Katter i bil

aiquen

Trådstartare
Hur transporterar man säkrast två katter i en bil? Eller allra säkrast antar jag visserligen att en krocktestad typ hundbur är, men sett till budgetalternativen.

Vanligt transportbur i plast? En eller två? Var ska denna/dessa vara placerade? Hur förankrar man dem bäst? Annat?

Sv: Katter i bil

När jag är ute och far med mina missar har jag dom i varsin bur. En "vanlig" transportbur i plast, köpt på en djurbutik.
Brukar sätta dom i baksätet i bilen, med gallrerna mot varandra så dom kan se varann... sen trär jag bältet genom handtaget på buren och ser till att det inte glappar! Lite micklit men fungerar bra för mig och missarna!

Jag har hört att de står säkrast på golvet i baksätet, men jag vet inte riktigt.
Att spänna fast med bälte har enligt krocktester med de vanliga transportburarna, ingen effekt plasten går sönder.

Hur transporterar man säkrast två katter i en bil? Eller allra säkrast antar jag visserligen att en krocktestad typ hundbur är, men sett till budgetalternativen.

Vanligt transportbur i plast? En eller två? Var ska denna/dessa vara placerade? Hur förankrar man dem bäst? Annat?

Som Reykur skriver ska dom vara placerade på golvet i bak och behöver väl då inte vara förankrade? Såvida man inte voltar förstås. Jag åker dock med mina i Gulliverburar i baksätet. Oftast åker man ju bara med en i taget och då sitter den i mitten med dörren framåt och fastspänd i bältet. Inget kalasskydd, men det får gå. Såg nån film från nån sida som handlar om krocktester och man såg verkligen hur plastburen gick sönder, den såg ut som tyg. Jätteläskigt.
Att ha den fastspänd när den åker i baksätet handlar i dessa fall mer om att den inte ska ramla ner vid lite hastigare inbromsningar. Det verkar inte direkt skydda varken mig eller katten vid eventuell krock.

Edit: Undrar om det inte hjälper mer om man sätter 2 typ spännband runt buren? Då borde den hålla ihop bättre vid krock.

Edit igen :D
Här är en video. Finns säkert fler, men kolla buren :crazy:
http://www.youtube.com/watch?v=jYms1d6oyz8

Senast ändrad:

Mina missar åker bil ganska ofta och långt (flera gånger om året, minst 25 mil enkel resa) och då åker rexarna (2st) i en hundbur, variant galler, inte krocktestad och huskatten i en atlasbur. Bägge burarna i baksätet snarare fastkilade än fastspända.
Speciellt krocksäkert är det kanske inte men jag resonerar som så att vid en så kraftig krock så burarna går sönder hade katterna förmodligen skadats allvarligt eller dött i en krocksäker bur också.

Ja, när jag åker med min ena katt nu får han sitta bakom passagerarsätet på golvet (han fick flytta ner dit från sätet just efter att jag sett videon du länkade till, eller en liknande). Två katter får dock inte plats i den buren och en större bur tror jag inte får plats på golvet. Likaså finns det troligen inte nog med golvutrymme till två burar. Därav mina funderingar när det kommer till två katter (jag kunde kanske varit tydligare med det).

Kan man ha dem båda i en större transportbur i bagaget (halvkombi typ) eller är det väldigt osäkert om man t.ex. blir påkörd bakifrån (alltså även i en hyfsat låg hastighet) och har en mindre bil? Annars, hur kan man fästa burarna där? Kan det funka med vanliga spännband?

Jag tänker annars också lite som att supersäkert kan det nog inte bli i min bil över huvud taget, men man kan ju försöka göra det så säkert det går i alla fall.

Huuu! :crazy: Trodde buren satt bra i bältet, men efter det här så får jag helt klart tänka om. När vi åker långt så sitter de nog säkert i baksätet då vi alltid har fullpackat och buren inte kan åka iväg + att den även då är fastspänd, men när jag åker till veterinär eller om jag åker ensammen så har jag ju inte den inpackad som när vi åker alla. Funderar på om jag ska fästa den på ngt vis i hundburen bakom ryggstödet så den inte kan åka runt där istället? Annars får jag väl leta reda på den lilla buren och knöla ner den på golvet.

Nyttig väckarklocka. :eek:

Fast jag tycker det vore bättre att lägga/ställa på golvet i framsätet?

Det var iaf vad jag fick lära mig på körskolan för ett antal år sedan. Har man packning (om ens en handväska), så ska det ligga antingen på golvet fram eller i bagaget. Aldrig något i baksätet (eller på golvet bak).

Nu följer jag ju inte det ändå iofs (matkassar får glatt stå på golvet bak tex), men rent kraftmässigt och krockmässigt ska man inte lägga saker i baksätet, som kan flyga framåt. Vid en krock är det många G-krafter inblandade och en liten handväska kan göra stor skada. Katterna vill man ju både att de ska överleva och att de inte ska skada något annat.

Kanske jag ska börja ställa kattburen (en stor en till dom båda) i bagaget istället...? Nu har ju jag en SUV och öppet från kupén och bak, förutom galler, så de blir inte så ensamna (även om jag gissar att de blir allt annat än glada).

Fast jag tycker det vore bättre att lägga/ställa på golvet i framsätet?

Det var iaf vad jag fick lära mig på körskolan för ett antal år sedan. Har man packning (om ens en handväska), så ska det ligga antingen på golvet fram eller i bagaget. Aldrig något i baksätet (eller på golvet bak).

Nu följer jag ju inte det ändå iofs (matkassar får glatt stå på golvet bak tex), men rent kraftmässigt och krockmässigt ska man inte lägga saker i baksätet, som kan flyga framåt. Vid en krock är det många G-krafter inblandade och en liten handväska kan göra stor skada. Katterna vill man ju både att de ska överleva och att de inte ska skada något annat.

Kanske jag ska börja ställa kattburen (en stor en till dom båda) i bagaget istället...? Nu har ju jag en SUV och öppet från kupén och bak, förutom galler, så de blir inte så ensamna (även om jag gissar att de blir allt annat än glada).

Det jag känner med golvet i framsätet är 1. Var tar motorn vägen? Med tanke på att det ofta är benbrott i frontalkrockar, är det utrymmet verkligen bra? Stoppar man ner en stor kattbur där finns det ju inte mycket utrymme kvar att knöggla ihop utan att buren och det i den tar skada. 2. Får man ens ner en kattbur? Möjligtvis dom lite mindre, men jag tror inte jag skulle få ner några av mina.
Golvet i baksätet är ju säkert på alla vis. Det man kan fundera på där är ju nån form av förankring ifall man voltar eller ens bara lägger sig på sidan.

Här finns testet (tror YT-videon är här ifrån i alla fall) i sin helhet. Här visas också vad som händer med buren om den står på golvet bakom passagerarsätet. Buren ser fortfarande ut att påverkas ganska kraftigt förstås, men den håller i alla fall. Tyvärr förstår jag i princip ingenting av vad de säger i videon, men här står också att läsa att slutsatsen är att den säkraste platsen för en katt är bakom framsätet. Den här texten tar dock upp en del andra saker man kanske också kan tänka på (även om mittensätet känns som en ganska dum placering med tanke på krocktestet, d.v.s. om buren vid den placeringen inte håller över huvud taget).

Men jag ser nu att alla nämner bagageutrymmet som ganska säkert, så kanske är det den bästa platsen, i alla fall om man ska transportera flera katter då. Annars känner jag mig väl inte särskilt mycket klokare egentligen... Men till viss del handlar det nog rentav bara om att ha en jäkla tur, om man faktiskt skulle råka ut för en rejälare krock/olycka.

Ja, tur är nog det viktigaste. Att ha katten i en transportbur i en krocktestad hundbur i bakluckan är nog det bästa. För även om katten klarar att buren går sönder, så har man ju inget att förvara katten i efter krocken. Vilket känns lika viktigt det.

Jag har alltid sele på mina katter när de åker i bilen. Nu har jag inte tänkt på det som en säkerhet vid krock, om buren skulle gå sönder och man behöver göra av katterna nånstans. Men har de sele är det ju relativt enkelt att ta hand om dom nånstans bara man har rep eller snöre.

Efter vad jag har läst ska transportburarna (om det finns) placeras i bagageutrymmet längst ut mot luckan. Katterna bör sitta i varsin hård transportbur eftersom stress kan utlösa slagsmål (även såta vänner kan börja slåss vid extrem stress som tex. vid en krock).

Vi har en stor och rejäl, krocksäker, hundbur i bagageutrymmet. Ska katterna åka säkert så är det nog om jag på ngt vis kan förankra kattburen i hundburen dikt an mot väggen närmast ryggstödet. Sannolikheten för att kollision framifrån är högre än bakifrån, så för katternas skull bör nog buren placeras där om hundarna inte åker med.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
180
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
626
Senast: ufot
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 352
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV