Katt utan livmoder!

verrdogan

Trådstartare
Va iväg å kastrerade 2 av mina töser idag. Den ena gick de hur bra som hellst med. Men den andra hittade han ingen livmoder på. Vände nästan ut å in på hela maginnehållet utan resultat. Hur vanligt är detta? Va beror de på?

Tycker ju sååå synd om henne nu när hon blivit uppskuren i "onödan" Hon har inte vaknat än. å hon blev opererad kl 9 i morse. Så ja blir helt orolig.
Den andra släpar sej omkring å spyr som tusan.

Sv: Katt utan livmoder!

Det måste ju vara extremt ovanligt! Jag har då aldrig hört talas om det iaf..
Hur gamla är de? Har du haft dem sedan de var små?
De alternativ som finns är ju att den redan är borttagen, att katten är så ung att vet inte hittade livmodern eller att den är missbildad..

Är de yttre könsorganen normala? Letade veterinären efter några testiklar (och fanns där några i sådana fall)?

Om du haft honkatten ända sedan kattungeålder och hon absolut helt säkert inte har blivit kastrerad tidigare vore ju ett kromosomtest intressant (men antagligen dyrt).

Hon är ett år. köpte henne från katthem när hon va 13v gammal. så hon va inte opererad sen tidigare.

Veterinären hittade ingenting. Å då plockade han ut allt för att kolla. (låter grymt) Han hade bara haft ett sånt här fall tidigare å han har säkert varit veterinär i 35år.
Så min lilla tös är verkligen en DET

Det skulle kunna handla om testikulär feminisering dvs. att katten egentligen är en hane, men som under fosterstadiet inte utvecklat några hanliga könsorgan pga. en defekt som gör att androgenreceptorerna inte fungerar (och därmed kan inte testosteron påverka kattens utveckling). Dessa katter har varken honliga eller hanliga inre könsorgan.

Nej, det tror jag inte att det brukar göra. Har du inte märkt av någonting speciellt med henne fram tills nu lär det knappast dyka upp något nytt senare, men helt säker är jag inte. Det är ju inte så himla vanligt med sådana här fenomen hos katter så det är antagligen inte sådär himla väl utrett om det påverkar katten på något annat sätt än rent reproduktionsmässigt.

Jag tycker dock inte att du ska oroa dig för henne om hon är frisk och beter sig normalt.

Hittills har hon varit helt normal. Men hon har fortfarande inte vaknat efter narkosen som hon fick kl9

har hänt liknande här där jag bor. livmodern kan "flyta ut" och vara svår att hitta. när ägaren åkte till en annan veterinär så hittades den.

kanske prata med en annan veterinär?
"denna" veterinär som missade var faktiskt "gammal och rutinerad"

Men man vill ju inte gärna sprätta upp henne igen direkt nu. kan man inte kolla de på nå annat sätt?

du kan ju alltid prata med en annan veterinär.

kanske det syns på ultraljud? (är inte så bra på sådant)

Får väl fråga mej fram lite antar jag. Men först ska hon få vakna så jag ser att hon lever överhuvud taget

Hittills har hon varit helt normal. Men hon har fortfarande inte vaknat efter narkosen som hon fick kl9

Lämnade de ut katten innan den vaknat?? Låter verkligen konstigt att hon ännu inte vaknat, kolla noga att ögonen inte blir torra, de kan skada hornhinnorna då de gärna ligger med öppna ögon utan att blinka..

Ang den ev missbildningen tror jag säkert inte att det blir ngt problem. Det enda som kan uppkomma om det är en hermafrodit är att ev testiklar i bukhålan kan bli tumöromvandlade pga den varma omgivningen.

Hittade han några äggstockar då som togs bort? Isf spelar det ju ingen roll om "hon"(?) skulle ha livmodern kvar eller inte, det finns inga ägg att befrukta. :idea:

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 431
Senast: Mahonia
·
Katthälsa Okej, i fredags spydde min lilla kisse på 6månader, och likaså på lördag. Jag tog bort all mat, och han var ganska hängig. På lördag...
Svar
6
· Visningar
7 871
Senast: hallonsaft
·
Katthälsa Jag har en 9-årig Bengalhona sen drygt 3 år tillbaka. Hon är en omplacering från uppfödare där hon tidigare varit i avel. Det jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 282
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25