Kattkritik!!

Sv: Kattkritik!!

Jag hade bestämt för mig att SVERAK inte godkände den som ras längre pga hög dödlighet? :confused:

Jag hade bestämt för mig att SVERAK inte godkände den som ras längre pga hög dödlighet? :confused:

Nej, tyvärr. 2005 reggades 4 st manx hos SVERAK. Jag tror inte heller att SVERAK skulle kunna "ogodkänna" en ras de redan har godkänt och manxen har varit godkänd hos SVERAK... så länge som SVERAK har existerat tror jag.

Tar detta som utgångspunkt för att svara flera som svarat mig:

så är det hela tiden frågan om NATURLIGA mutationer...

Det är inget som människan "hittat på"...

Det är jag helt medveten om! Visst muterar gener och ger nya utseendedetaljer. Men varför avla vidare på dem, varför renodla dem? DET är människan ansvarig för.

Det är det jag har emot utseendeavel. Det känns som om vi avlar bara för att vi kan. "Kolla, vikta öron/krullig päls/korta svans/korta ben - DET gör vi en ras av!"

Det finns ju inget positivt skäl till att avla vidare på mutationer. Inget som helst positivt för kattdjuren. Vi gör det bara för att vi kan - för att vi tycker det ser kul ut. Eller nåt.

Jag är ju islandshästmänniska och där är jag för färgavel. En stor variation i färger är karakteristiskt för rasen, därför är det bra när aveln försöker bevara det.

Men det är ju nåt ursprungligt för rasen och nåt helt annat än att hitta på nya raser bara för att naturen spelade ett spratt = muterade en gen.

Vill bara tillägga, förresten: jag kritiserar verkligen inte palle specifikt. Både hon och de andra uppfödarna som brukar vara här ger ett väldigt seriöst intryck. Inte minst Sassy som la ner en halv förmögenhet på att få hit en tillräckligt långväga avelshona.

Jag ville dock inte hålla inne med mina funderingar kring kattavel i stort bara för att inte stöta mig med nån uppfödare på buke.

Jag håller med om att man faktiskt inte måste ta vara på alla nya mutationer som uppstår (även om jag tycker att rexII-mutationen är en väldigt trevlig sådan ;) ). Någonstans måste man fråga sig: Vad gör den här mutationen, rent genetiskt/fysiologiskt? Hur påverkar det djuret? Finns minsta misstanke om att det kan medföra negativa effekter för djuret ska man givetvis avstå från att avla vidare på det.

Tyvärr har väl inte alla uppfödare som grundat raser haft de kunskaper som krävts för att göra den bedömningen.

kl
Imo kan man inte som seriös hunduppfödare avla för "friska och sunda hundar" om man föder upp deformerade raser som perser eller hundraser som mops, bulldog, shar pei etc.
Sen kan folk säga vad de vill om att raserna "funnits länge" etc, det betyder inte att anatomin är bra för det...

kl
Imo kan man inte som seriös hunduppfödare avla för "friska och sunda hundar" om man föder upp deformerade raser som perser eller hundraser som mops, bulldog, shar pei etc.
Sen kan folk säga vad de vill om att raserna "funnits länge" etc, det betyder inte att anatomin är bra för det...

Håller med. Alla raser har inte ett existensberättigande bara för att de har funnits länge. Djurskydd måste gå före "historia" och "kultur".

All avel borde ju syfta till ändamålsenlig anatomi - djuret ska obehindrat kunna röra sig, äta, dricka och föda ungar. Och då går väl en del hundraser bort.:crazy:

All avel borde ju syfta till ändamålsenlig anatomi - djuret ska obehindrat kunna röra sig, äta, dricka och föda ungar. Och då går väl en del hundraser bort.:crazy:

Defintivit. Har tyvärr fått höra att en del perseruppfödare planerar snitt på sina honor (de är alltså öppna med det så det är inte hörsägen) och det ju fruktansvärt. Undrar just vad det är för veterinärer som går med på att boka in planerade snitt. :crazy:

Manxen är godkänd i alla förbund? Eller hur menar du nu? (Förövrigt anser jag att manxen är en ras som inte skulle bli godkänd om den kom upp idag, pga hälsoriskerna i aveln. Nu är manxkatter precis lika friska som alla andra, men andra raser som inte tål att renavlas blir ju inte heller godkända)

Är det inte manxkatter som inte har någon svans?
Jag är ganska okunnig, vad är det med just den rasen som gör att hälsoriskerna är större?

Är det inte manxkatter som inte har någon svans?
Jag är ganska okunnig, vad är det med just den rasen som gör att hälsoriskerna är större?

Manx-genen är semiletal vilket innebär att kattungar som får anlaget i dubbel uppsättning antingen för på fosterstadiet eller straxt efter födseln. Anlaget påverkar ryggraden och förekomsten av defekter så som spina bifida (kluven/tvådelad ryggrad) ska vara vanligare hos manx än hos andra kattraser.

Jepp, tycker att all avel ska främja sunda individer oavsett art eller ras. Fysiska defekter ska aldrig tillåtas i avel, oavsett vad det är för djur. :crazy: Tycker det är förfärligt när den skrivna rasstandarden inte ens följs utan avarter premieras på utställningar åt det mer extrema hållet på bekostnad av sundhet.

Är det så att den inte får ställas ut i Sverige längre då? Jag vet att det var en hel del skriverier för många år sedan om just manxen.

Jepp, tycker att all avel ska främja sunda individer oavsett art eller ras. Fysiska defekter ska aldrig tillåtas i avel, oavsett vad det är för djur. :crazy: Tycker det är förfärligt när den skrivna rasstandarden inte ens följs utan avarter premieras på utställningar åt det mer extrema hållet på bekostnad av sundhet.

Det där är ju förutom att det är fel ur djurskyddsynpunkt väldigt konstigt, jag reagerar ofta på det. Standarden föreskriver en typ av djur som idag skulle bli utskrattat om det visades på en utställning med segerförhoppningar.

Jag gillar naturraser (som koraten är, och tex angora, sokoke m.fl) och tyvärr ser man även där att många domare (inte alla som väl är) uppmuntrar en "utveckling" av typen istället för att bevara den. Något man är väldigt dålig på i kattvärlden är att acceptera olika modeller. Jag har ju en hona med thai-importerad morfar. Det har slagit igenom hos henne, hon är lite lång i sina linjer (absolut inte liten eller klen, hon väger mer än de flesta andra honor i rasen) och hon har tex större öron än vad som är önskvärt här. Det man kan se är att äldre domare säger "Det här är en modell på korat, inte den populäraste men helt ok" medan vissa andra domare säger "det där är verkligen ingen utställningskatt". Min andre är ju en usa-import och helt annan typ. Älskad av alla domare....

(Nu var det ju inte som utställningskatt jag köpte Maja, utan för att hon har en väldigt ovanlig stam, en inavelsprocent på noll och enbart "supermammor" bakåt i stammen)

På siamesen/orientalen har det ju gått åt "förbi standarden" åt andra hållet, den föreskrivna "trekanten" är numera ett par horisontellt placerade öron. Personligen gör det mig ingenting, jag tror inte katten bryr sig om att den ser ut som ett får, men det visar ju hur människan alltid vill sträva mot extremer. De hårdast typade raserna tappar ju köpare kraftigt, de uppfödare som har "old fashioned"-perser har långa köer...

Det tråkiga med siamesen, förutom att de försöker få den att se ut som en fladdermus när man kollar USA, är att många fått dåligt skelett. Jag gillar rasen men det var lite svårt att hitta en av den äldre, grövre typen när jag sökte katt. Nu är ju amerikanarna väl "duktiga" på att avla extremerna men jag hoppas att det inte apas efter allt för mkt här i Sverige. :crazy:

Jag ser jättegärna en diskussion, och det bästa är om "lagom" insatta människor frågar "varför?" eftersom man själv lätt vänjer sig vid hur saker görs. Däremot avskyr jag den här formen av "renraskatter i sjukliga utställningsdjur" som man tyvärr bemöts av ganska ofta från allmänheten. Det känns ungefär som att jag som bilist ska bli anklagad för att det finns folk som kör rattfulla...

/Sassy-vars katter är nybadade och luktar gott inför helgens utställning :devil:

Jag håller med om att dom borde göra ett insider om just insider.. Kanske man ska ta och skriva ett mail till..hm..tv3 och fråga dom?

Jag tittade mycket på insider förut, ända tills jag började träna med hästen just den tiden..Suck, så nu ser man bara på repriserna ibland..

Liknande trådar

Övr. Katt Vad trött jag blir på allt skitsnack det är om raskatter. Kan ni inte ta reda på fakta innan ni häver ur er saker? ALLA problem som...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25