Katten tycker nya mattan är en leksak

MidnightSoul

Trådstartare
Jag köpte en pusselmatta för att kunna få ut matta i hela hallen då den har en del kanter å annars hade jag behövt måttbeställa å vet inte om måttbeställningen går att göra riktigt så som min hall ser ut + att kanterna i hallen inte är riktigt raka.

Nu till problemet. Katten tycker detta är en leksak å har lekt sönder ett par kantbitar redan och ryckt av själva topplagret på nästan en hel bit hittills.

Finns det något att göra? Funkar anti klös? Är ju inte samma sak för hon klöser ju inte utan mer försöker döda mattan typ.

Pusselmatt bitarna är typ nå skumgummi material med något fluffigt ovanpå.
 
Antiklös är ju gjort för att katten ska tycka att det är otrevligt att vara i närheten, vill du verkligen göra det med hallen?

Den typen av material är som gjort för att vara kattleksak, betydligt mysigare att dra och bita i än de flesta kattleksaker. Jag hade inte valt att använda det i ett hem med en katt. Har själv haft en katt som slaktade badtofflor (typ samma material) och jag var då och då orolig för att han skulle lyckas svälja bitar av det...
 
Jag köpte en pusselmatta för att kunna få ut matta i hela hallen då den har en del kanter å annars hade jag behövt måttbeställa å vet inte om måttbeställningen går att göra riktigt så som min hall ser ut + att kanterna i hallen inte är riktigt raka.

Nu till problemet. Katten tycker detta är en leksak å har lekt sönder ett par kantbitar redan och ryckt av själva topplagret på nästan en hel bit hittills.

Finns det något att göra? Funkar anti klös? Är ju inte samma sak för hon klöser ju inte utan mer försöker döda mattan typ.

Pusselmatt bitarna är typ nå skumgummi material med något fluffigt ovanpå.
 
Jag köpte en pusselmatta för att kunna få ut matta i hela hallen då den har en del kanter å annars hade jag behövt måttbeställa å vet inte om måttbeställningen går att göra riktigt så som min hall ser ut + att kanterna i hallen inte är riktigt raka.

Nu till problemet. Katten tycker detta är en leksak å har lekt sönder ett par kantbitar redan och ryckt av själva topplagret på nästan en hel bit hittills.

Finns det något att göra? Funkar anti klös? Är ju inte samma sak för hon klöser ju inte utan mer försöker döda mattan typ.

Pusselmatt bitarna är typ nå skumgummi material med något fluffigt ovanpå.
Har tyvärr inget tips att ge. Bara dåliga nyheter…

Jag har själv en katt som slaktar allt i mjukt fluffigt material.

Jag köpte en dyr badrumsmatta i Vinylskum som höll säkert en vecka.

Hon tuggar sönder alla badrumsmattor, alla plastunderlägg, allt i gummi, allt i silikon och allt i pvc- material.

Tillslut åkte jag till Bauhaus och köpte denna:

https://www.bauhaus.se/dorrmatta-gr...rdic_production_sv_products#go-to-description

Nu har jag den både som hallmatta, badrumsmatta + som underlägg under matskålar och som matta framför kattlådan.

En helt suverän matta som tål allt och går att skära till precis som man vill.
 
Antiklös är ju gjort för att katten ska tycka att det är otrevligt att vara i närheten, vill du verkligen göra det med hallen?

Den typen av material är som gjort för att vara kattleksak, betydligt mysigare att dra och bita i än de flesta kattleksaker. Jag hade inte valt att använda det i ett hem med en katt. Har själv haft en katt som slaktade badtofflor (typ samma material) och jag var då och då orolig för att han skulle lyckas svälja bitar av det...
Det var det jag var rädd för. Aldrig använt sådana produkter.

Hade ingen tanke på vad det var för material när jag köpte mattan. Tyckte mest det var en smidig lösning till den lite udda formade halen. Älskar att ha matta i halen samlar upp grus man drar in så känns inte lika hemskt att gå på.
 
Hallmatta går att köpa på metervara och sen klippa till själv i önskad form. Helt suveränt!
Den här hallen var ett lätt att mäta, förra hallen fick jag bygga en mall i wellpapp för att sen lyckas klippa den i rätt format. Men resultatet blev sjukt bra!
 
Hallmatta går att köpa på metervara och sen klippa till själv i önskad form. Helt suveränt!
Den här hallen var ett lätt att mäta, förra hallen fick jag bygga en mall i wellpapp för att sen lyckas klippa den i rätt format. Men resultatet blev sjukt bra!
Har bara hittat sån där dom klipper åt en. Vill helst att mattan går i ett svep så då måsteden vara 4 meter bredd innan tillskäres och lyckas skära till själv känns inte som det lättaste då den har flera kanter.

Googlade en snabbis nu. Hittade en modell som var tillräckligt bredd. Skulle gå på 8 000 kr nästan.
 
Vilka mått behöver mattan ha?

Den mattan jag visade finns även i 2 meters bredd. Sedan kan du få den hur lång du vill. Bauhaus skär till den på plats. Den går inte att beställa från hemsidan.
 
Vilka mått behöver mattan ha?

Den mattan jag visade finns även i 2 meters bredd. Sedan kan du få den hur lång du vill. Bauhaus skär till den på plats. Den går inte att beställa från hemsidan.
Jag har en L formad hall med platsbyggd garderob en utstickande vägg då dörr hållet inte är lika brett som vägen och man föredrog att inte ha den utstickande väggen i vardagsrummet. Jag behöver ha nästan 4*4 meter för att kunna ha allt i ett stycke vilket är mycket bekvämare när man har katt, annars gör man inget annat än att korrigera mattan om dagarna.
Har inte måtten exakt nu dom ligger hemma, men ena väggen kommer jag ihåg är 3,54 m men den måste man även klippa runt den inbyggda garderoben.
 
Jag har en L formad hall med platsbyggd garderob en utstickande vägg då dörr hållet inte är lika brett som vägen och man föredrog att inte ha den utstickande väggen i vardagsrummet. Jag behöver ha nästan 4*4 meter för att kunna ha allt i ett stycke vilket är mycket bekvämare när man har katt, annars gör man inget annat än att korrigera mattan om dagarna.
Har inte måtten exakt nu dom ligger hemma, men ena väggen kommer jag ihåg är 3,54 m men den måste man även klippa runt den inbyggda garderoben.
Den mattan från Bauhaus som jag har är mycket stabil. Min hund drar i alla andra mattor, men inte i denna då den är relativt tung.

Jag tror du kan köpa två mattor och lägga de bredvid varandra utan att behöva korrigera den.
 
Den mattan från Bauhaus som jag har är mycket stabil. Min hund drar i alla andra mattor, men inte i denna då den är relativt tung.

Jag tror du kan köpa två mattor och lägga de bredvid varandra utan att behöva korrigera den.
Dessvärre levererar dom inte så Bauhaus är tyvärr inget alternativ. Annars hade det varit värt ett försök.
 
Då förstår jag.
Ja, det är ju nackdelen med att bo lite längre bort från städerna.
Ja, ingen aning om det finns något på finska sidan. Jag är inte duktig på att googla å googla vad för butiker som finns i andra länder går ännu sämre.
 
Ja, ingen aning om det finns något på finska sidan. Jag är inte duktig på att googla å googla vad för butiker som finns i andra länder går ännu sämre.

Spånar men kan du se om du kan skära till ett annat mindre attraktivt tyg och sedan sätta fast det uppepå? Det skulle också ge fördelen att du kan tvätta om det blir smutsigt.
 
Ja, ingen aning om det finns något på finska sidan. Jag är inte duktig på att googla å googla vad för butiker som finns i andra länder går ännu sämre.
Visste inte att du bodde i Finland.
Googlade lite snabbt, det finns flera butiker i Finland, men inte säkert att de finns där du bor.
 
Spånar men kan du se om du kan skära till ett annat mindre attraktivt tyg och sedan sätta fast det uppepå? Det skulle också ge fördelen att du kan tvätta om det blir smutsigt.
Det är ju nåt slaggs tyg ovanpå nu men det är skumgummit under och att det är pusselbitar som ihopsatt som gör det hela så himla roligt tydligen. Hon är iaf nu mest på dom tillklippta mindre bitarna, det faktum att dom är ihopsatta med mat tejp gör ingen skillnad (eller ja det kanske blev ännu roligare).
 
Visste inte att du bodde i Finland.
Googlade lite snabbt, det finns flera butiker i Finland, men inte säkert att de finns där du bor.
Bor i Sverige men på gränsen till Finland. Har till och med en ren gångbana för att kunna ta mig över till finska sidan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fick ju tillökning i Juli,hade oroat mig jättemycket för hur mina små katter skulle reagera,råden haglade att jag borde göra mig av med...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Zaria
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 166
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp