Katthona som löper..?

J

Jamilia

Har tidigare bara haft hankatter så jag har ingen erfarenhet av honor som löper.

Min hona är lite mer än ett år och jag har inte märkt något speciellt beteende på henne tidigare. Sedan ett par dagar jamar hon jättemycket och går omkring oroligt. Kan det vara ett tecken på att hon löper?

Hur ofta löper honkatten, hur länge? Blöder katter?

Doris :love:
doris.jpg

Sv: Katthona som löper..?

Löphonor kan vara olika tydliga. Många ropar, är oroliga, kissar på fel ställen, ställer sig i parningsställning om man stryker dem längs ryggen, rullar sig mycket och är allmänt "flörtiga". Andra märks det knappt på, de kanske jamar och rullar lite. Normalt löper de ett par dagar till en vecka, med ngra dagar i mitten som är värst, "höglöp". De blöder inte vid löp. Löpcykeln är väldigt olika. Min hona löper tre-fyra dagar med mer än en månads mellanrum, andra löper var tredje vecka.
Ska katten inte användas i avel är det bäst att kastrera direkt, eftersom upprepade löp ofta leder till livmoderinflamation, både smärtsamt och farligt.

För att löpet innebär stor hormonpverkan, och katten är ju "gjord" för att paras och gå dräktig, inte för att gå i upprepade löp.
Har man katten i regelbunden avel minskar risken. Ger man p-piller avstannar ju löpen med då ökar istället risken för juvercancer. Det är något av ett dilemma för kattuppfödare, vilken risk man ska "välja", men så länge man gör avbrott för dräktigheter brukar det gå bra. Har man en sällskapskatt är det ju självklart att kastrera, liksom man kastrerar så fort katten har "gjort sitt" i avel.

Okej.

Ja, jag ska kastrera min katt såfort hon är mogen för det.

Än är hon bara sex, snart sju veckor, så jag har inte fått hem henne än.

Rätt kul för jag märkte när vår hittekatt förlöpte (vår första löpande hona), jag sa till sambon flera ggr att hon måste vara i förlöp. Hon började i torsdags =P
Massa purr, rulla runt på golvet stryka sig mot allt och alla, stå i parningsställning (?) böjer på knäna trampar med bakbenen och putar med rumpan.
Lilla stumpan. =)

Hon ska kastreras efter detta, måste ringa polisen och höra om hon räknas som vår än bara.

Senast ändrad av en moderator:

Hihi precis så gör vår Doris också :rofl: Hon ålar fram med baken i vädret, kuttrar och jamar om vart annat.

Har en kastrerad han-katt hemma som inte fattar någonting. Han tror hon vill busa när hon hänger efter honom hela tiden. Hon får massor med stryk men gör inte motstånd, stackarn. Det tycker Nemo är jättetråkigt och ger upp ganska snart. Tur att han inte fattar vad hon egentligen vill ;)

Tänker kastrera Doris ganska snart. Någon som vet vad det kostar ungefär?

nemoOdoris.jpg

Liknande trådar

Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
304
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar