Kattbilder #9

Nu vet jag inte om rider/har ridit, men är det möjligen så att du föredrar tjuriga fuxston också?

Min älsklingshäst var ett litet brunt gotlandsruss (sto) och hon var både smart och envis. När jag var mycket liten och red barbacka, när hon tröttnade så körde hon ner huvudet - jag red barbacka, utan en padd eller liknande utan direkt på den trinda, hala russryggen. Och gick bestämt hem till stallet och ställde sig där. Jag var sju, åtta och kort med korta små ben. Som tur var på vintern när jag red i vinterkläder så var det mjukt och inte långt när hon knyckte till med huvudet och jag trillade av över hennes hals. När man är så liten är man både totalt orädd och trillar mjukt. Sedan var hon 124 så det var inte så långt ner.

Edit: När folk skriver om att de aldrig trillat av så kan jag säga att jag tappade räkningen av hur många gånger jag åkte kana över hennes hals ner på marken.
 
Min älsklingshäst var ett litet brunt gotlandsruss (sto) och hon var både smart och envis. När jag var mycket liten och red barbacka, när hon tröttnade så körde hon ner huvudet - jag red barbacka, utan en padd eller liknande utan direkt på den trinda, hala russryggen. Och gick bestämt hem till stallet och ställde sig där. Jag var sju, åtta och kort med korta små ben. Som tur var på vintern när jag red i vinterkläder så var det mjukt och inte långt när hon knyckte till med huvudet och jag trillade av över hennes hals. När man är så liten är man både totalt orädd och trillar mjukt. Sedan var hon 124 så det var inte så långt ner.

Edit: När folk skriver om att de aldrig trillat av så kan jag säga att jag tappade räkningen av hur många gånger jag åkte kana över hennes hals ner på marken.
Något ot, men jag har själv alltid gillat ston bäst (färg har haft mindre betydelse).

Min barndomshäst var däremot en brun valack, sent kastrerad. Han var mycket hingst, bet fram och sparkades bak. Mycket välutbildade (tävlad msv med godkända resultat med annan ryttare), men LAT och gjorde exakt det man bad om (och ingenting mer). Första gången jag red honom kunde jag inte ens vända snett igenom (hade ridit fem år på ridskolan). Tog man i en tygel böjde han snällt på huvudet åt det hållet … man var verkligen tvungen att rida.

Jag red honom nästan varje dag i sju års tid. Han lärde mig allt. Man fick ingenting gratis. Jag kommer aldrig att hitta en sådan häst igen. Det bandet man får med de speciella djuren, de som andra inte begriper hur man kan älska, är magiska.

Jag kunde leda in honom lös från hagen. Ridläraren attackerade han när hon försökte hämta in honom.

Jag verkligen avgudade denna speciella häst. Alla andra begrep inte hur jag kunde älska det elaka, farliga kräket.

Ska väll tillägga att han inte var det minsta farlig. När man väl lärt känna honom var han from som ett lam. Men även när han passerat 20 år blev han hingst på våren och inte ens jag red honom barbacka då.
 
Katter… en korg och ett fårskinn (som båda brukar vara omtyckta) och ändå knör han sig ner mellan
IMG_7610.webp
 
Uppfödaren skickade dagsfärsk bild på mamma i gensvar. Man ser att de är släkt tycker jag! Så snygg typ! <3
Visa bifogad fil 154905
Intressant att se skillnaderna.
Nu ser jag Kim från en annan vinkel, men han ser betydligt bredare ut i ansiktet. Hela katten ser mer maskulin

Mamman ser däremot feminin och nätt ut.

Eller övertolkar jag eftersom jag vet att den ena är hane och den andra hona?
 
Intressant att se skillnaderna.
Nu ser jag Kim från en annan vinkel, men han ser betydligt bredare ut i ansiktet. Hela katten ser mer maskulin

Mamman ser däremot feminin och nätt ut.

Eller övertolkar jag eftersom jag vet att den ena är hane och den andra hona?
Jag hoppas att han ser mer maskulin ut, han är ju en grabb. :D
Men skämt åsido tycker jag så mycket om typen och känner att jag ser honom i henne. <3 Öronen, ögonen, näsan.. Inte de där extrema fladderöronen utan formen på ansiktet.
 
Jag tycker att det brukar vara rätt stor skillnad i könskaraktär på sia/ori. :)
Intressant.
Jag har en Sibirisk katt (hona) och min är inte så feminin. Dessutom är hon ganska stor för att vara hona.

Min Norska Skogkatt (också hona) hade man lätt kunnat ta för hane, stor och inte feminin någonstans.

Min förra Norska Skogkatt (hona) var däremot betydligt mer feminin.
 
Intressant.
Jag har en Sibirisk katt (hona) och min är inte så feminin. Dessutom är hon ganska stor för att vara hona.

Min Norska Skogkatt (också hona) hade man lätt kunnat ta för hane, stor och inte feminin någonstans.

Min förra Norska Skogkatt (hona) var däremot betydligt mer feminin.
Jag gillar generellt raser med könsprägel och orientalen har det definitivt, så för min del är det positivt att du ser skillnad. :) Släktskapet tycker jag fortfarande är tydligt!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
636
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp