Katter i löplina?

pinky

Trådstartare
Tänkte bara allmänt kolla vad ni anser om att ha katten ute i löplina/tjudrad i koppel?

(Skriver inte mer än så, skriv bara ner era åsikter fritt. ;))

Sv: Katter i löplina?

Eftersom det inte är ok att ha hund på det viset annat än väldigt tillfälligtvis, så tycker jag inte det är ok att ha katter så annat än tillfälligtvis heller.

Så länge man har katten under uppsikt tycker jag att det är helt OK. Aldrig OK utan uppsikt eftersom en katt lätt trasslar in och skadar sig i linor.

Prima om det sker under ständig uppsikt. Inte prima om katterna lämnas så själva.

Vi har vår inomhuskatt på koppel när vi är ute dvs kopplet sitter fast. Funkar bra och alla är nöjda och glada. Vi lämnar honom aldrig utan uppsikt, utan detta sker när vi är ute och myser allihopa. Har inga problem alls med det men som sagt var: aldrig lämna katten ute på koppel utan uppsikt!

Perfekt, för att kisse älskar att vara ute och får inte gå lös.

Och även jag håller med Sol och tillägger att jag inte riktigt begriper mig på det nya förbudet (även om det väl är en tolkningsfråga vad "hållas bundna" egentligen innebär). Löplina under uppsikt anser jag själv är ett ypperligt sätt att låta katten vara ute. När jag bodde hemma hos mina föräldrar brukade jag ta ut deras katter i varsin lina på gräsmattan, medan jag själv satt ett parasoll och läste. Både katterna och jag hade det jättehärligt.

jag skulle aldrig ställa mina katter så!
iof skulle jag aldrig skaffa katt om jag inte kunde ha den lös vid alla tidpunkter!
Men det är ju jag, som bor mitt i skogen...

Jag tycker att det är absolut oacceptabelt. Kan man inte ha katten lösgående ska man inte ha katt. Precis som att man inte heller ska ha häst om man inte har tillgång till ordentliga hagar.

Jag tycker att det är absolut oacceptabelt. Kan man inte ha katten lösgående ska man inte ha katt. Precis som att man inte heller ska ha häst om man inte har tillgång till ordentliga hagar.

Kan du förklara mer ingående varför? Ta min mammas raskatt tex, han har ett helt radhus för sig själv, men älskar att vara ute. Pga av risken för olycka då det huset ligger nära flera vägar tjudrar dom honom (under uppsikt) ett par timmar tills han vill in igen.

Varför är det oacceptabelt?

Men det är en viss skillnad på att ha en katt lösgående och att ha en häst i en hage. En hage är en inhägnad, varför ska inte en katt vara inhägnad?

De flesta accepterar att hundar måste kunna gå i koppel även fast det går att träna dem så att de springer lösa och håller sig nära hemmet. Varför är koppel oacceptabelt på katt? Och att katten är en katt och att en hund är en hund är inte en förklaring. :grin:

Varför då? Är det bättre om katten är inne hela tiden? Eller är man inte berättigad att ha katt om man inte bor "mitt i skogen"? Även i skogen finns faror för katten fö räv exempelvis.
Jag tycker det är toppen med folk som ser utanför sig själva och ordnar det för sina djurs bästa. En invand katt under uppsikt tar absolut ingen skada av att vara i sele/lina. Roligare än att titta ut genom fönstret :rofl::rofl:

Tja, optimalt är det väl inte, men kanske roligare än att bara sitta inne. En rastgård är absolut att föredra, i mitt tycke.

Tja, optimalt är det väl inte, men kanske roligare än att bara sitta inne. En rastgård är absolut att föredra, i mitt tycke.

Men alla kanske inte har råd att bygga en jättestor rastgård.
När Bailey sitter i lina kan han röra sig 8 meter åt alla håll, han har sand att rulla i, gräs och buskar att krypa runt i, ett mindre träd att klättra i. Man kan dessutom knäppa av linan och förflytta honom så att han slipper vara på samma ställe alltid. Vår lina släpper dessutom omedelbart vid ryck, och halsbandet är av resår som släpper efter om man drar i det+ att han har uppsikt. Om man skulle bygga en rastgård som mäter sig med det där skulle det innebära att man skulle få hägna in hela trädgården och en bit av skogen brevid..det är ju liksom inte jämförbart.

Men om ni har så stor tomt kanske han kunde få gå lös helt och hållet?

Det behöver inte vara lämpligt att släppa ut katten lös bara för att man har stor tomt. Min gammelkatt (som bor kvar hos mamma) har definitivt inte samma tomtgränser som vi har. ;)

Men om ni har så stor tomt kanske han kunde få gå lös helt och hållet?

Det vore ju fantastiskt om det gick, men jag är inte tillräckligt duktig på katter för att träna honom att endast gå inom tomtgränsen.
Sticker han iväg lär han dra till stora vägen som inte ligger långt bort och vi vill hemskt gärna slippa en överkörd katt. :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
816
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 568
Senast: Capybara
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
756
Senast: Krålus
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama