Katter i bil

D

dockan_

Imorgon ska jag & min pojkvän åka till Vimmerby där hans föräldrar bor. Vi ska åka ifrån Eskilstuna. En sträcka på cirka 23 mil..

Jag har 2 katter som fortfarande är ungar, har aldrig åkt lösa i bilen. Jag är skeptisk till att ta med katterna i bilen till Vimmerby, så det blir det eller att vara hemma med dom..

Är det någon som åkt längre sträckor med katt, lösa i bilen? Det måste ju bli jobbigt med kattlåda å allt, å ifall dom missar det.. Så de blir äckligt i bilen.

Skriv gärna!! :bump:

Sv: Katter i bil

Aldrig lösa katter i bil. Alltid bur/väska. Det är livsfarligt på flera sätt att ha katter lösa i bil.

23 mil klarar dom utan kisselåda, låt bli att ge dom mat och vatten innan så är det inga problem.

Aldrig lösa katter i bil. Alltid bur/väska. Det är livsfarligt på flera sätt att ha katter lösa i bil.

23 mil klarar dom utan kisselåda, låt bli att ge dom mat och vatten innan så är det inga problem.

Har bara en kattbur och den är rätt liten. Samt vill jag inte ha dem sittandes i kattbur 3 timmar

Vill du på säkrast sätt frakta dina katter i bil så använder du transportbur. Köp en större om den är liten.
Om du krockar, vad tror du händer med katterna om dom är lösa? Antingen far dom genom rutan och slåt ihjäl sig, eller så rymmer dom ut genom trasig ruta och du blir av med dom. Dom kan även orsaka olyckor genom att krypa ner under pedalerna, upp på instrumentpanelen eller sitta i knät på den som kör.

Bättre att köpa en stor hundbur i nät om du åker ofta, eller ha dom i en stor transportbur. Att riskera ditt, andras och katternas liv för att du inte vill ha dom i bur i 3 h är inte speciellt smart.

Säger som de andra, aldrig, aldrig, aldrig lösa katter när man kör bil. Det kan vara livsfarligt! En katt som blir skrämd och ballar ur kan skrämma och störa den som kör så att man hamnar i diket. Den kan hamna under bromspedalen så att det inte går att bromsa. Är de lugna och ni pga. något skäl måste tvärnita eller krockar flyger de som trasdockor och kan lätt bryta nacken. Eller så klara de sig men smiter från olycksplatsen.

För allas säkerhet ska katter sitta i bur när man åker bil.

Om transportburen är för liten för de båda, åk och snabbshoppa en till bur. Det brukar finnas billiga burar på Granngården och ÖB.

Ha med en liten låda med sand OM kattungarna skulle behöva gå på lådan, men 3 timmar bör de klara sig. Mina kattungar har hållt sig 12-14 timmar på tåg (trots att jag haft med mig låda och satt dem på den med jämna mellanrum). Ni kan ta med en säck sand och kasta sanden omedelbart efter den blivit använd om ni inte vill ha lukten i bilen. Har ni våtservetter kan ni snabbt torka ur lådan också.

Ingen fara att ha dem i bur 3 timmar. Jag åkte 5 timmar med mina två ettåringar (i samma bur) och de var lugna och sov hela vägen.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: ufot
·
Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 173
Senast: sthu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 467
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 167
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Black Friday
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur