Kattastrof - HJÄLP!!! Snabbt!!!

Snuffsan

Trådstartare
Kattungarna är idag 1 vecka gamla. Allt har gått jättebra, de äter och växer och är pigga och glada. Honan mår bra. Ligger mest hos sina små och pysslar, men tar små rundor i huset. Äter och går i lådan och kelar lite. Är lugn och snäll som vanligt. De små ligger i en korg i ett rum där endast honkatten (och vi) kan gå in.

För en halvtimme sen låg min dotter inne i rummet och läste och höll ett öga på katterna samtidigt. Allt var bra, de åt och sov som vanligt. Dotern lämnade rummet för att återvända för några minuter sen och möts av en hemsk syn!! Blod överallt och mamman ÄTER på den ena kattungen som är död! Det var den pigge, store hanen.

Vad fan har hänt??? Jag har aldrig sett något sådant!

Dottern har nu den andra ungen, och kattmamman vankar runt som om inget hänt.

Vad har hänt? Varför? Kan jag låta henne ta hand om den andra ungen eller är det dags att kicka ut mamman och ta över med flaska? Känns inte som om jag vill släppa ihop dem ens under övervakning.

Jag är helt chockad! HJÄLP!!!!!

Sv: Kattastrof - HJÄLP!!! Snabbt!!!

Kattan kanske fått en psykos av något slag. Annars brukar de inte ge sig på så pass stora ungar.

De gånger det hänt mig har ungen antingen varit död innan (de kan ha hjärtfel eller liknande som inte syns utanpå) eller så har kattan tappat en skruv...

Men gud vad hemskt! Vad jag har hört så kan kattmammor göra så om det är nåt fel på ungen. Hoppas att nån med mer info svarar snart, annars får du väl börja mata lillan med flaska tills vidare?

Hoppas att det går bra!

Då var säkert pojken sjuk, eller så fick mamman ett bryt, har sett det och det är verkligen hemskt, lägg inte tillbaka flickan, det finns bara två val, avliva eller nappa henne, tyvärr.

CarolaLind skrev:
det finns bara två val, avliva eller nappa henne, tyvärr.

Men dottern hemma på lov finns det bara ett val, nappa henne. Kattmamman får flytta upp på vinden ett tag.

Det är inte så himla smidigt att nappa kattbarn.

jag rekomenderar att ni håller stenkoll istället och låter mamman sköta sitt barn, men med tillsyn.

När ni inte kan hålla koll så stäng ute kattan en stund.

Då är nästa fråga, pipett till att börja med och modersmjölkersättning. Men hur ofta?

Ska du mata så glöm inte heller att "byta blöja ofta" en bommullstuss fuktade med ljummet vatten.

Det funkar ju i början i alla fall. Släppa in mamman till ungen då och då så den får mat. Ha ersättning hemma för säkerhets skull.

Var mitt nästa alternativ, men det tar en millisekund för mamman att klämma nacken på bebis. Man hinner inte med, så är det bara.

Håller tummen att det löser sig.

vi födde upp 3 st kattungar med flaska! Det gick jättebra och nu är de stora, friska och pigga :love:

*lite uppmuntran bara*

Vi håller henne så den lilla får äta, det kanske funkar nåt dygn i alla fall. Hur ofta ska de äta när de är en vecka gamla?

Sitter man precis brevid brukar det funka.
åtminstonde har det gjort det för mig.

från varannan timme till var 4:e, det är lite olika.

Ganska snabbt kan man lämna dem lite längre stunder.

Ok. Jagar min granne som har kennel och som har "katastrot-kit" för småttingar hemma.

Perfekt, jag håller alla tummar och tår för er nu.

Glöm inte att ta hand om kattmamman, antingen är hon i chock eller mår dåligt. Klappa om henne.

Hon vandrade runt en stund och kallade på ungarna. Hon kan hoppa upp till ungen om hon vill (den är hos dottern). Nu har hon lagt sig och kollar på dottern och ungen.

Munkorg på mamman :crazy: Nä, jag vet faktiskt inte vad man SKA göra, det finns ju saker man KAN göra däremot. Som ni gör nu. Bara ha mamman hos ungen när ni är bredvid o har koll, och dessemellan nappa ungen :( Fy vad tråkigt när sånt här händer, men det är som de andra skrivit här. Antingen var det nåt fel på ungen som ni inte såg/märkte, men som mamman uppmärksammade, eller så fick hon en psykos. :(

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 977
Senast: Catsu
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 077
Senast: Emine
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: maria_b
·
Katthälsa Har en katthona här hemma som är dräktig. Hon är tre år och ska få en kull för första gången nu. För två veckor sedan tog vi henne till...
Svar
1
· Visningar
2 072
Senast: copernica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?