Kattiga frågor!

Fashionistan

Trådstartare
Om allt blir som planerat så ska jag skaffa en liten katt till våren, en ljuvlig EM! :love:
Vill senare även ha en nattsvart Oriental! :d

Tänkte fråga lite om det allmäna med mat och vård då jag ej haft katt innan, dock katt och djurvan överlag! (har häst nu)

1. Bästa kattmaten? Både blöt och torr!
2. Bästa kattsanden? (Tänkte ha en låda med lock över)
3. Vart kan man köpa fina selar?
4. Vart kan man köpa fina lekträd?

:D
 
Sv: Kattiga frågor!

Hej! Vad roligt att du skall bli med katt.

Att välja kattmat är inte det enklaste då det verkar finnas en hel djungel av kattmat och tusen åsikter om vad som är bäst(enligt ett engelskt ordspråk är det med åsikter som det är med rumpor- alla har en och när man skall prata bästa maten blir detta väldigt uppenbart...) men till en början skall den väl ha något lämpligt kattungefoder som uppfödaren "ställt in" den på.

När jag var volontär på ett katthem så gav de katterna Orijen torrfoder och Mijau på burk så dessa sorter är säkert bra. Jag hörde där och har även läst att Friskies torrfoder skall man däremot inte ge?

Mina katter står dock på specialmat och den äldsta äter Royal Canins Oral care- foder och den yngre går på Hill´s bantningsfoder men ibland får de även Mijau på burk men då skall det vara fisksmak då de ratar de andra smakerna och ibland lyxar de till och får Gourmet gold.

En del tror att om man ger bara blötfoder(burkmat) får katterna lättare tandsten men min äldsta katt som alltid föredragit torrfoder är den som har tandstensproblem och enligt veterinären som sköter skrapningen av hans tänder handlar det snarare om arvsanlag.

Mijaus färsfoder har jag hört att är bättre än "bullar i sås" och lämplig att ge t.ex tjocka katter.

Jag tycker att Pussys kattsand är den bästa men har för mig att det fanns en tråd om kattsand här på buke och när tyckte verkligen alla olika. Jag har dock valt att köpa Eldorados klumpbildande(på Willys) då den är NÄSTAN lika bra men betydligt billigare i inköpspris. Mina katter har kattlådehus och även dessa verkar det vara skillnad på då den ena fungerar perfekt- luktfritt medan den nyaste(då den gamla "andra" gick sönder.) verkar underligt nog släppa ut litet lukt vilket så klart är trist.

Appropå att man verkar uppleva kattsand så olika är för mig en gåta men jag har funderat kring om det kan påverkas av luftfuktigheten där man bor att olika sand fungerar olika bra?

Jag har dock provat de flesta sandsorter och en del dammar förskräckligt och andra- som icke klumpbildande och så dant där "vitt sand" har JAG aldrig förstått det bra med men någon annan kanske har svar på varför dessa är bra. En gång köpte jag även ett svindyrt som jag tror det hette "Ever clean" som skulle vara SÅ bra men jag tyckte den var lika bra som Pussy men den kostade multum mer och just kattsand vill jag helst inte behöva betala mycket för men självklart skall den damma så lite som möjligt.

Lekträd och selar kan du ju hitta i zoobutiker, hund/kattmatsbutiker men även på andra ställen som vanliga affärer och ÖoB och säkerligen även på nätet.

Hoppas allt går bra med katten!
M.v.h
 
Sv: Kattiga frågor!

Jag gör en input och rekommenderar dig att köpa selar och klätterträd på nätet, åtminstone om du inte vill ha "skrikiga" färger på selen/kopplet (gul, chockrosa, lila...) utan lite normalare färger, eller kanske lite coolare rent allmänt. Jag tycker åtminstone att de har dåligt utbud i en hel del butiker. Angående klätterträd, om du vill ha ett traditionellt sådant så finns det massor i butiker, vill du ha något mer annorlunda så finns det hur mycket fräcka grejer som helst på nätet :)

Om kattmat så har jag hört att Hill's och Eukanuba ska vara bra torrfoder, Mjau har bra blötmat. Friskies har jag också hört att man inte ska ge. Att svara på vad som är bäst att ge är dock svårt, man får nästan testa sig fram och se vad katten tycker om. Givetvis får man undvika det som fått dåligt betyg.

Lycka till med din katt! :D
 
Sv: Kattiga frågor!

Ja jag tänkte mig en nätt svart sele med lite bling på! :angel: :love:

Och gärna nått riktigt snyggt klätterträd med sovplats och "hoppa runt" möhligheter, gärna något ganska stilrent men ändå riktigt kul för katterna så att det passar in i inredningen.
Ett lila träd med orange päls är inte riktigt min grej! ;):D

Tack!!
 
Sv: Kattiga frågor!

Om allt blir som planerat så ska jag skaffa en liten katt till våren, en ljuvlig EM! :love:
Vill senare även ha en nattsvart Oriental! :d

Tänkte fråga lite om det allmäna med mat och vård då jag ej haft katt innan, dock katt och djurvan överlag! (har häst nu)

1. Bästa kattmaten? Både blöt och torr!
2. Bästa kattsanden? (Tänkte ha en låda med lock över)
3. Vart kan man köpa fina selar?
4. Vart kan man köpa fina lekträd?

:D

Här kan du köpa riktigt snygga klösträd

http://www.cat-on.se/index.html
 
Sv: Kattiga frågor!

jag tycker inte att du ska ge katten blötmat. Det är dyrt, jobbigt att städa efter och det är oftast mer vitaminer i torrfoder (finns såklart undantag). Blöt heller upp torrfodret, om katten inte dricker som mycket eller inte kan tugga maten så bra.
Det finns bra kattungefoder såklart. Men när vi hade kattungar ville de ha vuxenmaten heller än kattungematen:P Så man kan ju blöta upp vuxenmat till dom, det är ju billigare också;)
 
Sv: Kattiga frågor!

Okej, men jag vill nog ha båda! :laugh:
En skål med torrt som alltid står framme och så servera frukost och kvällsmat i form av blötmat! :)
 
Sv: Kattiga frågor!

Du har redan fått många bra tips men jag vill absolut slå ett slag för everclean, kattsanden. Det finns ingen sand på marknaden som håller lådan fräsch lika länge och till så lågt dags pris. Jag köper en 10 kg box var 6 vecka och den räcker då till tre katter (när man startar en ny låda får man ju hälla i en hel men sedan har man alltså en ny box som man häller i lika mycket som man tar ur och den räcker då i 6 veckor).

Jag har öppna kattlådor eftersom mina katter har valt ut att de tycker det är bäst. Det luktar absolut ingenting från lådan vilket det gjort med alla andra sandsorter och kristaller som jag har provat under mina 15 år med egen/egna katt/er. Jag plockar ur lådan två gånger per dag så det är inte så att jag plockar ur så fort de har gjort sina behov heller. Många sandsorter är ju billigare i inköpspris men räcker inte alls så länge och det får man ju också räkna in. Det enda negativa med everclean är att det dammar när man häller i det men när det väl är i lådan så dammar det inte när katten gräver.

Roliga leksaker som katter tycker om är laserpekare, små möss, möss på spö osv. Det finns en uppsjö av leksaker så det är bara att prova sig fram till vad just din katt tycker om.

Vad gäller maten så håller jag med de andra, ge absolut inte friskies! Ge ett foder där köttinnehållet är högt för katter är egentligen rena köttätare, de är inte som hundar som äter både kött och grönt.

Det finns en bra tjänst som heter foderbilen där man kan få sitt foder hemkört till dörren, de har också en tjänst på sin sida där man kan jämföra de olika fodren så att man enklare kan se vilket som innehåller vad.
 
Sv: Kattiga frågor!

Tycker du ska läsa på lite.

Om man väljr bort blötmat för att man som ägare tycker det är jobbigt att städa, vad är det då inte att rensa kattlådan etc?

Katten är strikt köttätare och i alldeles för många torrfoder proppar tillverkarna ner spannmål och grönsaker för att kunna göra fodret så billigt som möjligt.
Blötfoder innehåller en högre kötthalt, och det är mycket lättare att hitta bra blötfoder utan spannmål än vad det är att hitta torrfoder utan spannmål.

Konservburkar alt. tetror från Mjau är billiga och bra foder.

Om katten inte dricker är det bättre att ställa ut en eller två vattenskålar i huset/lägenheten då katter helst inte dricker på samma ställe som de äter.
 
Sv: Kattiga frågor!

Tack så mycket, jag ska absolut tänka på den sanden!
Just den biten är otroligt viktig för mig, just eftersom att det är i ens hem och där vill man ha det rent och fräscht, har ju sett skräckexempel hos en av mina vänner som har en Kritvit vacker katt :love:, men gud så det ser ut på hennes toalett! :crazy: Och hon bor dessutom i en etta så det gör ju inte saken bättre!
 
Sv: Kattiga frågor!

Ja där har du en viktig poäng, jag skulle då aldrig välja bort att ge min katt bra mat bara för att det var jobbigt eller några kr dyrare!
I jämförelse vad min häst kostar kommer katterna inte att kosta mycket alls så det tar jag gärna! :D
 
Sv: Kattiga frågor!

Sen är det ju lite upp till katten också.
Mina små divor äter endast Gourmet Gold blötmat. Allt annat ratar dom. Den ena drog en plastpåse över sin skål i protest tror jag, när jag försökte med en annan sort.. :crazy:
 
Sv: Kattiga frågor!

Ja min granne låter sin katt välja mellan 2 burkar varje dag! :laugh::d

Men om man nu ska ha torr mat framme hela tiden, vilket märke ska man ha då då?
 
Sv: Kattiga frågor!

De bästa torrfodersorterna är Eukanuba, Olivers och Orijen verkar de flesta vara eniga om.

Det är inga problem med att låta blötmat stå framme hela dan. Det gör jag och katterna går och småäter hela tiden. Risken med att börja ge dem torrfoder är att de sedan inte vill äta blötmat. Tillverkarna sprayar torrisarna med nån oemotståndlig buljong.

Jag ger mina torrfoder endast på kvällen. Det motiverar dem att komma in när det är dags för mig att gå och lägga mig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 689
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp