Katter - våra älskade djur!!

K

Keanu

Raskatter och huskatter och blandraskatter...alla är dom ju katter och som sådana har dom ännu en lång väg att gå för att bli "accepterade" i samhället som älskade djur av oss katt-människor som inte sällan är av kvinnligt kön. Blir din älskade katt sjuk? Folk förstår knappt ditt problem..."det finns ju så många andra katter". För att inte tala om om din katt dör eller försvinner: "är du ledsen?" Vilken skillnad det är med folks accepterande om det istället är frågan om din hund eller häst... Nä, ofta får vi katt-älskare hålla våra känslor för oss själva... Om inte då detta katt-forumet räknas med...
Människors känslor o relationer till hundar är ju rikt omskrivna i litterära verk, och filmer som Lassie mm har man ju gråtit till utan att skämmas...Men var är katten i litteraturen, i filmerna? Alltså riktiga katter, inga tecknade, söta barn sagor?

Sv: Katter - våra älskade djur!!

Tror mycket har att göra med att katten är självständig och går sin egen väg. Tror vissa människor har svårt för det och vill att deras djur ska dyrka dem (se hund).

Man kanske borde ha levt i det gamla Egypten? Där hade katten en viktig roll och ställning och mumifierades precis som faraoerna.
Fanns t o m en kattgudinna - Bastet.

En gång så dödade en romare en katt i Egypten, han dödades i sin tur. :p

Och pga att katten inte svansar efter människan så florerar det fördomar om dem - katten är ju ett vilt djur osv ... Det är lika domesticerat som vilken hund eller häst som helst.
Vet en del jakthundar som kan leva i skogen som vargar och döda och klara sig (om än nätt och jämt precis som katterna på vintern knappt överlever eller är i ett gott skick), men överger någon dem och förväntar sig att de ska överleva och må bra?

Alla dessa katter med frysskador eller som hittas ihjälfrusna, med loppor, skador från slagsmål, kallbrand i svansen, infekterade ögon så de är blinda osv.
Hur många kan säga att katter klarar av att leva vilt (i ett gott skick) utan människans hjälp efter att ha sett detta?
Arbeta ideellt för katthemmen och besök en kattkoloni så får ni se.

Tror mycket har att göra med att katten är självständig och går sin egen väg. Tror vissa människor har svårt för det och vill att deras djur ska dyrka dem (se hund).

Man kanske borde ha levt i det gamla Egypten? Där hade katten en viktig roll och ställning och mumifierades precis som faraoerna.
Fanns t o m en kattgudinna - Bastet.

En gång så dödade en romare en katt i Egypten, han dödades i sin tur. :p

Och pga att katten inte svansar efter människan så florerar det fördomar om dem - katten är ju ett vilt djur osv ... Det är lika domesticerat som vilken hund eller häst som helst.
Vet en del jakthundar som kan leva i skogen som vargar och döda och klara sig (om än nätt och jämt precis som katterna på vintern knappt överlever eller är i ett gott skick), men överger någon dem och förväntar sig att de ska överleva och må bra?

Alla dessa katter med frysskador eller som hittas ihjälfrusna, med loppor, skador från slagsmål, kallbrand i svansen, infekterade ögon så de är blinda osv.
Hur många kan säga att katter klarar av att leva vilt (i ett gott skick) utan människans hjälp efter att ha sett detta?
Arbeta ideellt för katthemmen och besök en kattkoloni så får ni se.

:bow:

Det finns en forkare som skrivit en bok där han likställer kattens ökade status i samhället med kvinnans. Dvs att kattens staus har ökat i takt med att kvinnan fått högre status.
Att katter ska vara gratis, inte behöver särskild omvårdnad och liknande är ett väldigt förlegat synsätt. Lika förlegat som att kvinnan ska stå vid spisen och föda barn.
Kanske dags att inse att saker och ting måste gå framåt och bara för att det tidigare varit på ett visst sätt så betyder det inte att det är rätt och att det alltid ska förbli så.:smirk:

Jag håller inte med författaren om allt men håller med dig om att den verkar intressant.

Nej, just en del av hans åsikter håller jag inte med om. Men just själva historien om katten kan vara intressant att läsa.

Katter återfinns lite överallt i den kulturella världen, tycker jag. Dock i princip alltid som ett dåligt omen eller en ond varelse. :crazy:

Men, det kanske ligger något i det... Eller som en av mina kylskåpsmagneter säger:

Some people say cats are sneaky, evil and cruel.
TRUE.
And they have other fine qualities as well.

;)

Jag ska nog också köpa den boken, den kanske kan förklara en del varför det är så här med katter...och kvinnor!

Nu har jag ju inte alls gjort nån forskning i det här, men det slog mej att man kanske kan skylla en hel del på den kristna religionen, som man ju vet "vände" på allt man trott tidigare, som tex att katter var heliga, o så vitt jag vet förde svarta katter tur med sej. Kvinnor har ju också haft en "skuggig" plats... häxor o allt....
Men att det ska ta sån tid att ändra på sådana idiotiska fördommar!
Apropå "elaka o onda" katter...katter ger väl sej aldrig på folk... Hundar bits ju mer o värre i såna fall! Men hunden är människans bäste vän!! Misstro nu inte, jag gillar hundar också!

Nja, i gaelisk kultur ("hedningar") så sågs katterna som onda också. Tror dem har setts som det på de flesta ställen utom just i Egypten.

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Övr. Katt Det känns helt overkligt, jag har nog inte förstått det än. Sent i onsdags kväll försvann hon i mina armar, hon fick det lugnt den sista...
Svar
5
· Visningar
2 272
Senast: tassel
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 995
Senast: bengeten
·
Övr. Djur Vi har pratat om att barnen ska få något djur att ha inne och gosa med. (barnen är 5 och 7 år) Katt e uteslutet då en av hundarna...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: OhNoez
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38