glittra

Trådstartare
Jag är ingen kattmänniska, men pga gård har det följt med några på köpet. En av katterna bor i vårt pannrum, två stycken bor hos vår hyresgäst och resten i stallet (alla är steriliserade osv). Det är de tre första katterna som är mitt bekymmer: vi får nämligen kattbajs överallt (framför ingången till växthuset, i rabatterna, på gräsmattan mfl ställen). Jag tycker att det är så vidrigt äckligt.

Några funderingar:
- Finns det något som faktiskt fungerar avskräckande? Är ju dessutom väldigt stora ytor det handlar om.
- Läste att man kan göra en stor "kattlåda" med torv så att de bajsar där och inte överallt. Tips om detta?
- Om vi inte har vår egen katt kvar, skulle det då kunna bli så att vår hyresgästs katter kommer hit och bajsar ännu mer eller borde det bli tvärtom eftersom det inte finns någon kattmat och någon katt att bråka med?

Nu när snön är borta är det riktigt äckligt på en del ställen så jag är så tacksam för råd kring detta.

Låter märkligt att det ligger bajs överallt, katter brukar gräva ner skiten, så rabatterna kan jag förstå att det finns i men på gångar och gräsmatta? Rabatten kan man lägga kompostgaller över, så växer växterna igenom men katterna kan inte gräva. Kan katten i pannrummet ta sig ut själv eller har den låda?

Är du säker på att det är kattskit som ligger överallt? Jag ser högar som inte är efter katt utan bl a räv och grävling.

Är du verkligen säker på att det är kattbajs? Katter gräver ner sitt bajs och brukar vara ganska noga med var de sätter sig. Jag har haft många katter här, elva som mest på samma gång, (många hemlösa katter som kom hit ett tag av egen fri vilja) och jag har aldrig råkat ut för att någon katt sätter sig så som du beskriver.
Det brukar vara strilande, dvs. att katten märker revir som är problem men inte bajsande överallt.

Kattlådor kan givetvis minska problemet. Katter sätter sig gärna i torv men en katt är renlig så då får ni också rensa lådan för annars kommer de inte gå dit.

Det är omöjligt att säga om hyresgästens katter skulle komma till er eller inte om ni inte har någon egen katt.

Låter märkligt att det ligger bajs överallt, katter brukar gräva ner skiten, så rabatterna kan jag förstå att det finns i men på gångar och gräsmatta? Rabatten kan man lägga kompostgaller över, så växer växterna igenom men katterna kan inte gräva. Kan katten i pannrummet ta sig ut själv eller har den låda?

Är du säker på att det är kattskit som ligger överallt? Jag ser högar som inte är efter katt utan bl a räv och grävling.
Rävbajs och kattbajs tycker jag att jag ser skillnad på och att det inte är rävbajs (ser det ibland längs grusvägen). Grävlingsbajs vet jag inte om det kan vara får bildgoogla. Det är dock ganska nära vårt hus och vi har även en hund som är ute mycket så jag tycker inte att räv och grävling borde komma så nära (så ofta).

Katten i pannrummet går ut och in som hon känner och har ingen låda inne.

Är du verkligen säker på att det är kattbajs? Katter gräver ner sitt bajs och brukar vara ganska noga med var de sätter sig. Jag har haft många katter här, elva som mest på samma gång, (många hemlösa katter som kom hit ett tag av egen fri vilja) och jag har aldrig råkat ut för att någon katt sätter sig så som du beskriver.
Det brukar vara strilande, dvs. att katten märker revir som är problem men inte bajsande överallt.

Kattlådor kan givetvis minska problemet. Katter sätter sig gärna i torv men en katt är renlig så då får ni också rensa lådan för annars kommer de inte gå dit.

Det är omöjligt att säga om hyresgästens katter skulle komma till er eller inte om ni inte har någon egen katt.
Ganska säker på att det är kattbajs. Jag är väldigt doftkänslig och tycker att det luktar kattskit.

Jag skulle hellre skyffla undan bajs från en hög med torv än som nu då jag måste hålla koll på vartenda steg som jag och sonen tar. Får testa att köpa en bal och sprida ut, något särskilt att tänka på när det gäller placering?

Ganska säker på att det är kattbajs. Jag är väldigt doftkänslig och tycker att det luktar kattskit.

Jag skulle hellre skyffla undan bajs från en hög med torv än som nu då jag måste hålla koll på vartenda steg som jag och sonen tar. Får testa att köpa en bal och sprida ut, något särskilt att tänka på när det gäller placering?

Lätt undanskymt men så att de ändå har fri sikt när de är där. Under en buske kan fungera eller något annat ställe där de kan gömma sig lite men ändå ser ev. fiender.

Rävbajs och kattbajs tycker jag att jag ser skillnad på och att det inte är rävbajs (ser det ibland längs grusvägen). Grävlingsbajs vet jag inte om det kan vara får bildgoogla. Det är dock ganska nära vårt hus och vi har även en hund som är ute mycket så jag tycker inte att räv och grävling borde komma så nära (så ofta).

Katten i pannrummet går ut och in som hon känner och har ingen låda inne.
Jag har en stor inhägnad tomt, nät, där jag får påhälsning av både räv och grävling trots två hundar som ofta är lösa ute. Nattetid är de inne och det är då mina nattvandrare kommer och lämnar sina visitkort. Jag ser dem ibland på kvällarna mha ficklampa då min malle kan stå vid nätet och vråla fula ord åt dem.

Vi har fyra katter här, samtliga kastrerade/steriliserade, som är ute på dagtid, inomhus kväll/natt.

Det finns inget som helst kattbajs på t.ex. gräsmattan, utan katterna bajsar där det är mjuk jord eller sand. Inte i grövre grus.

Men samtliga gräver ner bajset, det tar ofta mycket längre tid för dem att på sitt rituella sätt gräva ner bajset än att utföra bajsandet.

En av katterna kan ibland både bajsa och kissa på torven (och gräva ner) i den hästbox som det finns torv i, samma katt bajsar ibland i den skottkärra vi har sandningssand i, men övriga katter väljer t.ex. välrensade rabatter (jorden mellan plantorna) eller nysått trädgårdsland :devil:, gärna i den just sådda fåran...

Om ingången till växthuset är "sand" eller mjuk jord, lägg några trädgårdsplattor där, eller grovt otrevligt grus, om det nu är katterna som bajsar där.
Och rensa inte fram mjuk jord i rabatterna så ofta, då kommer de att "gå" någon annan stans.
Men jag är milt skeptisk till att det är kattbajs som ligger helt öppet.

Vår gård ligger ganska ensam, det över en kilometer till närmsta granne, och vi har vildsvinsbajs (men gudskelov bara lite), hjortbajs, grävlingsbajs, rävskit, och även gåsskit på våra gräsmattor. Det går liksom inte att undvika. De vilda djuren kommer och äter, och skiter, under nätterna.
Hundlukt gör ingen skillnad, vi är ofta hundvakter veckovis, och det blir djurbajs här och där ändå.

Grävlingarna gör gärna "trattar" i gräsmattan. Läs mer om grävling i trädgården här: (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=6543544). Trattarna är ett tydligt tecken på att det finns grävling i grannskapet.

Om det är så att det verkligen är någon/några av katterna som sprider bajs omkring sig, så är det antagligen så att några av katterna ogillar några andra av katterna, och markerar med bajs, men de brukar markera med kiss allt som oftast.

Min mormor klagade på sina grannar med utekatt för att det låg kattskit överallt på hennes uteplats. Tills hon insåg att det nog var igelkottsbajs istället. Ser förvånansvärt likadant ut, möjligen mindre mängd och storlek.
Vår granne svor också ve och förbannelse över våra katter satte sig rakt upp och ner på deras gräsmatta. Sen en morgon såg han en igelkott komma vandrande.....och satte sig och sket rakt upp och ner på gräsmattan :cool:
Han skämdes lite när han berätta, men vi skrattade ganska gott åt honom :rofl:

Vår granne svor också ve och förbannelse över våra katter satte sig rakt upp och ner på deras gräsmatta. Sen en morgon såg han en igelkott komma vandrande.....och satte sig och sket rakt upp och ner på gräsmattan :cool:
Han skämdes lite när han berätta, men vi skrattade ganska gott åt honom :rofl:

Jag kan se det framför mig: "Oh, här kommer den söta lilla kotten... men vad fan?!" :rofl:

Inte heller jag har upplevt kattbajs som beskriver. Däremot i rabatter och sandlådor men då nedgrävt.

Därmed inte sagt att det är omöjligt att det är det det är. Något som avskräcker lär vara omöjligt om katt/er bajsar som beskriver dock. Om du lägger ut torv måste du dagligen rensa den, så skyffla bort lite torv handlar det tyvärr inte om. Funkar idén med torv kommer de gräva ner bajset där.

Försök se dels om det verkligen är katt som bajsar, och VILKEN katt.

Jag är ingen kattmänniska, men pga gård har det följt med några på köpet. En av katterna bor i vårt pannrum, två stycken bor hos vår hyresgäst och resten i stallet (alla är steriliserade osv). Det är de tre första katterna som är mitt bekymmer: vi får nämligen kattbajs överallt (framför ingången till växthuset, i rabatterna, på gräsmattan mfl ställen). Jag tycker att det är så vidrigt äckligt.

Några funderingar:
- Finns det något som faktiskt fungerar avskräckande? Är ju dessutom väldigt stora ytor det handlar om.
- Läste att man kan göra en stor "kattlåda" med torv så att de bajsar där och inte överallt. Tips om detta?
- Om vi inte har vår egen katt kvar, skulle det då kunna bli så att vår hyresgästs katter kommer hit och bajsar ännu mer eller borde det bli tvärtom eftersom det inte finns någon kattmat och någon katt att bråka med?

Nu när snön är borta är det riktigt äckligt på en del ställen så jag är så tacksam för råd kring detta.

Eftersom du säger att du fått katterna på köpet så gissar jag att det är bondkatter?
De skulle kunna vara tillräckligt inavlade/ha andra problem som gör att de inte gräver ner sin skit så som är normalt. Om så är fallet finns det nog inte mycket att göra tyvärr, annat än att plocka upp efter katterna varje dag.

Eftersom du säger att du fått katterna på köpet så gissar jag att det är bondkatter?
De skulle kunna vara tillräckligt inavlade/ha andra problem som gör att de inte gräver ner sin skit så som är normalt. Om så är fallet finns det nog inte mycket att göra tyvärr, annat än att plocka upp efter katterna varje dag.
För våran katt skulle det absolut kunna vara så. Innan vi flyttade hit fanns det mycket fler katter och en del var uppenbart inavlade. Vi och har nu bara fyra katter på gården varav tre i stallet. Sen går ju då även grannens två (mor och dotter) hos oss.

För våran katt skulle det absolut kunna vara så. Innan vi flyttade hit fanns det mycket fler katter och en del var uppenbart inavlade. Vi och har nu bara fyra katter på gården varav tre i stallet. Sen går ju då även grannens två (mor och dotter) hos oss.

Orkar du inte gå och plocka efter katten så hade jag funderat på avlivning beroende på hur katten beter sig i övrigt. Verkar den nöjd med livet?
Min erfarenhet av en inavlad/utvecklingsskadad katt är att den bara har ett bra liv under speciella omständigheter. Ett exempel är att den klarar inte av att tvätta sig eller trimma klorna, så hade den inte accepterat att få dem klippta och att duscha så hade det blivit total misär. Nu finns möjligheten att ge katten det den behöver, men skulle den inte kunna bo kvar så kommer den antagligen inte gå att omplacera.

Orkar du inte gå och plocka efter katten så hade jag funderat på avlivning beroende på hur katten beter sig i övrigt. Verkar den nöjd med livet?
Min erfarenhet av en inavlad/utvecklingsskadad katt är att den bara har ett bra liv under speciella omständigheter. Ett exempel är att den klarar inte av att tvätta sig eller trimma klorna, så hade den inte accepterat att få dem klippta och att duscha så hade det blivit total misär. Nu finns möjligheten att ge katten det den behöver, men skulle den inte kunna bo kvar så kommer den antagligen inte gå att omplacera.

Men hon vet väl inte ens vilken/vilka katter som (ev) bajsar på gården?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används...
Svar
13
· Visningar
5 432
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 491
Senast: Breaktown
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
5 174
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar