Katten kräks - Vad göra?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,
Katten Sotis (från början en utekatt som avanccerat in) låg idag på övervåningen i sin favoritfåtölj. Kom ner och kräktes i köket vid fem. Fick vara kvar inne själv en kort stund vid sju och hade då kräkts två stora högar (som en tjock korv, cirka 10 cm lång och 2 cm bred) med väldigt stark äcklig lukt, färgen var gråbrunsvart. Under kvällen har han velat gå ut flera gånger (det brukar han aldrig göra). Han äter gräs så troligen kräks han också. Han har ikväll fått en skål med vatten/mjölk men ingen mat (det hade han redan fått). Vad kan det vara och när bör vi kontakta vetrinär? Hur fungerar det om en katt äter en mus/råtta som ätit råttgift? Kan han ätit snigelgift? Vad händer då? Vad kan vi göra för att hjälpa Sotis??!! Alla svar tas tacksamt emot!

Sv: Katten kräks - Vad göra?

Den tjocka korven är med stor säkerhet päls han fått i sig när han tvättat sig och det är fullt normalt att kräkas upp sådana. Fortsätter han kräkas så bör ni nog kontakta veterinären, men annars är detta fullt normalt.

Sv: Katten kräks - Vad göra?

Om det upprepas många gånger, så kontakta vet. Det kan ju hända att han fått i sig nåt dåligt, och då är det ju bra att kan kräks. Så kan det ju vara päls också, som föregående sa.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 948
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
7 232
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min rottis är nu 14 månader, hon har ätit ProPlan puppy robust fram till förra månaden då jag började ge ProPlan adult robust. Jag har...
Svar
8
· Visningar
4 037
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈