kattbebis + vuxna katter

C

corith

Har två kattsystrar på 2 år, som bor med mig i ett kollektiv. Idag så flyttatde min kompis kattbebis in till oss. Liten, svart och plutte söt.
Dock så är den bara 8-9 veckor. Försökte avråda min kompis från att ta hem en så liten kattunge, men i hennes familj så har dom ju tagit hem katter från de att dom var 6 veckor, så det skulle ju inte vara några problem *hoBULLSHITst*

Men nu har hon iallafall flyttat in, och det var ju en reaktion hos katterna som var HÖGST sagt oväntad. Den lilla spjuvern har krut i sig. Hon reser ragg, morrar och fräser åt mina katter, jag har nog aldrig sett något så litet och argt i hela mitt liv.. Nu är mina katter så rädda för det lilla djuret så dom har minst 10 meters avstånd till henne, och sitter helst under sängen.
Jag misstänker att en av anledningarna till att det har blivit som det är att så fort mina katter börja närma sig bebisen så blir min kompis ruskigt rädd och plockar upp henne.

Vad ska jag säga till min kompis?
Och vad ska jag göra för att mina katter ska slippa spendera sitt liv under en säng?

Tacksam för svar..

Sv: kattbebis + vuxna katter

Jadu, svår fråga. Be henne läsa på lite om katter på internet, en bra länk finns här:
http://www.katter.nu/artiklar/artikel_3_010714.htm

www.katter.nu står det ganska matnyttig information för övrigt.

Råd henne också att låta katterna sköta det själva. En människa förstör bara när de blandar sig i, undantaget ett riktigt slagsmål men det är vääldigt osannolikt.

Tyvärr har jag en känsla av att din kompis kommer strunta i vad du säger, bara av det du skrivit här verkar hon ha noll koll och vill inte ta in några kunskaper.
Men lycka till iaf! Och håller tummarna att det ordnar sig för alla och att den stackars kattungen (som mest troligt är rädd och inte arg) inte blir för skadad av det här.
Hoppas givetvis att dina kissar ska våga sig fram också och lära kisseungen ett och annat som den brukar lära sig av mamman under den här perioden.

Du kan inte släppa ihop dem när hon är ute? :angel:

Ja, hon kommer ju inte direkt lämna tillbaka kattungen, så jag tror inte att hon kommer lyssna, eller än mindre läsa om det på internet..

Min katter har iallafall vågat sig fram. Men dom är ju inte intresserad av kattungen för 5 öre.. Vilket är mest synd för kattungen..

Dom går ju tillsammans dygnet runt, men ingen av parterna verkar speciellt intresserad av den andra..

Kan man typ gnugga katterna mot varrandra så dom får varandras lukt och kolla vad som händer?

Hej! Vad synd att de inte får träffas och vänja sig vid varandra.
Har haft katter i många år (först bara inne sen både och) och många gånger introducerat små kattungar till främmande vuxenkatter (flera stycken) och aldrig några problem. Första dagen oftast lite fräs och misstänksamhet men sedan är det alltid någon av de vuxna som "smälter" och börjar visa mer och mer intresse för den lille (ibland alla)... honkatter är mer kinkiga än hankatter (kastrerade då) tycker jag förstås men även de brukar bra tolerera små kattungar. Att den lille fräser och burrar upp sig är bara naturligt och går över i nyfikenhet om katterna får tiden på sig.
Hoppas du kan övertala din kompis att låta katterna umgås. Även om någon av de stora fräser och kanske till och med boxar till den lille vid första träffen så är det naturligt för dem att visa "var skåpet skall stå" och inget den lille mår dåligt av. Min bitchiga honkatt (kallad häxan :smirk:) brukar vara tuff mot småttingar men mjukar alltid i slutändan. Kan ta flera veckor innan de leker men ha tålamod.
Lycka till

aah! tack. nu orkar hon inte hålla koll längre, så min ena katt boxas vilt, men kattungen fräser som en stekpanna.
det verkar som kattungen börjar låta dem närma sig oxå :)

Så bra, det löser sig säkert. Glöm inte att kela med de vuxna, allt gulligullande med den lille märker de och blir ofta lite sotisar av

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 446
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 524
Senast: Dopy
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: Mahonia
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 430
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar