Sv: Kattastrof - HJÄLP!!! Snabbt!!!
Jag skulle inte utgå ifrån att kattmamman blivit knäpp och att hon kommer göra samma sak mot den andra ungen. Det är en naturlig instinkt hos kattmammor att äta upp döda ungar, på så vis döljer hon lukten och minskar risken för att andra rovdjur ska hitta boet.
Har ni inte sett hela händelseförloppet skulle jag starkt avråda er från att separera mamman och ungen DOCK bör ni givetvis ha dem under strikt tillsyn, för säkerhets skull.
En katthona kan ligga ihjäl en kattunge och gör hon det är det som sagt naturligt för henne att äta upp den döda kattungen. Kattungen kan ha varit sjuk och dött plötsligt, det händer.
Om kattmamman sköter sig med den andra ungen dvs. matar den, tvättar den och tar hand om den finns det ingen som gör jobbet som kattmamma bättre än just kattmamman. Hennes mjölk är även den överlägset bästa födan för kattungen.
Nej, jag tycker att ni ska låta mamman behålla sin unge men att ni håller dem under sträng uppsikt. På natten kan ni ha ungen från sin mamma och istället för att kliva upp och nappa ungen med jämna mellanrum kan ni kliva upp och lägga ungen hos sin mamma en liten stund.