Kattkritik!!

dotzie

Trådstartare
Ni kanske sett reklamen eller läst om kattkritik mot olika raser, tex. perser?
I programmet som sänds på torsdag 22/2 kl. 22.00 kommer vara så överdrivet!!:mad:
I reklamen tex så visar dom upp en perser som är helt geggig i ansiktet och har pyttesmå näsborrar... Långt ifrån alla peserkatter har andningsproblem!! :(
Och de olika typerna av nakenkatter osv, de har ju funnits hur länge som helst! Man har ju funnit sådana katter i tusentals år gammla gravar i egypten, där betraktades dom som heliga!! :(

Jag vet att jag förklarar jättedåligt, men jag tycker det behövdes ett forum om det här. Skriv om du tycker det är rätt eller fel att ngn viss ras ser ut som den gör... ;)

Sv: Kattkritik!!

Insider är ju inte direkt kända för sin faktagranskning... Om de vore det skulle programmet handla om hur hälsoprogrammen i de olika raserna ser ut (även de raser som "ser" normala ut) och inte bara ta upp fall där katterna "ser konstiga ut".

Jag tycker det var lite roligt, för på reklamen var det en tjej som hade en nakenkatt å då sa hon "men dom lever ju!" haha...:p

Insider och deras värdelösa journalistik ger jag inte ett ruttet korvöre för.
Tyvärr tror jag inte att alla vet detta. Många svenskar ser säkert programmet utan någon somhellst källkritik, och tror stensäkert på repotaget, vilket kommer sätta många kattmänniskor i dålig dager, trist!
Någon borde granska insider och deras tvivelaktiga metoder och göra ett tvprogram om det.

Jag tittar sällan på Insider för jag tycker inte att det är bra.

Men att det finns extremavel på katter går lik förbannat inte att vare sig förneka eller försvara.

Dessvärre handlar ju inte programmet om seriösa vs icke-seriösa uppfödare, utan om hur synd det är om stackarns sphynxar som dör om de inte bor i värmeskåp...

Jag kommer ihåg programmet om blandrashundar, där det var "så synd om blandrasuppfödarna" som inte fick vara med i SKKs verksamhet. Inte ett ord om hälsoprogram eller liknande, bara "sjuka rashundar" och "friska blandraser". Det är definitivt inte en åsikt som behövs i kattsverige, där man tar problemen med oplanerad avel som ett skämt :(

Programmet är ju inte sänt än så jag har inte en aning om vad de tar upp. Läste bara lite på tv3:s web och det som står där låter likt det som jag själv funderat över många gånger: varför SKAPAR vi så många nya raser? T ex, om det föds en kull där några har vikta öron - varför fortsätter vi avla på dem i det enda syftet att skapa en RAS med vikta öron?

Jag är inte särskilt kritisk till just viköron, det är bara ett exempel. Men för mig borde avel handla om att ta fram friska, sunda individer - inte individer som råkar ha vikta öron eller kapad svans.

Det där är leka med modell-lera för mig - jag vill ha smalare ansiktet, då avlar jag på det eller jag vill ha plattare ansikte, då avlar jag på det - och jag har svårt att uppskatta det.

Jag har bekanta som (motvilligt) kommer vara med i programmet. Uttalanden vinklas till oigenkänlighet...

Vad är problemet med utseendeavel i dina ögon? Alla seriösa uppfödare sätter ju hälsa och temperament som första prioritet, spelar det då någon roll om man vill ha fluffiga, lockiga, röda eller blå djur? Alla seriösa förbund kräver att en ny ras inte är förknippad med skadliga anlag och kräver rigorösa förberedelser innan rasen blir godkänd. Att man sedan borde vara hårdera med rasvisa hälsokrav även på förbundsnivå kan jag hålla med om, där har hundsidan kommit mycket längre. De krav som finns idag är igenomdriva av rasringarna.

Programmet är ju inte sänt än så jag har inte en aning om vad de tar upp. Läste bara lite på tv3:s web och det som står där låter likt det som jag själv funderat över många gånger: varför SKAPAR vi så många nya raser? T ex, om det föds en kull där några har vikta öron - varför fortsätter vi avla på dem i det enda syftet att skapa en RAS med vikta öron?

Jag är inte särskilt kritisk till just viköron, det är bara ett exempel. Men för mig borde avel handla om att ta fram friska, sunda individer - inte individer som råkar ha vikta öron eller kapad svans.

Det där är leka med modell-lera för mig - jag vill ha smalare ansiktet, då avlar jag på det eller jag vill ha plattare ansikte, då avlar jag på det - och jag har svårt att uppskatta det.

:bow: :bow: :bow:

Oavsett Insider, så har jag svårt att se någon poäng med avel som går ut på vidare domesticering.

Men för mig borde avel handla om att ta fram friska, sunda individer -inte individer som råkar ha vikta öron eller kapad svans.

Det är ju just det alla uppfödare strävar efter, friska sunda djur. Det finns inte en seriös uppfödare som skulle sätta djurets utseende framför djurets hälsa.

Oavsett Insider, så har jag svårt att se någon poäng med avel som går ut på vidare domesticering.

Varför har man djur om man är emot domesticering? Det är djurplågeri att hålla ferala djur i fångenskap. Vill man inte ha domesticerade djur får man låta bli allt som har med djurhållning att göra.

Den Scotte-uppfödaren som dom visar i serien var efteråt helt förtvivlad och ångrade sej djupt då dom gjorde ALLT för att vinkla minsta sak fel...

Om katter har extra lång päls eller ingen alls, eller framåt vikta öron ller bakåtvikta öron, med svans eller utan svans, så är det hela tiden frågan om NATURLIGA mutationer...

Det är inget som människan "hittat på"...

Att det sen finns vissa mycket oseriösa tv-personer som till varje pris måste hitta något att klaga på utan att ta reda på fakta, eller när dom får fakta omtalat för sej så vägrar dom både att redovisa det och ens ta det till sej.
Som exempel kan vi ju ta det här med "judetrotningen" som Hitler och hans hantlangare höll på med... det finns fortfarande somliga som påstår att det aldrig har inträffat.

Och precis så höll dom på hemma hos min vännina. :mad:

Och att katterna skulle vara så defekta att dom inte var berättigade till att leva ens tyckte reportageteamet var helt okej... men dom vägrade att lyssna på att den första Scotten som togs hit till landet från USA, togs med i flytten när en veterinär med familj flyttade hem efter att ha verkat som veterinär under många år i USA...

Att den efter att ha suttit i karatän med många vet-undersökningar och tester hade papper på att den var sund i alla benämningar, det lyssnade dom inte ens på :mad:

Tycker det är riktigt skönt att vi inte har den kanalen...

Naturliga mutationer innebär inte att de är harmlösa, inte heller att de skulle vara skadliga. Det innebär bara att de uppstått spontant, varken mer eller mindre.

Själv tycker jag att det är bra att diskussionen tas upp för även om Insider inte är rätt forum och absolut inte har den personal som behövs för att göra ett korrekt program i ämnet måste det ju börja någonstans.

Jag lär få på pälsen för att jag öppet säger att jag tycker att det är fel med avel på både manxar, scottish fold och munchkin men får jag ta. Jag tycker inte att det är sunt att avla på mutationer som ger sig på skelett och/eller brosk.

Jag tycker inte heller om extremavel i den form som skett på tex. perser (då man faktiskt också har manipulerat med själva skelettet, skallbenet).

Man måste tänka framåt, försöka tänka sig in i vad som kan hända med katten på insidan om man går vidare på en mutation som drastiskt påverkar kroppen eller om man avlar på extrema drag som även de kan tänkas påverka på insidan. Att vara efterklok hjälper ju inte djuren som drabbats av eländet.

Varför har man djur om man är emot domesticering? Det är djurplågeri att hålla ferala djur i fångenskap. Vill man inte ha domesticerade djur får man låta bli allt som har med djurhållning att göra.

Jag har inga djur i dagens läge. Tre katter har mig, däremot. Jag vet att jag aldrig kan äga dem fullständigt och det känns väldigt bra.

Katten är ett av få tamdjur som faktiskt har förmågan att själv klara sig under vettiga förhållanden. Att förstöra den förmågan är bara ytterligare ett steg i vår strävan att vara herrar över jorden. Jag gillar det inte.

Jag var kanske lite otydlig... gör ett nytt försök...

Alla naturliga mutationer är ju inte av goda, eller motsatsen.
Men att göra som dom gjorde och jämföra dessa naturiga mutationer med dom hemska avelsdefekter som vissa uppfödare, och tyvärr även dommare, hyllar... det är någonting helt annat

Exempelvis det deformerade skallskelettet som dom raser har, inom både hund och katt, med korta platta ansikten som gör att hjärnan måste vrida sej för att få plats.... det är något som vi människor har orsakat genom att ensidigt avla på dom djuren som är så platta som möjligt... och efter ett antal generationer är det så ett djur med platt ansikte där näsan sitter ovanför ögonlinjen och hjärnan inte får på ett naturligt sätt plats mellan pannan och bakhuvudet....

Behöver väl knappast tala om var hjärnan hamnar när fontanellerna pressas isär....

Medans t.ex. hårlöshet hos pälsbärare är en naturlig mutation som inte är dödlig längre hos dom flesta sällskapsdjuren...
Det är väl dock inte så smart av naturen när det föds nakna isbjörnar t.ex.... men det förekommer....

Ej heller när det råkar finnas en eller ett par mycket dominerande uppfödare som avlar på sådant sätt att det efter ett antal år inte finns mer än 1-2 olika handjur som inte är för nära besläktade att välja till sina honor... i HELA EUROPA !!!!!

Det enda man bör göra om man vill verka som någorlunda seriös uppfödare, det är att se till att välja sina avelsdjur med största omsorg när man ser till inavelsgrad och defekter...

Men när man gör det och lägger ner hela sin själ i valet för att få fram så friska avkommor som möjligt, då kommer det sådana individer som Rix reportageteam och hela tiden tjatar om hur hemsk man är som överhuvudtaget avlar och hela tiden tjatar om samma sak, och helt enkelt inte är intresserad av att dels ta reda på fakta, dels ens lyssna på vad vederbördande har att säga...

DET är helt enkelt nästan lika för dj :devil: som att skita i valet av avelsdjur och i stället börja spotta fram så många osunda avkommor som möjligt :mad:

Varför ens försöka vara seriös när man bara får skit för det :confused:

Jag kan inte annat än hålla med Sol, allt för många avlar på osunda individer för att rasstandarden förespråkar det. Precis som inom hundaveln anser jag att det finns avarter som inte borde finnas och tack och lov så är manxen inte godkänd längre i Sverige sedan många år tillbaka. :bow:

Manxen är godkänd i alla förbund? Eller hur menar du nu? (Förövrigt anser jag att manxen är en ras som inte skulle bli godkänd om den kom upp idag, pga hälsoriskerna i aveln. Nu är manxkatter precis lika friska som alla andra, men andra raser som inte tål att renavlas blir ju inte heller godkända)

Jag kan inte annat än hålla med Sol, allt för många avlar på osunda individer för att rasstandarden förespråkar det. Precis som inom hundaveln anser jag att det finns avarter som inte borde finnas och tack och lov så är manxen inte godkänd längre i Sverige sedan många år tillbaka. :bow:

Jodå, manxen är godkänd inom både SVERAK och IDP. Inte heller finns det något slags förbud mot att avla på specifikt manx i Sverige.

Liknande trådar

Övr. Katt Vad trött jag blir på allt skitsnack det är om raskatter. Kan ni inte ta reda på fakta innan ni häver ur er saker? ALLA problem som...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25