Katten står o stampar, stampar, stampar och stampar lite till...

S

spunk

En av våra katter (hona 2-3 år, fått en kull, ej kastrerad/steriliserad) har kraftiga tvångstankar. Varje gång hon ska komma och gosa, tex i soffan eller i sängen så klättrar hon först upp på antingen mig eller min sambo och därefter ställer hon sig och stampar med frambenen.. Vi snackar inte "böka till det lite så det blir mysigt", utan vi snackar 5-10 minuters oavbrutet stampande.

I början tyckte jag det var hur gulligt som helst (det är min sambos katter så jag har inte vart med sen dom var bäbisar) men numer är det ett stort problem.
Hon håller oss vakna på nätterna när vi vill sova och hon väcker oss på mornarna.

Hon verkar komma in i ett drömlikt tillstånd när hon stampar så jag förstår ju att det måste vara nån instinkt eller så, men det måste sluta innan jag och min sambo blir galna.
Vi har försökt hålla i hennes tassar, lägga henne ner, lyfta ner henne från sängen med mera, men inget verkar funka.

Snälla säg att detta har en enkel lösning så vi får sova utan att behöva låsa ute henne från sovrummet!

Tack på förhand.

Sv: Katten står o stampar, stampar, stampar och stampar lite till...

Hade en grannkatt som stampade (pumpade) uavbrutet. och om hon inte stampade så satt hon med en tass i luften och kramade, slappnade av, kramade, slappnade av. Pumpade i luften...

Vet ej hur man blir av med beteendet - vet du varför hon gör så? Jag hade nog, om natten när det inte var önskat, puttat bort katten. Gång på gång på gång.. Tills katten lärde sig att det inte var önskvärt.

Så gör min katt med, det är ju gulligt ett tag.. men sen stängde jag dörren o efter bara några gånger så lärde han sej att sova vid mina fötter o vara still...men ibland kom jag på honom i min dotters säng...

Hon gör det alltid när hon ställer sig på mig eller min sambo för att efter ca 10 min lägga sig ner.
"Pumpa" som ni beskrev det är nog bättre ord än det jag först använde "Trampa" för det är nästan som hon pumpar upp en luftmadrass :)

Det har minskat en smula sedan vi började reagera mer på det, alltså putta bort henne eller hålla i henne, men vid minsta obevakade ögonblick går hon tillbaka till det.

Hon mjölktrampar, det är ett instinktivt beteende från kattungeåldern och det ger henne välbehag, hon njuter av det. Så det är t o m lite elakt att putta bort henne, kan jag tycka.

Hon mjölktrampar, det är ett instinktivt beteende från kattungeåldern och det ger henne välbehag, hon njuter av det. Så det är t o m lite elakt att putta bort henne, kan jag tycka.

Okay, det låter logiskt. Tack för din insikt.

Visst jag håller med, det är lite elakt.. men det är också elakt att hålla mig och min sambo vaken på nätterna och att väcka oss alldeles för tidigt på morgonen bara för att katten vill känna välbehag.

Nej, det är inte elakt av katten. Djur funkar inte så. Den vet inte att den gör nåt fel mot er och den försöker aldrig vara elak. Det var därför jag skrev instinktivt beteende.

Min ena katt gör också så. Att han gör det i fem minuter när jag gått och lagt mig stör mig inte. Sen gör han det igen på morgonen när jag vaknar men det är jag som triggar igång honom. Först trodde jag att han väckte mig men det stämmer inte, det är när han hör att jag börjar röra på mig som han kommer travande.

Det bästa sättet att bli av med en katt på nätterna är att spela död, om man kan. Får katten ingen som helst respons på sina kontaktförsök brukar den ge sig.

Min katt trampar i perioder. Hon får trampa på magen, ryggen och benen, men inte nån annanstans. Jag har helt sonika flyttat henne till tillåtna områden när hon trampat t.ex. vid halsen, och nu - efter 1,5 år :D - så har hon fattat galoppen.

Nej, det är inte elakt av katten. Djur funkar inte så. Den vet inte att den gör nåt fel mot er och den försöker aldrig vara elak. Det var därför jag skrev instinktivt beteende.

Min ena katt gör också så. Att han gör det i fem minuter när jag gått och lagt mig stör mig inte. Sen gör han det igen på morgonen när jag vaknar men det är jag som triggar igång honom. Först trodde jag att han väckte mig men det stämmer inte, det är när han hör att jag börjar röra på mig som han kommer travande.

Det bästa sättet att bli av med en katt på nätterna är att spela död, om man kan. Får katten ingen som helst respons på sina kontaktförsök brukar den ge sig.

Visst djur funka så, men människor funkar också på vissa sätt.. tex om man inte får sova på nätterna så blir man ingen glad husse på dagarna.

Det är ju knappast naturligt beteende av en katt att gå på lådan, (ordagrant) men det är något som vi lär dom. Så jag ser inte hur det skiljer sig från att lära katten att inte hålla oss vakna.

Visst djur funka så, men människor funkar också på vissa sätt.. tex om man inte får sova på nätterna så blir man ingen glad husse på dagarna.

Är man så kinkig med sin nattsömn så kanske man inte ska ha djur.:devil:

/Jen med en misse som spinner och mjölktrampar på nätterna, en som sover på halsen och en som anfaller fötterna.

Det är ju knappast naturligt beteende av en katt att gå på lådan, (ordagrant) men det är något som vi lär dom. Så jag ser inte hur det skiljer sig från att lära katten att inte hålla oss vakna.

Well, på sätt och vis är det ju faktiskt ett fullt naturligt beteende för en katt. Det är liksom knappast så att vi behöver lära dem att gräva en grop i sanden och sedan gräva över den när de är klara o.s.v.

Som min katt, han är och har alltid varit innekatt, ändå satte han sig ute i mammas blomsterland för ett tag sedan när han fick vara ute en stund och upptäcka världen. Det var alltså fullt naturligt för honom att hitta ett ställe där han kunde gräva, för att uträtta sina behov.

För övrigt håller jag med Haukur och mandalaki.

/Jen med en misse som spinner och mjölktrampar på nätterna, en som sover på halsen och en som anfaller fötterna.

Jisses, inte måste man låta katten hålla en vaken om nätterna? Våra katter inleder ibland vilda jakter och brottningmatcher i sängen sisådär kl 4 på morron. Då åker de obönhörligen ut, jag vill ha lugn och ro när jag sover!

Mitt förslag till TS är att antingen ignorera katten eller utestänga den från sovrummet på nätterna. Katter måste faktiskt inte sova i sovrummet, om man inte vill.

Jo, det är naturligt att gå på lådan. Som aiquen säger: katter gräver gropar när de ska kissa/bajsa.

Det går att lära katten jättemycket men nyckeln till inlärning är att FÖRSTÅ sin katt. Du verkar inte vilja förstå, du vill bara få sova i fred.

Men en inlärning som bygger på förståelse för kattens naturliga beteenden blir inte bara trevligare för katten, den ökar också sannolikheten för att du ska få det resultat du vill.

Visst elakt, men orkar jag inte med någon av katterna för stunden så kan jag putta ner den, alla fem är helt olika i beteende, någon trampar i princip aldrig på en, andra mer och någon jättemycket :crazy:
Vanligtvis så trampas det någon minut för att sedan lägga sig, men när det hålls på i över en kvart så orkar inte jag, för min kropp är ganska öm -jag får ont av så lite som 5 kilo katt som trycker på mig (olika från dag till dag).
Och ledsen om det anses som taskigt, men jag vill inte, gå och trampa på husse.
Dom får gärna ligga på mig och brevid mig -ibland ser det ut som någon slängt ut en hink med husdjur på mig med katter på magen, kudden, under armen och en hund vid fötterna :D .. men inte trampa ihjäl mig när jag har en dålig dag.

Jag har förövrigt också kattförbud i sovrummet, dels för att det är enda fönstret med levande blommor i nuförtiden och jag vill gärna fortsätta ha det så, dels för att jag blir vansinnig om jag inte får sova. Och jag kan inte sova om det ska buffas, jamas och brottas runt i dubbelsängen.
De lider inte av att sova för sig själva.

Det där var väl bland det märkligaste jag hört... :crazy:
Skulle jag, som behöver min nattsömn ostörd för att må bra, inte få skaffa djur...?

Vill man inte bli störd av katter på natten så har man kattfritt i sovrummet. Svårare är det inte.

Det där var väl bland det märkligaste jag hört... :crazy:
Skulle jag, som behöver min nattsömn ostörd för att må bra, inte få skaffa djur...?

Det var kanske lite ironiskt. Jag blir så förvånad över människors inställning till djur ibland, sitter dom inte bara still i ett hörn och ser vackra ut så är det bara problem med dom.

Det var därför som många valt bort min katt, just för att hon hela tiden kommer fram och vill vara med. Det är SKRÄMMANDE många som vill ha katter som nån sorts accessoar som man går till när det passar en själv.

Jag säger INTE att så är fallet med någon i denna tråd, var bara en allmän reflektion.

Min katt "mjölk-trampar" också, fortfarande efter 6 år. Hon gör det dock oftast på fleecefiltar eller täcken. Hon njuter så av det, hon spinner och tittar på en. Sen rullar hon ihop sig till en boll och somnar.

Har bara blivit väckt en enda gång av att hon trampade mig i ansiktet (när jag låg under täcket) - och då flyttade jag vänligt på henne. Annars får hon hålla på tills hon slutar - det brukar röra sig om nån minut eller två och den tiden kan jag "stå ut".

Däremot om hon och kattsyrran drar igång tok-jakt eller fajt på nätterna - då blir jag vansinnig. Visst är det deras naturliga beteende, men rent tekniskt så är jag "ranghögst" och mig väcker man inte när jag sover. Då stänger jag helt sonika dörren till sovrummet. Inte svårare än så.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
Övr. Katt Har två katter som är ca 4 1/2 månader gamla, ej syskon, en hona och en hane. Honan är något av den lite blygare sorten, men inget...
Svar
2
· Visningar
958
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama