R8n

Trådstartare
Är det verkligen så dyrt och svårt att bygga en kattgård?

Vi har nu bott i vårat hus i ett år och kissarna vill bara ut mer och mer men våran tid räcker inte alltid till då det även finns arbete i huset att göra. Våra katter går i koppel då vi bor 3 meter från en 50-väg som det offta körs fortare på så vi vågar inte släppa dem lösa. + att det finns några katthatande människor i närheten som inte är snäll mot ev. katter i rabatterna.

Vi funderar nu allvarligt på att bygga en liten kattgård på basidan som kommer innehålla våran altan (stenplattor med en träram direkt på marken).

Dock så tjänar ingen i familjen särskidlt bra med pengar så det vore bra om nån hade tips på billigt alternativ. Också får det inte vara för svårt att sätta upp :o

Funderade på sektioner till hundgård ett tag men tror inte dem är tillräckligt höga.
 
Sv: Kattgård

Jag ska bygga (håller precis på med ritningar) en kattgård. ca 100 kvm blir den och det blir plank på två sidor. Detta projektet lär inte stanna vid 10 000 kr.. men.. inte mycket där över.. men då blir det kattgård/insynsskydd mot baksidan i ett.. Så detta blir en del av trädgården med grill, litet bord och stolar och hammock =).

Inget tak men det kanske du förstått. =) har en katt som aldrig klättrar.. (hoppar max 1m upp men det är väldigt sällan, så hade nästan funkat med kompostgaller:devil:)

det blir dock två meter högt
 
Sv: Kattgård

Är det verkligen så dyrt och svårt att bygga en kattgård?

Vi har nu bott i vårat hus i ett år och kissarna vill bara ut mer och mer men våran tid räcker inte alltid till då det även finns arbete i huset att göra. Våra katter går i koppel då vi bor 3 meter från en 50-väg som det offta körs fortare på så vi vågar inte släppa dem lösa. + att det finns några katthatande människor i närheten som inte är snäll mot ev. katter i rabatterna.

Vi funderar nu allvarligt på att bygga en liten kattgård på basidan som kommer innehålla våran altan (stenplattor med en träram direkt på marken).

Dock så tjänar ingen i familjen särskidlt bra med pengar så det vore bra om nån hade tips på billigt alternativ. Också får det inte vara för svårt att sätta upp :o

Funderade på sektioner till hundgård ett tag men tror inte dem är tillräckligt höga.

Bygga själv är billigare än att köpa hundgårdssektioner i alla fall. Priset styrs ju av vad ni använder för material. Hönsnät är väl bland det billigaste, men också jobbigast att hantera och fulast i mina ögon. Kolla om ni kan få tag på begagnat liknande gunnebostängsel på bra höjd.
 
Sv: Kattgård

Jag byggde min rastgård med hjälp av nätsektioner i stål. Egentligen så kallade grindar till staket, inköpta på ett billigt byggvaruhus. Kostade ca 400 kr st och när jag la dessa på sidan blev de ca 2m långa och 120cm höga. Nu har jag visserligen en ragdoll som är dålig på att klättra, men jag satte även fast ett nät av kompostgallertyp längst upp som böjdes inåt ca 30cm, för säkerhets skull. Billig lösning men kanske inte så snygg, blev bättre med lite klätterväxter slingrandes i näten dock.
 
Sv: Kattgård

Såg en som testat Netty på ett annat forum och det höll inte bra. Så har du en katt som kan tänkas klättra eller klösa mot nätet så är det nog inget bra nät.
 
Sv: Kattgård

Vi har byggt ett kattgård nu, men den är inte helt färdig.

Ca 3000kr för hundgårdsektioner på Lantmännen, sedan tillkommer en rulle
Hönsnät som vi gjort taket av.

Vill ha tips på hur man kan inreda den?:)
 
Sv: Kattgård

puttar upp denna tråden då jag sitter och väntar på bygglov så att jag äntligen kan komma igång med rastgården =)..

Vill se bilder =) ideer =)

Finns det någonstans färdiga gallerkonstruktioner ? vi behöver det till ca 11m nämligen.. El om vi gör själva.. Får ej va för dyrt då allt redan kommer kosta allt för mycket.. ;)

såg några nätsektioner på b_uhaus som var typ plastade. Dom va himla snygga men helt sjukt dyra =)
 
Sv: Kattgård

Jag tycker ni ska köpa rådjursnät på rulle (finns 2 x 20 m) och slå ned stolp att fästa mot.
Det är nog billigast och ändå snyggt och diskret om man spänner nätet noga och har snygga stolp.
Om man sedan trycker ned rabattavgränsare längs nederkanten så lär det vara rymningssäkert.
 
Sv: Kattgård

Jag tycker ni ska köpa rådjursnät på rulle (finns 2 x 20 m) och slå ned stolp att fästa mot.
Det är nog billigast och ändå snyggt och diskret om man spänner nätet noga och har snygga stolp.
Om man sedan trycker ned rabattavgränsare längs nederkanten så lär det vara rymningssäkert.

Slår också ett slag för rådjursnätet. Billigt, snyggt och lätt att hantera. Kostar ca 20 kr/m för 2 m högt nät. Har man extremt gnagiga katter KAN de teoretiskt sett gnaga sönder det, men spänner man det ordentligt och katten har tillräckligt med intressanta saker att roa sig med i inhägnaden så kan jag inte tänka mig att de försöker rymma.

Lite bildexempel från min balkong. Nätet syns i princip inte alls utifrån.

2.jpg


11.jpg


/Erica
 
Sv: Kattgård

Kolla byggvaruhusen eller trädgårdsbutiker. Det är helt klart billigast på byggvaruhusen, jag köpte mitt (1,5x20 m) för 325 kr på Fredells bygg, har sett lite varierande priser. Annars finns det att köpa via internet också, googla på rådjursnät så hittar du. :)

/Erica
 
Sv: Kattgård

Jag blev färdig med sektionerna och de är på plats till kattgården i kväll!:laugh:
Nu är katterna ute och spatserar och njuter av att vara ute. :p

Nu fattas bara klättermöjligheter och lite smått och gott i gården. :bump:

Foton kommer i morgon när det är ljust ute. :laugh:
 
Sv: Kattgård

Är det tillräckligt starkt då? För jag lägger gärna några hundra lappar extra för att få ett som håller.. det är ju en stor yta ca tio meter långt och två meter högt.

Det är ingen rymningsbenägen katt heller, men vill inte att andra djur ska komma in heller =)
 
Sv: Kattgård

Jag sitter och funderar på hur jag ska lösa det på min balkong..
En fransk balkong som man kan gå ut på men inte sitta... Perfekt kattbalkong juuu....

Det är inte fyrkantig utav en halv oval... Pust och stånk!
Någon som har ideer?
 
Sv: Kattgård

Ja, det är starkt nät, men böjligt (mjukt) så det krävs att du bygger en ram eller har bra stolpar med lagom avstånd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattgård

Jag tycker ni ska köpa rådjursnät på rulle (finns 2 x 20 m) och slå ned stolp att fästa mot.
Det är nog billigast och ändå snyggt och diskret om man spänner nätet noga och har snygga stolp.
Om man sedan trycker ned rabattavgränsare längs nederkanten så lär det vara rymningssäkert.

Återuppväcker en gammal tråd.

Vilken dimension på stolparna skulle du säga vara tillräckligt?

Vi tänkte sätta med ca 3 meters mellanrum och i hörnen nåt extra. De stolpar affären rekommenderar är 6 cm men bygghjälpen är rädd för att det är för klent.
 
Sv: Kattgård

Hundgårds-sektioner är absolut ett alternativ!
Dock behöver ni någon form av tak - antingen kycklingnät eller någon form av plasttak.
(En presenning går säkert också, men skall man ha gården några år så får den enligt mej gärna se lite "prydlig" ut.)

Om ni kan montera buren mot en husvägg så får ni så klart ut mer yta för färre gallersektioner.

Mina katter är vana vid både inomhus liv, tillgång till rastgård och numera är de "ute-/inne-katter" med egen kattlucka i altandörren. De älskade sin rastgård när det var deras enda ute-alternativ!
Några "spännande" gömställen, några rör att krypa igenom, bra klätter-möjligheter samt hyllor på olika höjd för att ge bra utsikt och möjligheter att ligga och spana.

/Swat
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 398
Övr. Katt Hej alla, Jag har två katter som är under året gamla. Vi bor i hus i ett vanligt villaområde och har en trafikerad väg 50 meter bort...
Svar
14
· Visningar
7 138
Senast: Daimstruten
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 610
Senast: Liten
·
Övr. Hund Jag har en stor hundgård i anslutning till huset, med lucka in till en begränsad del av huset. Fungerar perfekt för mina hundar...
Svar
15
· Visningar
1 861
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp