som människan "hittat på"...
kl
Imo kan man inte som seriös hunduppfödare avla för "friska och sunda hundar" om man föder upp deformerade raser som perser eller hundraser som mops, bulldog, shar pei etc.
Sen kan folk säga vad de vill om att raserna "funnits länge" etc, det betyder inte att anatomin är bra för det...
All avel borde ju syfta till ändamålsenlig anatomi - djuret ska obehindrat kunna röra sig, äta, dricka och föda ungar. Och då går väl en del hundraser bort.
Manxen är godkänd i alla förbund? Eller hur menar du nu? (Förövrigt anser jag att manxen är en ras som inte skulle bli godkänd om den kom upp idag, pga hälsoriskerna i aveln. Nu är manxkatter precis lika friska som alla andra, men andra raser som inte tål att renavlas blir ju inte heller godkända)
Men vad tusan - har de defekta bäcken?
Är det inte manxkatter som inte har någon svans?
Jag är ganska okunnig, vad är det med just den rasen som gör att hälsoriskerna är större?
Är det så att den inte får ställas ut i Sverige längre då? Jag vet att det var en hel del skriverier för många år sedan om just manxen.
Jepp, tycker att all avel ska främja sunda individer oavsett art eller ras. Fysiska defekter ska aldrig tillåtas i avel, oavsett vad det är för djur. Tycker det är förfärligt när den skrivna rasstandarden inte ens följs utan avarter premieras på utställningar åt det mer extrema hållet på bekostnad av sundhet.