Katter på balkong??

fiaskurken

Trådstartare
Nu kommer jag på nya saker hela tiden här ;) Som en del kanske har sett får jag hem kattungar snart. vi bor på tredje våningen och ska ha dem som innekatter. Nu till frågan: Vågar man låta dem gå ut på balkongen sen till våren? Nu när de är små låter jag bli förstås, men när de vuxit lite? Finns det nån risk att de hoppar ner eller så :confused:

Låter som en dum fråga, men har bara haft utekatt förut :crazy: Hur gör ni?

Sv: Katter på balkong??

Näta in balkongen så kan du ha katterna ute och själv vara lugn att de inte trillar ner. Jag skulle aldrig våga släppa ut mina katter på balkongen utan nät...

Innätning är nödvändigt. Jag har en innätning som funkar som en jättebur, de kan alltså inte ta sig ut nånstans. Fungerar jättebra och katterna älskar att vara där ute.

Kompostgaller är bra till mycket ;) Billigast på Bauhaus 99:-/4-pack

Vi har inte nätat in en balkong, utan gjort som en fristående stor bur, men kanske kan du få någon idé av att kika på den här sidan

Finns också en verkligt fin beskrivning av nätad balkong flyttbar, om man nu skulle vilja ta med sig den till nästa ställe.
Klicka på rastgård under "kattpysseltips"

Jag testade att låta vår katt gå ut, han tyckte det var spännande att promenera på det cm breda räcket, vilket jag inte höll med om. Vi satt upp jordgubbsnät halvvägs upp, katten klättrade över. Vi satt nätet hela vägen upp katten tog sig under (gick inte att sträcka ordentligt). Vi satt kycklingnät hela vägen upp till taket, men det var inte särskillt bra fäst i överkant och det dröjde inte länge innan min lillasyster ropade på mig, katten hängde på utsidan av nätet. Sebastian (han hette så) reagerade lyckligtvis på inkallning och klättrade upp igen så jag kunde få tag i honom.

Efter den betan så gjorde vi en rymningssäker bur av hela balkongen och använde oss av kycklingnätet väl förankrade med en trälister i taket och väggar. Katten forsatte att klättra, jaga fåglar (de älskade att reta honom), hoppa upp från marken och hänga i nätet mm. Balkongen var hans revir och dörren var normalt öppen hela dagarna när vi var borta (5 våningen) om det inte var svinkallt och när vi stängde för temperaturens skull så markerade han mycket tydligt när han ville ut.

Senast ändrad:

Det är väl väldigt individuellt beroende på katten. Jag har 2 vuxna katthonor och för tillfället 5 kattungar. Mamman till ungarna kan jag ha ute på balkongen, hon älskar att ligga där och har aldrig hoppat upp på räcket. Jag vill dock inte lämna henne helt utan uppsikt men hon behöver ingen "barnvakt" om man sägerså. Den andra honan däremot kan jag intesläppa ut där. Hon hoppar från räcket upp på fönsterbläcket till köksfönstret och sen har hon svårt att ta sig därifrån, risken att hon trillar ner är storså hon får inte gå ut. Ungarna är för små än så länge att kunna hoppa upp men det finns en liten springa i ballkongen som de kan klämma sig ut genom (tredje våningen) så de får också bli inne.
Men att näta in är nog ingen dum idé.

Jag nätade in min balkong med enkla medel här i våras. Det var det absolut bästa jag gjort för min katt (och mig själv).
Hon älskar att ligga därute och sova, även på nätterna. Vi har balkongen i sovrummet, så vi ville kunna ha dörren öppen för att få in lite luft.
Jag tog pinnar, i detta fallet energiskog :crazy: som jag mätte ut längd på och sen petade upp i hålen på räcket, på balkongen ovanför. Sen fäste jag dem med buntband i mitt balkongräcke.
Jag köpte nät på rulle, 49 kr styck, det gick åt en och en halv rulle till min balkong, stålnät med mörkgrönt plasthölje som jag fäste i pinnarna med buntband.

Här är lite bilder.....

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4, hon gillar att ligga här och titta ut

Om man summerar kostnaden: 2 rullar nät á 49 kr, pinnarna gratis... ja....98 kr totalt.... buntbanden hade vi hemma, men de är billiga på Biltema och såna ställen.

Vad mysigt kissen såg ut att ha det. :D
Grönskar dina pinnar eller såg jag fel ;)

Nä, du såg alldeles rätt....... det är bra, för det håller grannarna glada. De tittar upp på balkongen och ler..... och innan jag förstod varför :crazy: bladen satt bara på utsidan av pinnarna först. Sen såg jag vad som var så roligt :D

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 371
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 882
Senast: Lisen82
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 679
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka