Katten Assar /sammanslagen tråd

Sv: Katten Assar /sammanslagen tråd

Nu är jag hemma igen!
Det var en mycket glad och pigg herre som välkomnade mig med ett högt MJAU i dörren!! Han hade inte kissat eller bajsat på golvet på hela dagen enligt rapporten, och inte heller nu. Tre pölar i tre olika lådor, inget bajs, men det hade han tydligen lassat ur sig så det räckte och blev över på em. :D

På med skyddskläderna, tossor, rocken och skyddsbrallorna, och sen blev det gos så det stod härliga till. Han låg i mitt knä i 15 minuter, ville inte gå ner. Vi hade gångträning i karantän, fram och tillbaka 10 gånger, precis som efter varje mål. Detta för att tarmarna ska hållas igång, och att han ska sätta lite muskler.
Han var mycket mindre vinglig, lyckades hålla sig stadigt på benen och trampade på bredvid mig. Nu är vår karantän inte så där jättestor, men 4 meter räcker gott, och så vila lite, sen gå tillbaka, tio gånger.

Marita åker dit kl 4 i natt och gör samma sak. Sen kommer en annan kl 7 i morgon bitti..... o 10 kommer jag och Marita igen, för trippen till veterinären.

Nu ska jag gå och sussa....det är jobbigt med nattvak :crazy:
Godnatt!

Åh vad roligt att han blivit såpass mycket bättre...*fortsätter hålla tummar & tassar här*

Mvh Zaria

Jag förstår bara inte varför man utgår från att någon har slängt ut honom med flit. Finns det bevis för att det är så?
Han kan lika gärna ha fastnat med halsbandet, påkörd och legat gömd och "slickat sina sår" eller av misstag blivit instängd någonstans. Det kanske finns någon som letat efter sin katt och sedan gett upp hoppet om att hitta den igen.
Även om jag tycker att man borde ha avlivat ett så pass skadat djur från början så hoppas jag att han blir bra nu när ni ändå börjat kämpa för det. Jag hoppas också att han har en ägare som blir glad att dess katt kommit till rätta och att det finns en naturlig förklaring till hans dåliga skick.

Jarrah, som inte automatiskt utgår från att människor gör djur illa med flit

Att spy galla är väl att ta i lite iallafall.....skrivs det och visas bilder på en sån katt så bör man ju fatta att det blir reaktioner......

Katter är otroliga djur, och Assar kanske kan överleva..det återstår att se...men jag har sett katter som blivit överkörda och förlamade i bakkroppen och överlevt..ätit och spunnit....hasat sig fram med framkroppen..för det så tycker jag inte att det är ett värdigt liv för katten att leva....Men den lider ju inte :crazy:

Jag tror nog att veterinären har bättre koll på hur denna katt kommer överleva än vad du har.

Har jag sagt nåt annat då???
Tycker du att det är ett värdigt liv att hasa sig fram med frambenen?? För att SE om det går över??
Assar kan säkert överleva...men troligtvis har hans kropp tagit mycket stryk så att han aldrig kommer att kunna leva ett "normalt" liv...och om man måste ta bort honom om 2 månader?? Skulle du ha samvete att ha hållt honom vid liv i dessa månader då?? Troligtvis JA....men jag skulle få så dåligt samvete så jag skulle må dåligt över det en längre tid.....Vi är nog båda djurvänner...fast på olika vis.....Jag orkar inte se djur må dåligt o lida....den katten är ju bortom anorektiker...och vad dom får för följdskador är ju dokumenterat.

Assar sover nu.

Hade han varit en ung katt, då hade det inte varit nåt tvivel om att han skulle få behandling enligt veterinären. Men nu var det så att Assar tippas vara mellan 15 och 18 gammal. Minst 15. Han hade lite vätska i lungorna och buken. Han hade inflammation i huden och öronen (gjorde inte ont, kliade dock lite), han var en aning uttorkad trots att han drack så mycket vatten. Detta tyder på att njurarna inte mådde så bra. Assar var slut i sin kropp, och har enligt vet. förmodligen mått dåligt de senaste åren.

Hans testiklar var i det närmaste förtvinade. Han klämde och kände mycket och Assar gjorde inte en min, förutom när vet. skulle titta i munnen. Det var läskigt. Han hade helt nerslitna tänder, vissa bara stumpar.Vi har ju inte velat hålla fast honom och kolla så noga i munnen, så vi trodde att tänderna gått av i slagsmål. Halva ena örat är ju bortbitet, men det har det varit i flera år sa vet. Det var absolut inget nytt sår. Det fanns nämligen ett par ärr, på ärret... om ni fattar.... :crazy:

Veterinären sa uttryckligen att vi inte ska känna dåligt samvete för denna veckan. Han har inte haft ont. Han har fått kärlek, värme och han slapp dö på tom mage. Hade han varit ute nu hade han inte överlevt, då hade han frusit ihjäl.
Han hade lagt på sig lite av maten i alla fall, och han gosade in i det sista. Han slickade oss på fingrarna precis före sprutan. :(

Som sagt, hade han varit ett par år bara, så hade det varit värt ett försök, men pga hans ålder och att hans kropp är slut så fick han sova.

Jag är dock lite förbannat på VLT. De har ringt och jagat oss som tokiga. I går sa vi i telefon att vi skulle höra av oss efter vet.besöket idag. Då hade de ringt till vår vet. och frågat om de fick vara med!!!!! :eek: Ska de fota när han får sista sprutan eller??? Vet. sa NEJ, vi vill inte ha någon publik.
Vlt ringde då oss och frågade....... vi sa nej, vi med.
Då hade hon mage o fråga om vi inte kunde komma ner till Vlt med Assar efter besöket!!! Nä, ska ni ta kort, OM han kommer med tillbaka, så får ni komma ner.... svarade vi.
Men det är så kallt, fick vi till svar.
Ja, det är det för Assar oxå, han är ingen vara som man åker runt och visar upp!!!!

Nån måtta får det vara!!!

Åh vad skönt att höra, nu slipper han lida mer. Och att han var så gammal med, kunde jag aldrig tro!

Dålig stil av VLT, väldigt klumpigt av dom och brist på någon som helst respekt för djuret! :mad: :cry:

Oj, var han troligtvis så gammal. Vad glad jag blir att vet. ansåg att han inte lidit under dagarna ni haft honom. Kissen slapp frysa ihjäl utan fick istället avsluta sina sista dagar med att bli ompysslad och mätt.

Ja, det var en enorm lättnad att höra, även om han inte visat nåt tecken på lidande, så var det skönt att få det bekräftat.

Nu återstår ju frågan: Vems katt är det?? Hoppas någon hör av sig i morgon efter artikeln i tidningen........ Det är ju en stor del bortsållat iom hans höga ålder. Då är det ju ingen sommarkatt i alla fall.

Så sköööönt att Assar fick somna in värdigt och slapp frysa ihjäl. Jag tycker ni har gjort och gör en fantastisk insats för Assar och alla hans "kompisar". Själv tigger jag ihop rätt rejäla mängder kattmat som skänks till en kompis som dagligen matar förvildade tamkatter i stadens folkpark. Alla kan vi på något sätt dra vårt lilla strå till stacken!

:bow: Vi måste hjälpa dem små liven. Bävar för den här stormen nu........undrar hur många stackare som går åt då...... :cry:

Nej, är det så illa så ska den inte hållas vid liv. Men så lät det inte i början av tråden.

Moniq skrev:
Oj, var han troligtvis så gammal. Vad glad jag blir att vet. ansåg att han inte lidit under dagarna ni haft honom. Kissen slapp frysa ihjäl utan fick istället avsluta sina sista dagar med att bli ompysslad och mätt.

jag håller fullkomligt med, jag har tyckt så synd om denna katten, och att han fick en fin "sista tid" är han ju jätte förunnad..att få dö varm o mätt med folk som älskar honom...jag hoppas inte folk tror att jag är en känslokall människa som bara vill avliva djur hejvilt...för såm ÄR jag inte, och jag hade säkert tjutit ihjäl mig om jag varit med när han avlivades...men ibland så måste man inse vad som är rätt eller fel...framförallt för djurens bästa...även om man blir ledsen själv.

Jag fick skjuta en av mina hundar för ett par år sedan...jag har fortfarande ångest för det men jag vet att det var det enda rätta att göra då...allt annat hade varit djurplågeri...och KÄNNS gör det...

Klart man försöker göra allt man kan för dom..men ibland så räcker inte det...och jag hoppas och vet att Assar har det mycket bättre uppe i Katthimlen nu :bow:

Jag tyckte oxå synd om honom, och blev lite ledsen över att du högg så på mig.....för att han inte var avlivad.
Jag var med under avlivningen, klappade honom hela tiden. Han hade huvudet i Maritas hand.
Jag grät när han fick sprutan, det gjorde jag. Men samtidigt var jag glad för hans skull. Även om han inte hade ont, så var det hans tid.
Vi gjorde vad vi kunde, men det var för sent i hans liv. Han hade förtjänat att få det bra tidigare.

Egentligen menade jag det inte personligt till dig...men jag blev så upprörd när jag fick se hur katten såg ut och fattade inte varför han inte togs bort direkt..Jag VET att man vill försöka rädda alla, och att det är svårt att ta beslut innan man provat...fast jag tyckte ändå att han såg så färdig ut att det inte fanns nåt annat val än att låta honom gå vidare...det vore ju bättre om man SÅG att ha led, då är det alltid lättare att ta beslut...

Och ibland är det lättare att inte vara "närmast anhörig"..och du ska inte alls ta det personligt..för det var inte alls så det var menat...Nu är det Jul och Katten har det bra och vi ska ha det bra.....:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka