Kattförsäkringar

Sar

Trådstartare
Vi får hem vår lilla ragdollkille på söndag så jag måste fixa en bra försäkring nu.
Jag behöver inte ha något livvärde men vill självklart ha vetrinärvård. Han kommer att bo inne.
Har ni något tips om vilket försäkringsbolag jag ska välja?
Finns det kattförsäkringar med utökad vetrinärvård (och behövs det?).
Jag har aldrig behövt uppsöka en vetrinär för kattvård så jag är osäker på vilka belopp man riskerar att komma upp i och om det då lönar sig att ha fast självrisk eller ej.
Tacksam för tips och erfarenheter, även om hur man blivit bemött i skadehanteringen på de olika bolagen.

Sv: Kattförsäkringar

Grattis till tillskottet och ett mycket bra val av ras! :love: Ser fram emot bilder så småningom. :)

Jag har alla mina katter, inklusive de kattungar jag säljer, försäkrade i Agria. Det finns möjligtvis billigare bolag men jag tycker Agria har bäst villkor och mycket bra rabatter, speciellt om man som jag har ganska många katter försäkrade. Jag har aldrig haft något problem att få ut pengar de gånger jag skickat in skadeanmälningar, men jag tror rent generellt att man stöter på ungefär lika mycket/lite problem oavsett vilket bolag man väljer.

Jag har ett försäkringsombud i Agria som sköter alla mina försäkringar, ändringar, överlåtelser till kattungarnas köpare osv, och det är mycket smidigt! Har man bara en katt så är det kanske inte helt nödvändigt, men mitt ombud är själv ragdolluppfödare och dessutom väldigt trevlig. :) Om du vill ha hennes kontaktuppgifter så kan du pma mig!

/Erica

Jag har mina katter försäkrade i Sveland, mycket trevlig personal samt aldrig varit problem med utbetalningar osv.

Agria däremot.. Har en katt i det bolaget(kunde inte byta hon var för gammal) har jag haft problem med. :mad:

Har IF.
Livvärde, vet.kostnader täckta till 40.000:- och fast självrisk på 2.500:-
97:-/mån

Så du har hittat en kisse nu :laugh: Grattis! Du måste ta och visa bilder sen, du får gärna PM:a om vars den kommer ifrån också om du inte vill skriva det här :)

Jag satt också och velade fram och tillbaka, men valde till slut IF, livförsäkring och Veterinärvård Xtra, kostar en 1200 per år tror jag det var.

Jag har IF på min kastrerade huskatt. Har fast självrisk på henne, mycket smidigt då man vet vad slutsumman blir. Kostar 73 kronor i månaden på henne fast att hon har riktigt hög veterinärvård. Fick till svar att det är billigare med kastrerade honkatter.

Min andra katt har Agria , vilken betalas av uppfödaren. Kommer förmodligen byta över till IF när hon är min eftersom jag föredrar IF.

Vi längtar så mycket hela familjen! Jag har just varit och hämtat mattrullar och klösmatta så ska vi konstruera ett nytt klösträd efter att vi slängt det gamla. Den sammanlagda kostnaden var 100 kr, rätt överkomligt jämfört med ett köpt klösträd!

Du kan se honom på http://www.peninsulas.se/

Han heter Alladin.

Senast ändrad:

De bolag som är vanligast att använda sig av är väl Agria, IF och Sveland.
Själv har jag valt Sveland och är mycket nöjd med deras katteriförsäkring.

Agria är det bolag som har högst tak (50000) och de ger dessutom möjligheten att välja självrisk (mins inte nivåerna, men det är fast+rörlig i två olika nivåer)

IF har fast självrisk på 2500 oavsett.

Jag har Agria. Dom har högst ersättningstak och lägs självrisker. If's fasta är bra, men det är först på ganska höga kostnader man tjänar på det. Yoga kostade drygt 14000:- i höstas i veterinärvård, jag lade ut runt 1700:- på det tror jag... Eller nått sånt.
Agria ersatte utan problem detta, så jag har bara gott att säga om dom. Men jag har inte behövt utnyttja mer än då. Kostnaden ligger på ca 1400:- /år, men då har dom högsta allt, lägsta självrisker och 5000:- i liv.

Jag tecknade med Agria idag! Så jag hoppas att det blir bra!

Tack, jag gillar verkligen hans bläs! Däremot hade han nog kunnat ha lite större noskuddar, sedan har han en liten brun fläck på hasen men jag hoppas att den inte ska dra ner poängen så mkt på utställningar.
Som riktigt liten gillade jag hans öronsättning starkt, nu tycker jag att de ligger snäppet högt upp så jag hoppas att de "ramlar ner" igen!

Sedan verkar han vara en riktig myspropp enligt utsaga men vi har ju ännu inte träffat honom än. Han kommer söndag kväll el. måndag morgon (LÄNGTAR!!!:love:)

Jag tecknade Agria till mina två missar igår. Tyckte de var bra krav i villkoren och den försäkringen passade bra både till mina katter och till min plånbok. Betalar 70kr/mån kr för 4 månaders hona och 73kr/mån för min vuxna hankatt. Då har jag vet.vård upp till 25.000 kr, fasta självrisken på 1 100 kr och den rörliga ligger på 15% plus. Har åxå lagt till en tilläggsförsäkring i den gällande tänder upp till 6000 kr. Dock gäller det inte tandsten eller FORL, men de gäller vid andra tandskador vilket kan uppstå så lätt när man har två hyperaktiva kissekatter. Försäkringen täcker åxå avlivning och kremering upp till 1000 kr om katten behöver avlivas pga olycka eller sjukdom. Har ingen livförsäkring.

Jag har Agria. Dom har högst ersättningstak och lägs självrisker. If's fasta är bra, men det är först på ganska höga kostnader man tjänar på det. Yoga kostade drygt 14000:- i höstas i veterinärvård, jag lade ut runt 1700:- på det tror jag... Eller nått sånt.
Agria ersatte utan problem detta, så jag har bara gott att säga om dom. Men jag har inte behövt utnyttja mer än då. Kostnaden ligger på ca 1400:- /år, men då har dom högsta allt, lägsta självrisker och 5000:- i liv.

Är 2500 högt? :p
Jag menar att ha rörliga grejer gör ju att det garanterat blir dyrare ändå? eller har jag fel? Vill ju ha bästa försäkringen.. :D

Har nu 2500 fast. Upp till 40 000 och kostar 97/månad. Har även livförsäkring inbakad.

Vi har Agria och har hittills varit nöjda. Livförsäkring tycker jag man bör ha åtminstone det första året, gärna ett par år. Agria ger 30% rabatt för kattungar.

Vi har Agria och har hittills varit nöjda. Livförsäkring tycker jag man bör ha åtminstone det första året, gärna ett par år. Agria ger 30% rabatt för kattungar.

Dessa 30% dras automatiskt eller? Låter bra lockande.

Är 2500 högt? :p
Jag menar att ha rörliga grejer gör ju att det garanterat blir dyrare ändå? eller har jag fel? Vill ju ha bästa försäkringen.. :D

Har nu 2500 fast. Upp till 40 000 och kostar 97/månad. Har även livförsäkring inbakad.

Som sagt, för att tjäna på en så pass hög självrisk som 2500:- så behöver man komma upp i ganska höga ersättningsbelopp. Som sagt, 14000:- i total kostnad och jag betalade runt 1700:-. Dvs jag tjänade på att inte ha en fast, då hade jag fått betala 2500:- istället för 1700:-.

Som sagt, för att tjäna på en så pass hög självrisk som 2500:- så behöver man komma upp i ganska höga ersättningsbelopp. Som sagt, 14000:- i total kostnad och jag betalade runt 1700:-. Dvs jag tjänade på att inte ha en fast, då hade jag fått betala 2500:- istället för 1700:-.

Men hur kan du hamna på bara 1700?

Lägsta fasta är på 1100:-
Lägsta rörliga är på 15%

15% på 14000 = 2100 samt den fasta på 1100 = 3200:-

Iaf hos Agria ... :)
Sen så är det så att katten behöver "öppnas" så är du snabbt uppe på 20 000:- vilket blir 3000:- i rörlig självrisk plus 1100:- i den fasta = 4100:-

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 780
Senast: lilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 825
Senast: Flaekja
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 208
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar