Kattastrof - HJÄLP!!! Snabbt!!!

Sv: Kattastrof - HJÄLP!!! Snabbt!!!

Nu har kattungen käkat lunch. Kattmamman uppförde sig exemplariskt. Lugn och fin och passade på att tvätta den lilla när den tankade.

Vi nappade 5 kattungar alla mår bra idag 4 år gamla kanske lite små.

Bäst är ju om mamman kan finnas kvar för kattungen även om ni nappar och inte låter dem vara ensamma. De flesta nappade ungar klarar sig bra, även om mammauppfostran ju är att föredra. Har någon annan katt som kan vara "mentor" åt den lilla?

Ja, vi har en hona till, dräktig. Jag hoppades nästan att hon ska klämma fram sina små nu och ev kunna hjälpa till med denna om nu mamman flippar ut helt.

Också har vi två som bor i stallet.

Senast ändrad:

Det är inte alltid det funkar men det vore ju perfekt!

det kan funka med adoption. Har flera gånger sett när kattorna "tar" varandras ungar och de bryr sig inteom vems ungen är bara det är en unge. Ibland kunnde så mycket som tre kattor försöka tränga sig ner bland ett myller av ungar...

Om nästa hona ska ha så bör ni nog hålla dom isär så inte denna hona tar dom andra. Om ni ger den lilla till den nya honan, håll stenkoll på den mamman som blir utan hona, det är mycket stor risk för mjölkstockning om man har diat igång honan och sen tvärt tar ifrån dom som diar.

Rapport: Lillkissen ligger här i min famn just nu. Jag har kallat upp kattmamman på sängen, och när hon kommit har jag lagt ungen hos henne. Mamman har slickat och myst och låtit ungen äta och sova hos henne. Också har de sovit ihop ca en timme. Detta har vi upprepat några gånger under dagen. Kattungen är mätt och båda verkar nöjda. Kattmamman har inte visat minsta agressivitet mot ungen, tvärtom.

Så konstigt! Men skönt, riktig mammamat och mammamys är ju det absolut viktigaste ändå.

Håller tummen för lilla gumman... :love:

Tillägg: När min dotter suttit och myst med kattungen har kattmamman krupit upp till dem. Ivrigt spinnande och lagt sig i knäet hos kattungen och och dottern och myst? Visst är det märkligt?

Lutar mer och mer åt att det var något fel på den andra ungen och att hon "städade" tycker jag.

Ja det låter väldigt skumt alltså....

Jag skulle inte utgå ifrån att kattmamman blivit knäpp och att hon kommer göra samma sak mot den andra ungen. Det är en naturlig instinkt hos kattmammor att äta upp döda ungar, på så vis döljer hon lukten och minskar risken för att andra rovdjur ska hitta boet.

Har ni inte sett hela händelseförloppet skulle jag starkt avråda er från att separera mamman och ungen DOCK bör ni givetvis ha dem under strikt tillsyn, för säkerhets skull.

En katthona kan ligga ihjäl en kattunge och gör hon det är det som sagt naturligt för henne att äta upp den döda kattungen. Kattungen kan ha varit sjuk och dött plötsligt, det händer.

Om kattmamman sköter sig med den andra ungen dvs. matar den, tvättar den och tar hand om den finns det ingen som gör jobbet som kattmamma bättre än just kattmamman. Hennes mjölk är även den överlägset bästa födan för kattungen.

Nej, jag tycker att ni ska låta mamman behålla sin unge men att ni håller dem under sträng uppsikt. På natten kan ni ha ungen från sin mamma och istället för att kliva upp och nappa ungen med jämna mellanrum kan ni kliva upp och lägga ungen hos sin mamma en liten stund.

I natt har jag haft kattungen i en korg på en pall intill soffan där jag vakat. Kattmamman kröp ner i korgen till ungen i går kväll och har putsat och diat och sovit med ungen hela natten. Hon har varit alldeldes utmärkt mamma.

Jag har knappt sovit en blund utan suttit i soffan hållt ett öga på dem hela natten, sov en timme nu på morgonen eftersom det var så lungt. Nu är min dotter vaken, så jag ska ta en förmiddags lur snart. *Gäsp*

Jag är så förvånad över hennes beteende. Hon är jättefin med ungen nu.

Nej vad sorgligt,nu blir göbben ledsen också han ÄLSKAR röda katter & var inne och kikade på bilderna minst 8 gånger bara nu i helgen...
Du får hålla oss uppdaterade hur det går för den lilla som blev kvar

Mvh Zaria

jag nappade en kull på fem stycken från de var en vecka gamla... så det ska nog gå bra.

Glöm inte att de måste ha hjälp med att kissa och bajsa. Lite ljummet vatten på en trasa och stryk på magen är bra..

När jag nappade mina så höll jag de vertikalt, var enklast så, fick i början bända med fingret i mungipan för de skulle öppna munnen.

Ännu en uppdatering: Mamman sköter kattungen på bästa sätt. Hon matar, passar, slickar och myser med den lilla. Jag har ett öga på deras korg hela tiden, men det är inga problem alls.
Märkligt.

Ispode växer och mår toppen. Hon spinner högt om man masserar magen och har börjat öppna små springor till ögon. Bedårende. Jag ska fota och skicka över till dig i em.

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 977
Senast: Catsu
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 077
Senast: Emine
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: maria_b
·
Katthälsa Har en katthona här hemma som är dräktig. Hon är tre år och ska få en kull för första gången nu. För två veckor sedan tog vi henne till...
Svar
1
· Visningar
2 072
Senast: copernica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst