Katter och balkong.

B

Benso

Ni med innekatter i lägenhet, hur har ni gjort med era balkonger? Jag tyckte nämligen att jag hade en både smart och snygg lösning på det här med nät/galler. Grönt kompost-galler och blom lådor med klängväxter :idea: Upenbarligen tyckte mina katter att matte är rätt puckad eftersom man då kunde använda blomlådan och ändå komma över på grannens balkong :crazy:
Balkonglådan står numer på golvet men trots det så kommer katt-jä*eln upp... Jag är ju med dom på balkongen hela tiden så jag har ju sett hur hon gör, ingen dum kisse det där inte :angel:

Så hur har ni gjort med era balkonger?? Vad använder ni för nät/galler??

/Fia

Sv: Katter och balkong.

Jag har nätat in min balkong med rådjursnät. Byggde fyra ramar av tryckimpregnerade reglar, fäste ihop dem två och två med gångjärn så att det blev två vikskärmar. På så sätt fick jag en innätning som täcker hela balkongen samtidigt som jag inte behövde göra någon åverkan på byggnaden, vilket var ett krav från hyresvärdens sida för att jag skulle få näta in. Skärmkonstruktionen gör det också lätt att vika ihop och plocka undan innätningen om det skulle behövas. Har fäst den i räcket med buntband för att det ska vara extra stabilt.

Rådjursnätet är mjukt, lätthanterligt och diskret, men ändå väldigt slitstarkt. Håller finfint för klätterkatter, men min klätterapa till kisse klänger inte särskilt ofta i det eftersom det är mjukt och "svajigt".

Det är svårt att fota eftersom balkongen är rätt liten, men här ser man litegrann i alla fall:

balkong03.jpg

Sök i forumet, det finns massor med balkongtrådar och bilder på hur folk har gjort.

Lättast och snyggast är att bygga ramar och sätta nät mellan, det finns både plastnät och svetsat nät.

sedan finns det vissa hyresvärdar som inte tillåter nät på balkong, men då kunde man få inglasat istället ^^

har du pratat med hyresvärden om det?

Jag har också funderat på detta. Det ultimata vore ju att näta in som t.ex. asfaltsflickan har visat. Men på vår balkong funkar det inte - vi bor högst upp och har liksom ingen balkong över oss. Så det finns ingenstans att "fästa" nätet. Vi tänkte istället skapa en dörr av kompostgaller, så vi kan ha balkongdörren öppen utan att oroa oss för att katten kommer ut...

Jag har också funderat på detta. Det ultimata vore ju att näta in som t.ex. asfaltsflickan har visat. Men på vår balkong funkar det inte - vi bor högst upp och har liksom ingen balkong över oss. Så det finns ingenstans att "fästa" nätet. Vi tänkte istället skapa en dörr av kompostgaller, så vi kan ha balkongdörren öppen utan att oroa oss för att katten kommer ut...

Precis så hade jag innan jag fick upp innätningen, och det fungerade jättebra. Fäste ihop gallren med buntband och använde märlor som "gångjärn" och vanliga haspar för att stänga dörren.

Annars kan man ju bygga en bur på balkongen, men det blir ju en hel del mer jobb än om man har ett färdigt "tak".

Rådjurs nätet, vart har du köpt det?
Och är det verkligen hållbart till klättriga Bengaler?

Zizzy som ska bygga kattgård inom det närmaste.

Jag köpte det på villaprodukter.se, men jag har även sett det i affärer som har trädgårdsprylar. Det är jättestarkt trots att det är ganska tunt, det håller bra för min 5,5-kiloskatt när han får sina busryck. :)

Såhär har mina katter det när de vill vara på balkongen. :D
SpiritSingoallaBalkongUppsala001.jpg

... Riktig nätning är planerad, godkänd av hyresvärd och material är inhandlat, men de vill ju vara ute NU!

Här finns bilder på min förra balkong. Förvisso med en balkong över, men nätet är inte fästat nånstans i den. Det sitter fast med buntband i räcket, men egentligen onödigt då det står för sig själv. Fäste det där mest för att underlätta när jag fäste ihop ramarna med varandra och hade kunnat klippa bort buntbanden sen. Inga som helst hål eller fästen i huset med andra ord. Så det går bra ändå.

http://www.pixbox.se/alb_show_id763998_page0.html

Senast ändrad:

Jag köpte det på villaprodukter.se, men jag har även sett det i affärer som har trädgårdsprylar. Det är jättestarkt trots att det är ganska tunt, det håller bra för min 5,5-kiloskatt när han får sina busryck. :)

Jäklar vilken service de hade!:eek:
Beställde torsdag natt, hemma måndag förmiddag!:laugh:
Beställde 2x20 meter.

Dock, har jag insett, att det nätet nog inte håller för knasiga Bengaler eller tokiga Ocicats. Men ska iaf använda det som tak, tror jag vågar det iaf... :o
En löpande Tempis är inget att leka med, hon bet av ståltråd som jag fäst upp ett fönster med, fönstret hade en liten glipa för friskluft!:eek:

I alla fall så ska jag göra en valphage med det nätet, passar perfekt tiil det ändamålet. :bump:
(kan göra en mega enorm valphage :rofl:)

Jäklar vilken service de hade!:eek:
Beställde torsdag natt, hemma måndag förmiddag!:laugh:
Beställde 2x20 meter.

Dock, har jag insett, att det nätet nog inte håller för knasiga Bengaler eller tokiga Ocicats. Men ska iaf använda det som tak, tror jag vågar det iaf... :o
En löpande Tempis är inget att leka med, hon bet av ståltråd som jag fäst upp ett fönster med, fönstret hade en liten glipa för friskluft!:eek:

I alla fall så ska jag göra en valphage med det nätet, passar perfekt tiil det ändamålet. :bump:
(kan göra en mega enorm valphage :rofl:)

Haha, jag vet. Jag fick till och med personlig hemleverans samma dag! De huserar tydligen i närheten, vilket jag inte hade en aning om när jag beställde, så döm om min förvåning när mobilen ringde bara nån timme efter att jag hade beställt, och det var någon därifrån som undrade om jag var hemma så att de kunde komma och lämna mitt nät. :bow:

Nä, finns det risk att de biter i det hade jag inte heller vågat, katter har ju rena avbitartängerna i käften. Mina nöjer sig med att klänga litegrann i det, och det håller det för. :D

*KL*

Nu är min balkong in-nätad! :)

Det är så snyggt att jag kan stå och titta på det hur länge som helst! Brorsan hade byggt stommar och spänt nätet hemma, och sedan hissade vi upp dem till min balkong på 3:e våningen. Tjejen på första våningen kom ut och undrade vad vi höll på med, sedan frågade hon vart hon kunde köpa likadana stommar (hon har också katt). :D

Brorsan har t.o.m. gjort en dörr som jag kan öppna om jag vill vädra sängkläder eller nåt! :bow:

Nej... min bror är INTE till salu!

Bilder kommer!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 402
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·
Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
3 901
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama