Katt vid allergi

E

Emmlan

Jag har ett stort problem. Jag bor med en allergiker. Men vi är båda väldigt djur kära. Och nu har jag kärat ner mig i en katt som för tillfället bor i våran ladugård, eftersom vi inte kan ta in henne.
Min sambo är uppväxt på bondgården och har inte haft några allergiska besvär för än han började jobba på pappersfabrken för fem år sedan.
Han kan inte sluta på sitt jobb för än jag har fått fast jobb eller att han hittat något annat som ger lika mycket pengar.
Saken är den att vi vill inget hellre än att ta in katten nu när hennes syskon har flyttat till olika familjer.
Har ni några förslag om vad man kan göra.

Har hört talas om kattshampo för allergiker och att torka katten med en fuktig trasa varje dag. Är det någon som vet om detta funkar eller har ni några andra tips?

Mvh Emmeli

Sv: Katt vid allergi

det finns väl tabletter som håller allergin i shack. Vet en kvinna som är hyper allergisk mot nästan allt, även katter. Men hon tar tabletter och håller katterna som utekatter (alltså de kommer in också) och det funkar bra.

Allergitabletter är bra att ha till hands, ingen katt i sovrummet. Städa när han inte är hemma (så slipper han alla virvlande katthår och dammpartiklar osv).

Textilier och böcker drar åt sig katthår/hudflagor (det är väl inte håret i sig man är allergisk mot egentligen utan saliven, hudflagor osv) så det kan vara smart att inte ha för mycket av detta framme. Alltid hänga undan nytvättade kläder osv.

Har bott med flera katter och det fungerade helt ok. Det viktiga var att slippa katt när jag sov. Ett välvädrat kattfritt sovrum gör mycket.

Sen kan en luftrenare hjälpa (sov hos min moster och brukar bli väldigt allergisk mot hennes katter men hon hade luftrenare + avjoiniserare (eller vad det nu hette) och jag har aldrig mått så bra hemma hos henne, inga röda ögon, ingen hosta halva natten).

Är det respt belagd medicin hon äter? Vet du vad tabletterna heter?

Min sambo fick tid på sjukhuset men äkaren var virrig och skrev ut en reseptbelagd medicin på en postitlapp. Han kunde alltså inte hämta ut medicinen. Vi ska göra ett nytt försök på sjukhuset.

Tack för ditt svar jag är väldigt tacksam för allt jag kan få veta

Tack Tindra jag ska lägga allt detta på minnet. Antar att du själv är allergiker med tanke på hur du skriver. Detta har alltså funkat för dig?

Vad äter du för allergi medicin?
Är det bra att äta allergi medicin varje dag eller bör det vara uppehåll på sådant?

Mvh Emmeli

Allergiker och astmatiker :p

Jo det har fungerat bra, hade tre katter i min 33m2 lägenhet i 8 månader och mådde helt ok.

Jag äter receptfria allergitabletter, loratadin oftast och de åt jag konstant i de 8 månaderna när jag hade katter här.

Inom den kinesiska medicinen finns behandlingar som kan lindra/ta bort allergier hos folk. Min syster har fått hjälp med sin pollenallergi tex. och upplever stor förbättring med väldigt små medel.

Men detta är inget som den västerländska läkekonsten kunnat erkänna än och jag vet inte hur mycket forskning det finns kring detta i sverige heller. Min syster blev hjälpt med tuina/akupressur iaf, och en dos naturläkemedel tror jag. Hon brukade bli nästintill sängliggande vissa vårar/sommrar av sin allergi, innan det. Så du kan ju alltid höra dig för.

Fö. tycker jag att man ska vara försiktig när man som allrgiker skaffar djur. Risken är så stor att man måste placera om djuret och det är onödigt för djurets eget välmående. Är det en hemlös katt som ni vill ta er an så kan jag såklart tycka att man kan göra ett försök om katter redan bor "hos" er. Det blir ju inget miljöombyte för hans skull isf. Vissa katter tål man dessutom jättebra medan andra kan starta reaktioner snabbt. En del "vänjer" sig också med tiden, dvs allergibesvären försvinner efter att man utsatt emunförsvaret ett tag. Min sambo reagerade tex på katt när han skaffade sina, och lever idag med 5 st utan att märka av någonting.

Det är inte roligt att behöva sätta i sig mediciner jämt, jag tror det är bättre att försöka göra något åt kroppens problem att hantera allergener.

min sambo är med väldigt allergisk mot katter, (ibland) vissa katter tål han och andra inte alls. men hur som helst, vi älskar katter så in i norden så vi kan inte vara utan en, har haft en innan men han blev tyvärr påkörd (R.I.P Tiger :cry:). men funderar på det där med medecin. han har testat alla olika tabletter som finns på apoteket, all nässpray men inget hjälper så himla bra. :(

vi har hört om något att man kan ta sprutor under en viss period och sedan ska man bli "frisk".

men det du skrev om akupressur, hur funkar det? vart gör man det för någonstans? vi blir så glada för alla svar här.

vet ni även om det finns någon ras man kan vara mindre känslig emot?

tacksam för alla svar! :)

Jag såg att Tindra skrev om att hon tog allergitabletter och undrar en sak.

Vi fick hem vår Sibiriska Tigré i söndags och jag blev snorig direkt och på morgonen efter kliade det i ögonen. Katten hade då sovit i sovrummet. Har tålt katter när jag var yngre men har kännt av det ibland när jag varit hemma hos folk med katt men vi ville ändå prova. Dagen efter köpte jag allergitabletter som heter Clarityn och de funkade fint. Så jag tog dom i två dagar och idag har jag varit utan för att se och jag känner inte av katten alls mkt idag.

Dock såg jag att Tinda använt tabletter i 8 månader. Är det ok att göra det? Undrar eftersom man bara får ta de flesta tabletter typ varje dag i 3 månader.

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 871
Senast: Stereo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 039
Senast: Avalbane
·
Katthälsa Våran katt började för nästan ett år sedan att kissa ett x antal gånger i lägenheten så vi testade att ta ut henne till min sambos mamma...
Svar
11
· Visningar
1 348
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama