Sv: Kattbanta

Att frysa in i mindre portioner är jättebra. Ta det lugnt med att värma maten för länge i micron (om du tinar maten i micron) då den lätt blir såsig då :crazy:

Så här i början kan du försöka ge honom mat lite oftare efetrsom han är van vid att småäta när han vill, försök att ge 5-6 ggr/dag om du har möjlighet och dra successivt ner till 2-3 ggr/dag. Mina katter får mat
3 ggr/dag och det är de helt nöjda med.

Hur mycket han skall äta får du prova dig fram, men 200-300 g borde vara en bra utgångspunkt. Riktiga bjässar (alltså hanar på 7-8 kg muskler) kan behöver 400-500 g per dag, men de flesta katter behöver inte mer än 300 g/dag, inte av MJAUs mat iaf.

Att variera smaker är jättebra, på så sätt kan man förebygga att man får en kräsen katt. En liten varning för fiskmat är dock att katter lätt förälskar sig i just fiskmat och en del kan bestämma sig för att inget annat än fisk duger när de väl fått smak för det :smirk: MJAU Kycklin, Kalkon, Kött och Oxkött tycker jag är en bra grund. De olika varianterna med fisksmak (eller räkor) fick de någon gång ibland.

Att det ska vara så jobbigt...

Kisse är helt klart neofobiker :smirk: Han åt aldrig mer än en liten matsked. Köttsorten ratade han efter två serveringar. Över jul var vi borta i två veckor, då fick han bara torrfoder för jag orkade inte krångla där. När vi kommer hem sitter kissekräket och piper. Jag öppnar en burk och han piper lyckligt och slafsar i sig nästan hela portionen. Sen gick det trögare.

Vägde förresten torrmatsportionen, det var knappt 50 g. Sjukt lite, faktiskt. Katten ligger på stadiga 7 klabbar.

Jag har provat att dra ner kraftigt på torrisarna, det funkar 50/50. Ibland äter han blötat istället, ibland slickar han bara lite på det. Vågar inte hårddra det hela pga leverskaderisken. Senaste sorten är bitarna i gele (innehåller visserligen socker!! Men det kan väl inte vara mycket??) och dom går väl ner... Några tuggor i alla fall...

Han får maten 3 ggr per dag, serveras på bordet och allt, han är så bortskämd. :o

Kämpar vidare. Har väl bara ett kort kvar i rockärmen, utom uthållighet :angel: , och det är tonfiskspad som någon skrev om. Får väl prova det, men jag är lite rädd att det blir ett måste.

Förresten, kattkräket gillar uppenbarligen lukten, han piper suktande varje gång en burk öppnas. Men ÄTA det... näe...

Punkt 1. Förvandla dig till en gråsten. Alltså: stäng av alla känslor.

Punkt 2: Ta bort torrfodret. Ge BARA mjukmaten - evt med lite krossat torrfoder över eller tonfiskvatten. Vill han ha bitar i gelé, ge honom det. Han går ner även om det är lite socker i den.

Eftersom han inte ratar det helt tror jag att det kan gå - men då får han inte fuska med torrfoder.

Nu har jag inte vägt mina klunsar på ett tag. Men under de första fyra månaderna sen jag tog bort torrfodret gick den ene ner 1.5 kg, den andre 1. Nu har jag börjat trycka i dem MER mat igen för jag vill inte att de ska gå ner för fort.

Det GÅR, det gäller bara att få kräket att äta. Mjau med fisksmakerna är troligen lättare än köttsmakerna, men det är bättre i längden om han lär sig äta både fisk och kött.

Punkt 1. Det är här jag faller :o Katten har mig lindad runt en tass. Men OK, jag ska bli döv. Han blir ju faktiskt mer och mer bortskämd *blöthjärtad*

Punkt 2. Jag nojjar mig något alldeles oerhört för att svälta katten. Jag får panik om han knappt ätit på två dar och då kommer torrfodret fram (se punkt 1).

Aaaaarghh! Nu är det nya tuffa tag. Ska inte inhandla mer torrfoder nu, banne mig.

:banana: <--- Y laddar inför sin dust med lilltjockisen

På den tiden jag bodde i lägenhet försökte jag banta min kastrerade lillkluns. Han vägde runt sex kilo, och hade en riktig liten hängbuk. Hela katten var kraftigare, men han såg aldrig riktigt fet ut, förutom hangbuken som man inte kunde missa. Jag trodde bara att han var en "stadig bit katt", inte tänkte jag på att allt det där stadiga faktiskt var fett, även om fettet satt på andra ställen också :o

Men eftersom jag ändå inte gillade hängbuken, (och ännu mindre gillade jag att behöva ge honom mindre än 0,5 dl mat 2 ggr/dag, det åt han upp på tre röda och så var han lika hungrig direkt efterår) så gick jag från rc indoor till rc light. Det sistnämnda får han ca 1,5 dl/dag av nu. Det i samband med flytt till hus (Jag har noga planerat att lådan är i källaren, maten på mittenvåningen och sovplatsen på övervåningen :devil:) så minskade han i omfång. Nu väger han 4,5, ca. Och nu ser jag ju skillnaden, och märker den. Katten har gått från att se kraftig ut, till att se smidig, och vacker ut. Jag tycker han är jättesnygg. Och hangbuken är så gott som borta, inte ens en skinnpåse kvar. Kanske beror på att han inte är så gammal, 2 år i mars?

Hrrm, svält honom inte - NÅT måste han äta på två dygn! Tror Sol brukar säga att en katt måste äta 2 procent av sin kroppsvikt.

Men genom att ta bort torrfodret får du honom förhoppningsvis så pass hungrig att han faktiskt äter geggamojan.

Nej, just det. Jag vill inte svälta honom. Nu går det bättre, han äter en del gegga. Problemet blir när han matvägrat en dag eller två, då MÅSTE jag ju ge torrisar (eller något väldigt lockande. Men är kisse envis nog så är det bara torrisar som gäller :smirk: Inte ens köttfärs eller makrill :crazy: ).Och vips har han lärt sig att knipa igen sin söta lilla mun och få den mat han vill ha.

Men nu går det ju -peppar peppar- bättre med väl valda smaker. Vände efter uppehållet efter jul tror jag. Så nu har jag tagit bort torrisarna igen och han äter... hyfsat...

Men 2% av kroppsvikten, 140 g det har han nog aldrig satt i sig :confused: Inte ens när han hade torrisar med fri tillgång (fet blev han först när jag provade ett lightfoder :crazy: kanske för att det var så gott :d ). Hittar inget vid en snabbsökning, så jag utgår från att du minns fel :angel:

Grattis till en slank katt :D

Jag har ingen aning om min katts matchvikt (han ÄR faktiskt en stadig bit :angel: ) men jag gissar att ett kilo kan vara lagom. Ett kilo mindre alltså, innan nån ringer djurskyddet! Nu är jag nöjd om vågen skulle visa minsta hektos nedgång :smirk:

2 % av kattens vikt gäller INTE för torrfoder! Det gäller enbart färsk mat eller burkmat.

Hoppas det löser sig med ätandet. De kan äta väldigt klent, men en dag utan mat är absolut ingen fara, två dagar... inte bra. Men få inte panik om han inte äter på en dag. Jag var oerhört nojig i början, men man lär sig katternas matvanor och håller man koll på vikten och ser till att de inte svälter sig längre än 36-48 timmar är det lugnt. Jag tycker min minsting (som borde äta enormt) är liten i maten, men hon ligger stadigt på perfekta 2,7 kg (devon rex-hona så hon är INTE mager).

Tack!

Aha, 2% blötvikt alltså. Det låter mer rimligt *pust*

Nå, vad tycker du jag ska göra när/om han äter men inte kommer upp i 140 g riktigt? Är det okej i några dagar, eller bör jag stödutfodra igen(med risk för sju steg bakåt i mataccepterandet). Det är jättesvårt att uppskatta hur mycket han äter nu. I bästa fall får han i sig 1 dl kladdmat.

*norpar en knapp*
Vilken trevlig tråd när man sitter här med en åttakilos kisse bredvid sig i soffan. Så det är blötmat man ska satsa på.

Jag har kört med Specifics lightmat i över ett år nu och portionerade först ut den ordentligt på morgon och kväll med resultatet att katten gick ner från nio till sju kilo. Men sen i somras har han fri tillgång till maten med resultatet att han gått upp i vikt... Jag ville ha mat ständigt framme eftersom katt nr två flyttade in som ungkatt i midsomras (även om ungkatten självklart fått speciell mat också, en massa kattungemat, men bara under övervakning).

Så en fråga: kan man sätta en 11-månaders racer-katt på att få mat morgon och kväll eller ska jag vänta lite till? För det är morgon+kväll som erbjuds, heltidsarbetande och ensamstående som man är.

Jag har min 5-mån, 190-knyck bebis på ransonerad mat, och hon börjar ändå bli tjock :D Nåja, tjock är väl att ta i, men hon är inte lika tunn och benig som hon var när hon kom... Jag måste passa min anär de äter, eftersom hankatten är ett matvrak av största slag, som snabbt sväljer sin portion hel, innan Maja hinner sätta tänderna i sin mat.

Visst kan man ransonera maten för en ungkatt. Min yngsta katt (nu 1½ år) har fått maten ransonerad ända sedan hon kom hit. Jag har inte möjlighet att ha färsk mat ståendes framme, hela tiden. Kattungar under 10 månaders ålder brukar jag ge mat ca 5 ggr om dagen och är de äldre ger jag 3 ggr om dagen. Funkar bra här, ingen undernärd katt här inte.

Yossarian: Det är en ganska stor omställning för en katt att gå från ca 50 g mat om dagen till 150-200 g om dagen. Man kan behöva ge många små mål. Såvida katten faktiskt äter, är pigg, dricker... ja, är i bra kondition skulle jag inte oroa mig för att den äter klent (enligt våra mått mätta). Dela upp 140 g på 4 mål, det blir inte mycket varje gång, 35 g per måltid och det är knappt en matsked.

Okej. Diet på g rätt snart alltså. Så får vi se om tjockisen blir en argsint (hungrig?) typ även den här gången när han når sju kilo eller om psyket pallar blötmaten bättre.

Jag kanske skulle börja med att ha maten i köksfönstret också, så att han måste motionera för att nå den. :devil:

Bra idé :D Om du är rädd för att han kommer gå och vara hungrig kan du blanda i lite grönsaker i maten (morötter, broccoli, blomkål, zucchini eller andra kolhydratfattiga grönsaker). En burk MJAU på 635 g kan man blanda i ca 150 g grönsaker i. Antingen kokade och mosade grönsaker eller råa finfördelade grönsaker (man kan med fördel blanda i lite äppelcidervinäger i råa grönsaker). Det ger bra bukfylla. Jag brukar i normala fall bara ge 5-10 % grönsaker, men min hungriga och lätt överviktiga hona får faktiskt uppåt 20 % grönsaker i sin mat plus att hon får mycket ben att äta så att hon skall bli sysselsatt OCH mätt så att hon slipper tänka på att vara hungrig. :smirk:

Ben? Vad för slags ben? Kokta köttben, stinkiga hundtuggben, kompisens bakben?

*grymma morotsplaner på g här*

Nej du, det värsta tänkbara: råa kycklingben (med kött på)! Kycklingvingar, kycklingnackar och broskben från gris är vad som gäller här. Katterna slukar dem hela. Har även gett revben från lamm någon gång, men då gnager de mest bara av köttet, tror benen är för hårda.

Ge ALDRIG kokade ben! Kokning ändrar benens struktur och gör dem skörare vilket gör att de lättare delar upp sig i små vassa bitar.

Råa ben är mjuka och smidiga vilket minimerar risken för att katten skall sätta ben i halsen eller att de skall skada mage/tarm.

Nu har jag inte läst alla inlägg så om nån redan svarat som jag så ber jag om ursäkt..

Min hankatt är oxå innekatt och med urinstensproblem. Han fick Specific FCD innan (han var lite tjock från början) men sen när veterinären upptäckte vid ett besök att han vägde nästan 10 kg så gick vi över till Specific FXD samma egenskaper som FCD men mindre fett.. Dock tycker jag inte att han gått ner nåt i vikt (har ej vägt honom) men nu KAN han hoppa upp på köksbordet själv, vilket han ej kunde innan :D
Såhär ser han ut..

PICT0010.JPG

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka