Kattförsäkring - dyrare än häst

tinafinis

Trådstartare
Nu försöker vi skriva så lite företagsnamn som vi bara kan i denna tråd. Vi PM:ar om något finnes av intresse...

Nu har jag inte forskat sååå hemskt mycket i detta. Men i alla fall så ringde jag bolaget där jag har mina hästar försäkrade. Ett känns djurförsäkringsboalg kan jag väl få skriva.
Där skulle de kosta över 1000 kr om året o ha sin kise riktigt försäkrad med veterinärvård o sådat. Jag tänkte de e ju lika bra o ha allt om det nu skulle hända nåt. Det fick jag erfara med hästen då jag bara hade den begrensad.

Tyckte att detta lär dyrt så jag avvaktade.
Det damp här om dagen ner en räkning på min ena häst (shettis). Han är fullt A1 försäkrad. Premien var på 900 kr. Alltså billigare än katten!

Varför är det dyrare att försäkra en katt?? Eller HUR kan det vara det?

Vad betalr ni om året om ni har era katter försäkrade?
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Man får skriva företagsnamn här.

Jag har mina 2 hos Agria. 60.000:- i utökad vet.vård, 1000 + 10% i självrisk och ca 1300:- /år och per katt. Men då är mina livförsäkrade också, vilket är ganska dyrt.
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Jag kan tänka mig att det är dyrare att försäkra katter för de har högre olycksfrekvens än hästar.

Jag har mina tre i Agria. 60.000:- i utökad veterinärvård, 1000 + 10% i självrisk. De är livförsäkrade för 6000 var och honan är avelsförsäkrad både liv och veterinärvård.
Jag har lite rabatter och så, jag tror det landar på 3000/år för tre katter.
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Det är ju en väldig skillnad på häst och häst också. Ett halvblod kostar ju betydligt mer att försäkra än en shettis, t.ex. Samt att väl antalet skadefria år o.s.v. spelar in i hur hög försäkringspremie man har?

Själv betalar jag 531 kr/år för min katts försäkring i Agria (60 000 kr i vet.vård, 2100 kr i grundsjälvrisk och 10% i rörlig självrisk). Då har jag dock bara Bas vet.vård, men utökar jag den till Plus vet.vård (vilket jag ska göra) så kommer det ändå inte kosta mig mer än 732 kr/år, om jag har räknat rätt.

Jag tycker inte alls att det är farligt mycket.
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Jag tycker inte din kafförsäkring var dyr, snarare att din hästförsäkring var billig;) Min ena häst går loss på över 5000 kr om året i försäkring medans katterna klarar sig på knappt 600 kr styck. Då är visserligen hästen även livförsäkrad vilket jag inte finner någon anledning för en 6000 kr katt att vara men ändå.
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Men det är väl eg. inte livförsäkringen som är dyr, så är det iaf inte på hund...........
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Men det är väl eg. inte livförsäkringen som är dyr, så är det iaf inte på hund...........

Självklart inte men på hästarna gör det ganska stor skillnad iaf, har samma veterinärvård på alla tre men ridhästen är betydligt dyrare än unghästen och avelsmärren just för att han är mycket högre livförsäkrad.
Katterna tog jag bort livförsäkringen på för ajg tycker inte 5-6000 är så mycket att bråka om om jag måste ta bort en av älsklingarna.
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Det är ju en väldig skillnad på häst och häst också. Ett halvblod kostar ju betydligt mer att försäkra än en shettis, t.ex. Samt att väl antalet skadefria år o.s.v. spelar in i hur hög försäkringspremie man har?

Själv betalar jag 531 kr/år för min katts försäkring i Agria (60 000 kr i vet.vård, 2100 kr i grundsjälvrisk och 10% i rörlig självrisk). Då har jag dock bara Bas vet.vård, men utökar jag den till Plus vet.vård (vilket jag ska göra) så kommer det ändå inte kosta mig mer än 732 kr/år, om jag har räknat rätt.

Jag tycker inte alls att det är farligt mycket.
konstigt att din kan vara viliigare än ovanstående så??
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Jag tycker inte din kafförsäkring var dyr, snarare att din hästförsäkring var billig;) Min ena häst går loss på över 5000 kr om året i försäkring medans katterna klarar sig på knappt 600 kr styck. Då är visserligen hästen även livförsäkrad vilket jag inte finner någon anledning för en 6000 kr katt att vara men ändå.
5000!!!!!!! Mitt sto som jag ahr alla möjliga försäkringar på o tillägg nu när hon är dräktig (allt som går o ha ungefär) uppgår inte till över 3000..
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

visste inte at tman fick skriva företagsnamn här. men de var ju bra.
Jo det var som dom två första skrev. Det var dom jag talade med o fick även den prisuppgiften.

Ingen som har nåt annat bolag då, vad kan de kosta där?
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Om du har din katt livförsäkrad brukar det höja premien rejält (beroende förstås på vilket värde man försäkrar den till), så om du inte bryr dig om livförsäkring borde det inte bli så dyrt.

Jag kommer i fortsättningen alltid försäkra mina katter i Agria (i nuläget har jag två i Agria och en i Sveland) då jag tycker de har bäst villkor för pengarna. Min erfarenhet är att Agria dessutom ger väldigt mycket mängdrabatt när man har fler djur. Jag kommer försäkra alla mina kattungar i Agria innan de säljs, så får nya ägaren ta över försäkringen!

/Erica
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

konstigt att din kan vara viliigare än ovanstående så??

Nu hänger jag inte med riktigt?

Eller menar du att det är konstigt att min försäkring är billigare än andras i tråden så beror det som sagt antagligen på att det skiljer i "ras, självrisk, livdel, rabatter osv." som MissFideli skrev. Jag har t.ex. ingen livförsäkring på min katt.


Jag ringde för övrigt och utökade försäkringen idag, och det kommer mycket riktigt att kosta mig 732 kr/år nu.
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Om du har din katt livförsäkrad brukar det höja premien rejält (beroende förstås på vilket värde man försäkrar den till), så om du inte bryr dig om livförsäkring borde det inte bli så dyrt.

Jag kommer i fortsättningen alltid försäkra mina katter i Agria (i nuläget har jag två i Agria och en i Sveland) då jag tycker de har bäst villkor för pengarna. Min erfarenhet är att Agria dessutom ger väldigt mycket mängdrabatt när man har fler djur. Jag kommer försäkra alla mina kattungar i Agria innan de säljs, så får nya ägaren ta över försäkringen!

/Erica
Ja fast de måste vara djur av samma sort för att få mängdrabatt.
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Nu hänger jag inte med riktigt?

Eller menar du att det är konstigt att min försäkring är billigare än andras i tråden så beror det som sagt antagligen på att det skiljer i "ras, självrisk, livdel, rabatter osv." som MissFideli skrev. Jag har t.ex. ingen livförsäkring på min katt.


Jag ringde för övrigt och utökade försäkringen idag, och det kommer mycket riktigt att kosta mig 732 kr/år nu.
Ok, då hänger JAG med.
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Jag har bonnkatterna försäkrade i Sveland. Min gammel-katt kostar 370 kr och nya katten 400 kr om året, har endast veterinärvård. Fördelen med sveland är rabatt vid varje skadefria år :p
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Självriskrabatt har agria också.

Kolla noga vad som ingår innan ni börjar jämföra priser. Jag har en av de dyraste försäkringarna på mina eftersom de billigare täckte så lite (framförallt på gamla katter) att det inte hade varit någon idé att försäkra dem. Varför betala dyra försäkringspremier när man inte kan få ut mer än 10.000:- ändå tex? Någon sjönk ända ner till 5000:- på katter över 12 år, när risken är stor att de i den älder börjar få diffusa symptom som kostar mycket att utreda.
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Jag har bonnkatterna försäkrade i Sveland. Min gammel-katt kostar 370 kr och nya katten 400 kr om året, har endast veterinärvård. Fördelen med sveland är rabatt vid varje skadefria år :p
Sådan rabatt har agria oxå. dock högst 900 kr har ja för mig att det stod. Deras rabatt dras på självrisken.

Sveland verkade ju vara billigt att försäkra sin katt i. Ska kolla upp det mera.
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

Självriskrabatt har agria också.

Kolla noga vad som ingår innan ni börjar jämföra priser. Jag har en av de dyraste försäkringarna på mina eftersom de billigare täckte så lite (framförallt på gamla katter) att det inte hade varit någon idé att försäkra dem. Varför betala dyra försäkringspremier när man inte kan få ut mer än 10.000:- ändå tex? Någon sjönk ända ner till 5000:- på katter över 12 år, när risken är stor att de i den älder börjar få diffusa symptom som kostar mycket att utreda.
De e ju just det.... Att jämföra priser... e så tråkigt. Därför ja skrev här :-)
 
Sv: Kattförsäkring - dyrare än häst

om ja nu ska ta o jämföra ändå...... vilka bolag finns.. rabbla upp dom e ni snälla...

Agria
Sveland
Folksam

Mer?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Säljaren har sålt en häst till köparen. I kontraktet står det : "Såsom förutsättning för detta köp gäller att hästen kan försäkras...
Svar
8
· Visningar
1 859
Senast: skuggi
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 772
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp