Fast å andra sidan måste man ju kunna ha utrymmen där djur inte får komma in eftersom man har eventuellt farliga saker där. Mitt förbjudna ställe är skåpet under diskhon eftersom det är fullt av kemikalier (plus soppåse där det kan finnas allt möjligt de kan sätta i sig). Jag tycker inte att det är orimligt att ha ett helt förbjudet, icke kattsäkert, rum oavsett anledning.Har man levande djur hemma, då spelar det ingen roll om man orkar eller inte, särskilt om man vet att katterna försöker smita in i rummet. Då sopar man och dammsuger och dammsuger igen och moppar. Jag dammsuger igen efter det. Om man själv får glassplitter under fötterna och det blöder, ja då får det göra det. Men som kattägare är man ansvarig för kattens bästa. Bara tanken på att en katt slickar i sig en bit eller skärva är otänkbar. Det blir akutvet, som med största sannolikhet inte kommer kunna göra något förutom att avliva så skonsamt som möjligt medan kattens mage och tarmar skärs upp.
Det spelar ingen roll hur många gulliga bilder och hjärtan man lägger upp om man inte bryr sig tillräckligt om sina katter att se till att hemmet är kattsäkrat, särskilt när det gäller glas och annat de kan göra sig illa på.