Sv: kattj*vel

Jag har samma prob med min ena katt.. och vi har provat allt! gör allt för att det inte ska bli en vana! då kan det vara omöjligt att bryta den.. vi har kämpat i 3år och nu har vi givitupp..(min baby, det är jäklit tråkit när det händer) så fortsätt kämpa ett tag till!!

försår hur det är när man har dåligt med pengar, men varje gång jag har fått lov att åka in med en katt så har man fått lov å offra vissa saker för att man ska ha råd med vet. OM man röker. så kan man ju börja sluta ed det och lägga dom pengarna i en djurkassa.. *tänker på vissa personer som jag känner som ger katterna skitmat och röker för glatta livet själva:grin:*

Sluta röka är väl inte precis ngt man gör i en handvändning??

Ang mat till katten, min ena katt tål inget med grönsaker eller fisk i, blir helt kass i magen, har köpt dyra vet rekomenderade märken, men det som funkar bäst är Friskies!! Utan grönsaker såklart...:)

så nu får dom det allihopa, dom är fina i hullet blanka och täta i pälsen och sköte lådan exemplariskt.

nä, det är det säkert inte, men då får man ju välja, sluta röka på en gång och utstå proceduren som det är för en med sockerberoende, eller gå där utan en djurkassa, eller så drar man in på annat...
man kan faktiskt sluta, nu direkt, bara man vill det. för det är ju som sagt ett beroende som vilket beroende som helst.

visst går det bra med den maten också, men om man ska tänka på annats också så finns det mer än bara mat som katten behöver.
just min katt klarar inte av annat än dom dyrare fodret.. hon får upp allting

Senast ändrad:

Jag har under en längre tid haft ungefär samma problem med en av mina katter (har 2). Hon kissar i sängen typ så fort hon får tillfälle. Glömmer jag stänga dörren till sovrummet och hon har varit där inne, så kan jag kallt räkna med att få tvätta alla sängkläderna ganska omgående. Har jag dock dörren stängd till sovrummet så går hon på lådan utan problem.

Jag har hela tiden trott att det bara är nån dum fix idé hon har fått, men nu när jag läser era svar här om att man bör rådfråga veterinären om problemet, så blir jag lite orolig.

Hon har även en del mjäll, vilket gör att jag får tvätta hennes päls med mjällschampoo och balsam regelbundet. Kanske det har med saken att göra... eller så har det inte det. Men vad tror ni? Bör jag prata med vet. om det? Jag vaccinerar båda katterna regelbundet (1gång/år) trots att de är enbart innekatter båda två... De är båda ca 4 år gamla och kastrerade sedan ungefär 3 år tillbaka.

Jag hoppas verkligen att du INTE tvättar din katt med mjällschampo för människor?? Mjäll kan till stor del försvinna med RÄTT mat. Extra B-vitaminer under fällningstider gör susen! Hills har nog ett speciellt anpassat foder för katter med skinn och päls problem.

Till alla: Att rådfråga veterinär kostar inget!

Jag hade en katt som hatade nytvättade lakan (luktade rent&fel). Han kissade ifs inte för det, men visade tydligt sitt ogillande. Fick lösa det med att aldrig byta "hans" kuddöverdrag samtidigt som resten av sängkläderna! Han uppskattade inte nyduschad matte i sängen häller, men där blev det ingen komprimiss!
En vän till mig har en katt som började kissa i henne säng så fort någon annan sovit där. (antagligen för att det blir "fel" lukt eller i protest mot att någon främling ligger på "hans" plats)

Det är inte ovanligt att det har fysiska orsaker, t.ex. UVI. Men det kan också vara protestkissande, dock tycker jag det är enklast att utesluta fysiska orsaker först.

Vad är UVI??

Min nya kattunge är precis likadan. Har haft henne ett par veckor, hon kommer från min mammas katts kull. Hon kissade i deras soffa en gång o i deras säng en lr om det var två gånger.
Här hemma har hon kissat i våran säng ett flertal gånger, nu har vi dörren stängd in dit men hon har nu hittat min sambos sons säng o har kissat i den två ggr redan på bara en dag:mad: Igår kväll hade hon även kissat ner en handduk som låg på golvet i badrummet. Jag börjar bli väldigt trött på det här nu. Lådan är ren och jag brukar även droppa några droppar med Catnip där.

Jag är skiträdd för att hon ska pissa i soffan, den är i tyg:crazy:

Jag vill verkligen ha henne kvar, hon är urmysig men vad ska man göra?

Typiska symptom är att undvika kattlådan som förknippas med smärta när dem kissar och istället kissa på alla mjuka underlag då de tror att det ska göra mindre ont då.
Att kissa ofta och lite är också typiskt.

min katt satt sig i handfatet lite då när han var sjuk och då så kunde man se spår av blod i urinen.. ( det var kristaller som rispade i urinröret..) det var inte särskillt trevligt.. min katt har inte kissat inne på nån vecka nu! jag håller tummarna

Ok, men hon går på lådan oxå. Sen när hon kissar i sängen (som hon gjorde ytterligare en gång till ikväll) så kissar hon mycket o lukten är ganska så stark. Min sambo blir bara argare o argare här hemma o undrar hur länge vi ska fortsätta med det här:crazy: Vi kan ju inte hålla alla dörrar stängda heller, då verkar det som att hon bara hittar nya ställen att gå o kissa på. Vad är det för fel på henne??:(

Jag tror inte det snarare kan stjälpa att ha catnip i lådan.
Hur gammal är hon nu?
Jag skulle föreslå Feliway (googla eller sök här på katt), stänga till dörrarna till sovrummen (en period medan ni håller mjuka saker borta från golvet och ev. plast på soffan), koppelträna henne för att ge henne stimulans och hoppas på att det slutar.
Det kanske går att bryta det som verkar vara ett invant beteende, men det kommer krävas en del av er som djurägare.

Edit: Kattungar går också att kastrera och det kanske kan hjälpa. Skulle ta henne till vet. för säkerhets skull innan jag försökte bryta beteendet utifall att.

Senast ändrad:

Hon är 14 veckor.

Hon är koppeltränad, brukar gå ut med henne på helgerna. Vardagarna hinner jag inte det.
Hon brukar även få följa med i bilen om vi ska nånstans o det tycker hon om.

Att kastrera vill jag inte. Har tänkt att ta minst en kull på henne.

Jo det verkar som att det är ett dumt invant beteende. Hoppas att det slutar bara.

Jag har en 5-årig kastrerad hankatt oxå. Det kan inte ha med det att göra då? Han är utekatt o går inte på lådan utan den har hon helt för sig själv.

Kanske, men iom att hon höll på så redan hos din mamma så är det tveksamt. Tycker du ska gå på en vet.koll bara för säkerhets skull för att utesluta sjukdom.
Får jag fråga varför du vill ta minst en kull på henne? :)

försår hur det är när man har dåligt med pengar, men varje gång jag har fått lov att åka in med en katt så har man fått lov å offra vissa saker för att man ska ha råd med vet. OM man röker. så kan man ju börja sluta ed det och lägga dom pengarna i en djurkassa.. *tänker på vissa personer som jag känner som ger katterna skitmat och röker för glatta livet själva:grin:*

Vilken "skitmat" syftar du på, och varför är det skitmat?

F.ö tycker jag du ska ta upp problemet med dina kompisar då. Tror inte dom kan läsa tankar (eller kollar igen alla forum du är på för att se om du skriver nåt om dem)
F.ö borde alla ha en liten vetrinär kassa förbered.

Jag hoppas verkligen att du INTE tvättar din katt med mjällschampo för människor?? Mjäll kan till stor del försvinna med RÄTT mat. Extra B-vitaminer under fällningstider gör susen! Hills har nog ett speciellt anpassat foder för katter med skinn och päls problem.

Till alla: Att rådfråga veterinär kostar inget!

Nej givetvis inte. Köpte schampoot i djuraffären. Jag frågade veterinären om det för länge sen och fick rådet att hälla några droppar olja (minns nu inte vilken sort det var) i maten, men då åt varken katten med problempälsen eller den andra någonting alls så det funkade ju inget bra.

Nej givetvis inte. Köpte schampoot i djuraffären. Jag frågade veterinären om det för länge sen och fick rådet att hälla några droppar olja (minns nu inte vilken sort det var) i maten, men då åt varken katten med problempälsen eller den andra någonting alls så det funkade ju inget bra.

Vad bra! Tro det eller ej, men har hört att vissa använder head&shoulders till sina katter :mad:
Mina katter äter B-vitamin tabletter som godis!

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Sasse
·
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka