Kattjagande Hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ulfina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 128
U

Ulfina

Hej!
Jag har en liten hund som är 4 år. Han älskar att jaga Katter.:crazy: Han har hittils inte fått tag på någon men... Nu vill vi så hemskt gärna skaffa en liten katt.
Hur gör vi för att han inte ska jaga livet ur den lille katten.:grin:

Mvh.Katarina

Sv: Kattjagande Hund

Låt honom träffa min katt i två minuter.. :devil:

Nej, ärligt talat har jag ingen aning. :confused:

Min fråga är...tillåter ni att hunden jagar djur överhuvudtaget ? Många tillåter ju sina hundar tex jaga/skrämma fåglar mm..sen blir dom så förvånad att hunden älskar att jaga andra djur, bla katter.

Jag har en utpräglad jakthund. Stövare/jämthund, den borde jaga allt den ser..men jag har aldrig tillåtit detta. Så hon gör inte det. Jag har aldrig för mitt höga nöjes skull ( som man ser en del gör på torget där jag bor), låtit henne skrämma i väg duvorna som ex. Hon SKA jaga/springa efter det jag tillåter henne att göra, aldrig annars. Flera ggr under våra skogspromenader har hon hittat harungar som är gömda, men hon rör dom aldrig. Hon står bara stilla och tittar, dels på haren och dels på mig ( att hon tittar på mig är väl troligtvis för att jag ska ge kommando..ta den eller inte)...men jaga eller göra dumheter på egen hand, gör hon inte...för jag har aldrig tillåtit detta. en gång vägrade hon komma när jag ropade, hon stod som en stenpåle och stirrade i backen...till slut gick jag dit. Och se där, där låg en liten skogsmus....men hon gjorde ingenting mer än stirrade. Jag tog musen i handen och sa åt henne och backa, det gjorde hon, sen släppte jag musen i ett snår...hon glodde...Sen var det bra och vi gick hem.

Hur gör ni i eran träning när hunden jagar katt..vad händer innan ?

Utöver det andra skrivit:
Hundar ser ofta skillnad på "familjens katt och övriga kattrackor".
Vet flera hundar som fungerar fint med familjens katt, men jagar andra, så bara för att den jagar katter den ser ute så behöver det inte vara kört. Kolla om det kan finnas möjlighet för honom att träffa hundvan katt som INTE springer iväg vid synen av din hund. Då kan du få en aning om hurvida det är kört eller ej.

Det beror nog helt på.

Vi har tre katter, och ingen av de jagas, de leker ihop, och nu på äldre dar så kan han få för sig att jag dem. Men de känner ju ingen honom, så när han väl kommer närmre och upptäcker att det är våra katter bryr han sig inte.

Att han jagar katter är vårt fel, vi har tillåtit det, då vi har haft problem med kattslagsmål i vår trädgård (nej, han jagar inte för att döda, utan för att valla och skälla), samt att våra katter följer alltid med på promenad, och det har hänt mer än 50 gånger att det kommer katter som ska mucka gräl. Vi släpper honom inte då utan det räcker med att ha hunden i koppel och gå bestämda steg dit. Däremot, säger vi att det räcker, så räcker det.

Ska väl tillägga att han har vart lös när kattslagsmålen har startat, så vi har inte precis sagt buss på, men vi tillåter det till viss del. Och han har aldrig någonsin kommit ikapp, för som sagt, hans main goal är att skälla. :cool:

Min lilla jagar som bara den om hon får tillfälle ute. Det är ytterst sällan jag kan stoppa henne om hon fått upp farten när hon jagar katt. Men har katter inne o dom skiter hon fullständigt i. Har en bekant med worster (eller hur det stavas) Dom skulle bita ihjäl katten direkt om den kom i närkontakt med en.
Svårt säga från hund till hund.

Vad gör han om han träffar en katt inomhus under lugna former?

Hej!

Vi tillåter inte honom att jaga katt. Men han gör det om han får till fälle. Det hör till saken att vi köpte honom som omplaceringshund när han var två år. Då hade han redan detta beteende. Det var mycket därför dom omplacerade honom. De hade två vuxna katter inne som inte var vana hund. han fick stå bunden i ett element för att inte jaga katterna.
men tack för tipsen. Kom gärna med mer...
mvh. Katarina:)

Låt honom träffa min katt i två minuter.. :devil:

Nej, ärligt talat har jag ingen aning. :confused:

Får JAG låna din katt lite? :devil: Viktor vill klappa den *säger matte*

Till TS: Du måste se till att hunden inte får en enda möjlighet att 'lyckas', och hela tiden nogsamt och tydligt korrigera såfort den visar intresse för katten. Om det är med nej/fy, vattensprayande eller vad som krävs spelar ingen roll. Men det svåra är att just se till att den ALDRIG får möjlighet att självbelöna sig genom att lyckas med en kattjagning.

På väldigt intresserade hundar så bryt såfort den bara så mycket som TITTAR intresserat på katten (svans upp, öronen på g och fokuserad på katten).

Men som sagt, det kniviga är att stoppa självbelönandet, annars tar det en evighet, för EN lyckad gång utraderar 9 gånger när hunden hindrats. Så om katten t ex håller sig undan hunden, så kan det räcka med en grind, annars får man ha stängda dörrar när man inte kan ha FULL koll.

Skulle INTE under några omständigheter rekommendera en kattunge till en hund som har en historia av att jaga katter och inte lärt sig låta bli. Tyvärr. Kattungar är tillitsfulla, oförsiktiga, luddiga och rör sig på ett alldeles oemotståndligt sätt för hundar som har lätt att jaktretas. Tyvärr.

Kl

exakt som Alexandra skriver. Minsta antydan, vink på örat, intresse kräver korrigering. Till dess krävs ju uppmärksamhet på din hund. Dvs, du kan knappast när den är startklar och ska rusa efter en katt korrigera, jo det kan du, men då har du missat början. Dvs: hunden lär ju vara först uppmärksam på katten. Den visar det genom ett x antal saker. Kanske halsen höjs, öronen åker framåt mm mm. Detta går ju snabbt. Så egentligen är väl ledordet: träning och träning för både förare och hund. För din del: lär dig signalerna.

Hej!
Jag har en liten hund som är 4 år. Han älskar att jaga Katter.:crazy: Han har hittils inte fått tag på någon men... Nu vill vi så hemskt gärna skaffa en liten katt.
Hur gör vi för att han inte ska jaga livet ur den lille katten.:grin:

Mvh.Katarina

Jag har en blandras på två år som jagar katter, även att han inte får men jag hinner inte få tag i honom innan han sticker ibland. Jag har 2 katter och han jagar även dom en liten bit ute men gosar med dom inne. Det handlar inte om att han ska ha tag på katterna och döda dom utan det är farten som är rolig i hans fall. Tror det är det som är det roligaste, om man har en hund som är avlad för att jaga och ''döda'' bytet så är det kanske svårt men annars så är det nog bara för att det är spännande. Jag tror inte alls det ska vara svårt för er att skaffa en liten katt :) Dom vänjer sig oftast ganska snabbt med varandra och ni får ju självklart ha koll på hunden i början med det ska nog gå bra. Håll i katten första gången dom hälsar på varandra och säg till hunden om den är för hårdhänt så går det nog super =)

Lycka till!;)

Sådana är våra hundar. Givetvis är det inga problem att hejda dem men de tycker att de borde få jaga andra katter. Vår katt däremot lekjagas av den minsta (som är mindre än katten). Detta är till ömsesidig glädje då hunden jagar katten ibland och katten jagar hunden många gånger. Men det är skillnad på vår katt och andras, tycker de.

Har du hunden lös utan kontroll ute? :confused: Se till att få grundlydnaden befäst och håll honom kopplad tills han lyder bättre. När hunden är lydig och förstår ett nej är det lättare att få honom att fatta att man inte får jaga allt man ser.

Jag fattar inte varför folk envisas med att släppa sina hundar när de inte har någon lydnad, risken att de skadar andra eller sig själva är stor! :mad:

Jag har en blandras på två år som jagar katter, även att han inte får men jag hinner inte få tag i honom innan han sticker ibland. Jag har 2 katter och han jagar även dom en liten bit ute men gosar med dom inne. Det handlar inte om att han ska ha tag på katterna och döda dom utan det är farten som är rolig i hans fall. Tror det är det som är det roligaste, om man har en hund som är avlad för att jaga och ''döda'' bytet så är det kanske svårt men annars så är det nog bara för att det är spännande. Jag tror inte alls det ska vara svårt för er att skaffa en liten katt :) Dom vänjer sig oftast ganska snabbt med varandra och ni får ju självklart ha koll på hunden i början med det ska nog gå bra. Håll i katten första gången dom hälsar på varandra och säg till hunden om den är för hårdhänt så går det nog super =)

Lycka till!;)

Ett) Jakt kan slå över. Även en hund som aldrig skulle hugga katter annars kan bli för triggad under jakt och bita. Dessutom leker hundar på ett annat sätt än katter, och har man en stor hund kan även ett lekbett bli förödande.

Två) Säga till TS att det inte alls ska vara svårt skaffa katt för de vänjer sig fort, har du läst att TS hund i TVÅ ÅR bott med katter men inte ens kunnat acceptera dem INOMHUS?? Och bland annat därför omplacerats pga det.

Ett) Jakt kan slå över. Även en hund som aldrig skulle hugga katter annars kan bli för triggad under jakt och bita. Dessutom leker hundar på ett annat sätt än katter, och har man en stor hund kan även ett lekbett bli förödande.

Två) Säga till TS att det inte alls ska vara svårt skaffa katt för de vänjer sig fort, har du läst att TS hund i TVÅ ÅR bott med katter men inte ens kunnat acceptera dem INOMHUS?? Och bland annat därför omplacerats pga det.

ett) JAA det har jag inte sagt något om, jag sa att MIN hund jagar katterna om dom springer i kanske 20 m max och stannar dom så skiter han i dom. jag har INTE sagt att INGEN hund gör så, bara hur MIN gör! Jag har heller inte sagt att det är OKEJ att jaga katterna men det kan vara svårt att träna bort!!!!

två) jag sa ÅTERIGEN inte att ALLA accepterar katter men dom FLESTA gör det! alla dom hundar jag har haft kontakt med och som aldrig har varit med katter har vant sig efter olika lång tid!

två) jag sa ÅTERIGEN inte att ALLA accepterar katter men dom FLESTA gör det! alla dom hundar jag har haft kontakt med och som aldrig har varit med katter har vant sig efter olika lång tid!

Ja, men det är en väldigt stor skillnad mot en hund som INTE vant sig med katter på TVÅ år. Och enligt uppgift fått vara fastbunden inomhus för att inte jaga katterna. Och att då skriva
"Jag tror inte alls det ska vara svårt för er att skaffa en liten katt Dom vänjer sig oftast ganska snabbt med varandra och ni får ju självklart ha koll på hunden i början med det ska nog gå bra. Håll i katten första gången dom hälsar på varandra och säg till hunden om den är för hårdhänt så går det nog super =)"

tycker jag är dels rejält vanskligt, dels väldigt ignorant mot själva problemet.

Jag anser inte att en kattunge ska utsättas för en sådan hund, eller en sådan hund ska behöva tvingas leva med katt.

LÄS tråden då innan du svarar, för då hade du sett att två inlägg och 8,5 timmar före ditt skriver TS så här:
Ulfina skrev:
Vi tillåter inte honom att jaga katt. Men han gör det om han får till fälle. Det hör till saken att vi köpte honom som omplaceringshund när han var två år. Då hade han redan detta beteende. Det var mycket därför dom omplacerade honom. De hade två vuxna katter inne som inte var vana hund. han fick stå bunden i ett element för att inte jaga katterna.
men tack för tipsen. Kom gärna med mer...
mvh. Katarina

Det viktiga är att katten har ett eget krypin/egna territorier, tex bargrindar för dörrarna som katten kan slinka igenom men inte hunden, kompostgaller fastsatta så katten kan komma under etc.
I början räcker det att de lär känna varandra doftvis, men att de är fysiskt åtskiljda, helst skall de kunna se varandra o att du/ni ser till att hunden inte "stalkar" katten genom att sitta o nödblänga på den med drägglande mun.

Fö har du fått bra råd, nåja de flesta.

Läs även tråden om Faraohundar, där tas oxå kattproblematiken upp.

mvh o lycka till!

Du har fått bra tips redan på hur du kan gå tillväga.

Men jag personligen hade ALDRIG skaffat en katt om jag var i dina skor, som många skriver så krävs det att man är STÄNDIGT på sin vakt och så vill iaf inte jag ha det hemma.

Jag vill kunna koppla av utan att behöva separera hunden och katten.

Men det är ju jag det :)

Du har fått många goda råd i tråden. Puffar lite extra på att ev få möjligheten att se hur hunden reagerar på t ex hundvana katter. Vi har haft både jagande hund efter katt- även det en omplaceringshund, det gick med konsekvent träning. Det var tidskrävande, men det lönade sig i slutändan. Hunden var tillslut med på besök hos bekanta som hade katt.

Tyvärr vet jag också vad det innebär med hund där jagande fick möjlighet att eskalera till något som kunde lett till dödlig utgång för katten. Vår Jack Russel tik (också omplacering) levde tillsammans under noggrann observation med vår stallkatt. En dag brast vår kommunikation och skadan var ett faktum. Det visade sig sedan genom kontakter, att de tidigare ägarna hade brukat henne för att döda vildkatter. Katten fick flytta ut till en underbar gård med snälla katthundar.

Ett tips är att vara extra vaksam på hur hunden fungerar när katten ev ska äta i matskålen, dricka vatten eller gnugga sig på dess tuggben.

Ursäkta mig, men nu måste jag faktiskt skriva igen!.
Jag tog min hund som omplaceringshund från Spanien. Han kom till sverige när han var 2 år. Först kom han till en familj som hade två katter och som inte hade hundvana. Under tiden han va kvar i den familjen (14 dagar) stod han bunden i ett element. Naturligtvis fick han inte någon vana och heller ingen träning på att umgås på rätt sätt med en katt. Dom hann inte lära känna honom heller. Felet va som jag förstod det att dom hade fått fel uppgifter från Spanien, att han var van vid katter. Vilket han troligen inte va, inte på det sättet iallafall. Han blev ju tyvärr tvungen till en omplacering till, till oss.
Nu har vi haft honom i två år, vi bor på landet och han går lös på gården. Ibland kommer det en katt förbi som han snabbt jagar upp i ett träd eller liknande. Han kommer aldrig ikapp katten och jag tror inte att det är det som är grejen heller. Det är bara så himla kul när katten springer iväg.
Men tack iallafall för alla tips. Vi ska vara mycket vaksamma och vi ska inte låta honom jaga vår nya lilla katt, vilken också är hundvan redan från start. Han är uppfödd med hundar och andra katter i ett vanligt hem. Vår goa hund är oftast mycket lättlärd så jag hoppas på det bästa. Om det mot all förmodan inte skulle fungera så har uppfödaren av katten lovat att ta tillbaks katten.
mvh.Katarina

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 686
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka