Katter och aloevera

Reykur

Trådstartare
Upptäkte i dag att någon av dem tuggar ganska flitigt på min aloe barbadensis planta.
Tankar väcktes i mitt huvud, finns det någon forskning på hur detta tas upp av katten? Aloe anses ju vara en väldigt välgörande planta, främst för människor men det säljs även till hästägare och hundägare som haft goda resultat både utvärtes (sår, utslag osv) och invärtes (Mag/tarmstörningar, stress, exem osv.)
(Jag är ganska involverad i forever living products som är marknadsledande på aloeveraprodukter)

Tror ni att aloen skulle påverka kattkroppen positivt som ett kosttillskott eller vore det att slänga pengar i sjön? jag tänker främst på kattens fysiologiska förutsättningar att utvinna näring ur vegetabilier.

Sv: Katter och aloevera

Jag vet att en återförsäljare av FLP har haft monter på kattutställning och sålt produkterna till både människa och katt. Jag köpte en aloe vera gel för att få bort svarthaka eftersom jag blivit rekommenderad det. Jag vet dock inte om det var just det som fick bort det för jag använde det inte så engagerat. ;)

/Erica

Min kusins katter (Calenfiriel här på Buke) tycker också väldigt mycket om Aloevera plantor och hon hävdar att det är bara bra för dem.
Vet dock inget om nån forskning.

§Zith

Jag använde gelen när Rustie fick en reaktion av vaccinet, det stillade klådan och pluttarna försvann ganska omgående. Jag undrar främst nu om aloen som är för invertes bruk har någon positiv verkan på katter? Som sagt anses ju det vara bra mot Mag/tarmstörningar, stress, exem osv. hos människa. Hudproblem, förbättring av hud, hår och naglar osv. ;)

De verkar ju gilla att tugga på plantan, ganske de ska få smaka ;)

Till invärtes bruk vet jag just inte; har sett lite motstridig information om huruvida katter det är giftigt för katter eller ej. Jag frågade en vet en gång, men hon visste inte. En av mina katter har dock tagit en tugga av plantan ibland utan några problem, men det kan ju bero på hur stor mängd som förtärts och hur ofta.

Däremot har jag använt det för att stilla klådan hos en av mina katter när hon hade kliande utslag på öronen.

Jag vet åtminstone två som ger sina katter aloe vera invärtes (samma som till människor) och inte har de dött ännu, så giftigt är det nog inte. :)

/Erica

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka