Kattklubbar....(avel)

fettso

Trådstartare
Det här med att man inte får avla på katter som är korsningar eller ej godkända om man är medlem i ngn klubb,tycker det är smått löjligt.:smirk:

Det är klart man inte får det för då konkurerar man ju med dom renrasiga katterna..
Faktum är att jag tror att korsningar många gånger blir friskare katter:crazy:

Ngn annan som vågar säga att dom avlar på sk huskatter??

Sv: Kattklubbar....(avel)

Det här med att man inte får avla på katter som är korsningar eller ej godkända om man är medlem i ngn klubb,tycker det är smått löjligt.:smirk:

Det är klart man inte får det för då konkurerar man ju med dom renrasiga katterna..
Faktum är att jag tror att korsningar många gånger blir friskare katter:crazy:

Ngn annan som vågar säga att dom avlar på sk huskatter??

Varför är det löjligt att RASKATT-klubbar motsätter sig okontrollerad huskattavel? Säg till nästa gång du ser en människa föda upp huskatter på ett planerat och "seriöst" sätt (testar för lämpliga sjukdomar, blodgrupperar, vaccinerar, veterinärbesiktigare, håller koll på stammen så att inavel och avel på sjuka/defekter individer kan undvikas etc.). :smirk: Det är mycket snack och lite verkstad. Jag har propagerat för organisering av "huskattfolk" i flera år dvs. att de sluta sig samman och sätta upp några slags ramar för hur bra och sund avel ska se ut och hur man ska efterleva det... förgäves för än så länge finns ingen sådan gemensam strävan.

Huskatter konkurrerar inte med raskatter. Jag lovar att de som kommer och köper katt av mig, de är intresserade av just devon rex och ingen annan typ av katt. Inte av huskatter, inte av siameser, inte av perserkatter... de är intresserad av devon rex.

Sedan det där med blandrasavel... det är inte så enkelt som att man får friska djur bara man korsar raser. Inavelsrelaterade problem försvinner om man gör så, ja. Det är dock allt och surprise, surprise... inavel förekommer bland huskatter också men eftersom folk inte har koll på vem som är pappa, kusin, halvsyskon, faster, moster och allt vad det heter till sin katt och helt enkelt ofta inte ens vet vem ens katt har parats med... hur kan man öht. säga någonting om inavelssituationen? :crazy: Vet man inte finns det inte, eller?

Jag har ingenting emot seriös avel, vad man sedan korsar för raser är mig totalt likgiltigt men faktum är att de flesta som ägnar sig åt huskattavel inte har tillräckligt med kunskap för att göra det på ett, vad jag tycker, är ett bra sätt.

Det har med med katternas status och hälsa att göra, inte konkurrensen.

Men om man då tar tex perser katten som från början var missbildade katter som man avlade vidare på...:(

Nu gillar jag persern:love: och psyket på dessa katter,men det finns massa raskatter(hundar med) som har ras relaterade sjukdomar(allvarliga sådana),vet det eftersom svärmor är personalchef på malmö djursjukhus...

Men om man då tar tex perser katten som från början var missbildade katter som man avlade vidare på...:(

Nu gillar jag persern:love: och psyket på dessa katter,men det finns massa raskatter(hundar med) som har ras relaterade sjukdomar(allvarliga sådana),vet det eftersom svärmor är personalchef på malmö djursjukhus...

Persern var inte missbildad från början. Persern såg från början ut såhär:
http://www.pawpeds.com/pawacademy/history/thebookofthecat/whitepersian/WhitePersian4.gif
http://www.pawpeds.com/pawacademy/history/thebookofthecat/whitepersian/WhitePersian5.gif

Sedan började en del uppfödare avla mot kortare och kortare nos så till den milda grad att några katter blev platta i ansiktet. Det finns uppfödare idag som inte avlar på den platta varianten, men tyvärr är det den platta som dominerar.

Vad gäller rasrelaterade sjukdomar... det är ett stort problem på hundsidan. Betydligt mindre på kattsidan. Hos perser och raser perser använts för att utveckla (exotic, britt, birma) finns PKD, en sjukdom som nedärvs dominant och som man kan gentesta för. Inget problem alltså, bara folk väljer att testa och inte avla på drabbade individer. Hos korat finns GM, det gentestar man för och kombinationer som kan ge sjuk avkomma (bärare x bärare) får inte göras. Sådan avkomma registreras mig veterligen inte av något förbund. Hos aby och somali finns PRA, förekomsten av PRA har man minskat drastiskt genom att testa avelskatter (det har man väl gjort i 20-30 år)... vad finns det mer? Myopati hos devon rex... 4 fall i Sverige sedan 1967, problem? Nej. HCM... men det finns hos alla katter. Aby och somali verkar förskonade från HCM men det förekommer hos alla andra raser och det är lika vanligt förekommande hos huskatter som hos raskatter!

Bland huskatter avlar man ju på regelrätta defekter som polydaktyli och dvärgväxthet... lägg till att ovan nämnda sjukdom förmodligen är spridda bland huskatterna också, definitivt PKD iaf.

Men som sagt, man kan skapa problem genom inavel och genom att avla på extrema drag men det förekommer i huskattavel också.

Men varför skulle rasrelaterade problem försvinna vid korsning av raserna, det har jag aldrig lyckats förstå. Du kan väl förklara?

För övrigt är jag personalvetare och kan också bli personalchef på ett djursjukhus, det betyder inte att jag har veterinärkompetens.

Senast ändrad:

Men varför skulle rasrelaterade problem försvinna vid korsning av raserna, det har jag aldrig lyckats förstå. Du kan väl förklara?

Rasrelaterande problem är ofta inavelsrelaterade och bryter man inaveln försvinner problemen. Sker dock endast när problemet av ärftlig karaktär inte finns i den ras man parar ut med.

Däremot är ju PKD ett skolexempel på när en "rasrelaterad" sjukdom inte försvinner bara för att man utavlar just för att PKD nedärvs dominant.

Är emot sk linje avel bara,vet inte hur pass det förekommer inom katt??

Det enda jag sätter mig emot är att jag tycker jag blir påhoppad när jag säger att jag i framtiden vill para min perser men min korsning skogskatt/bondkatt!:love: Förutsatt att båda får fortsätta vara friska osv.

Och att man är veterinär innebär inte att man klarar av genetiken. ;) Genetikkunskaperna hos veterinärerna är inte alltid den bästa och det är ju heller inte där deras expertis ligger så det ska de inte lastas för.

Är emot sk linje avel bara,vet inte hur pass det förekommer inom katt??

Det enda jag sätter mig emot är att jag tycker jag blir påhoppad när jag säger att jag i framtiden vill para min perser men min korsning skogskatt/bondkatt!:love: Förutsatt att båda får fortsätta vara friska osv.

Just perserkorsningar brukar kunna gå lite hur som helst. Persern väldigt speciella päls kan i kombination med annan pälstyp ge väldigt svårskött päls och näsgångarna kan skapa problem. Inom perseraveln är man ju noga med att bara avla på individer med breda näsgångar. Parar man en sådan med en annan katt är det ju lika noga att ha koll på att den katten har breda näsgångar som när man parar renrasigt för svårigheter med andningen slipper man inte bara för att katten får längre nos.

Men persern har ju ofta trånga näsgångar:crazy: så varför fortsätter man då avla dom så himla platta??Båda mina perserkatter jag haft har haft jätterinniga ögon....:(

Men persern har ju ofta trånga näsgångar:crazy: så varför fortsätter man då avla dom så himla platta??Båda mina perserkatter jag haft har haft jätterinniga ögon....:(

Jag vet inte... jag gillar inte extremavel för fem öre men tydligen gillar ju folk den typen av utséende och då får hälsan stå tillbaka.

Jag vill bara poängtera att problem med andning och tårkanaler inte försvinner bara för att man parar ut med en katt som har längre nos. Det finns många perserkorsningar som lider av samma typ av ögon- och nosproblem som persern och därför reagerar iaf jag lite extra starkt när någon faktiskt funderar på att para just perser med en annan typ av katt... och som sagt, problem med pälsen förekommer inte sällan hos perserkorsningar.

Men varför vill du avla på din katt om den har problem med ögonen?

Och pälsproblemen kan hänga med i 10 generationer och mer :crazy:

Jag har sen 60-talet haft olika huskatter, och INGEN av dom har varit FRISK :crazy:

Dom sjukdommar dom haft är: Hjärtfel, njurfel, ändtarmsframfall, gluten - och laktosintolerans, hermafrodit m.m. + döv - och blindhet före 6 månaders ålder.
Alltså inte sjukdommar dom fått pga sin höga ålder.

Men dom flesta perserkatter har ju rinniga ögon!:crazy: Även sk avelshannar som vunnit dittan o dattan..

Men om du nu själv motsätter dig den aveln, varför ska du själv avla på en sån katt? Skaffa en frisk raskatt utan defekter att avla på isåfall. Annars kan du ju inte klaga.

Om situationen inom rasaveln är problematisk, så är det säkert bara en tiondel av vad som förekommer inom buskaveln.

Hade du sagt chefsveterinär hade din svärmors yrke varit relevant.

Då om något borde hon väl veta hur det är ställt med perserns hälsoproblem, trots att hon inte är veterinär...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 286
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
S
Hästvård Vet inte om jag lagt tråden rätt men jag bara kände att jag var tvungen att skriva av mig lite och höra om det är någon annan än jag som...
2
Svar
37
· Visningar
2 730
Senast: korytko
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 619
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar