Katt tugg?

Hazel

Trådstartare
Det finns ju hur mycket tugg till hundar som helst men inte mycket till katt? Min katt får uteslutande våtfoder och även om hon tuggar på nån mus då och då så känns det som att hon borde behöva mer för tändernas skull. Kycklingvingar har jag hört funkar så det ska jag prova tänkte jag men annars då? läste att kaninrevben va bra men var kan man få tag i det?

Efter tips från vet köper jag torkad kycklingfilé

62-1357ha_grande.jpg

Särskilt om man låter den ligga framme lite så blir det som mjukt trä i konsistensen och man hör hur det gnisslar i tänderna när Nikita tuggar (om man vill kan man göra eget genom att långsamt torka vanlig kycklingfilé i ugnen). När hon fick FORL så visade det sig att hon inte hade i princip någon tandsten så jag tror det fungerat bra.

Jag köper de stora bitarna så hon verkligen kan gnaga och absolut inte svälja något helt. Otroligt mycket bättre än kycklingvingar. Som hon släpade in under fruktansvärt tunga och breda soffan så jag behövde ligga platt och försöka fiska ut resterna och sedan skrubba golvet. Det finns andra märken men jag tycker de är för mjuka (eller för små) om man återigen inte låter den ligga framme lite.

Detta måste jag också testa till mina! Tanken har slagit mig förut men jag har varit osäker om det finns något i hundpinnarna/snacksen som är olämpliga för katter, men det finns det alltså inte?

Hur är det med sådana där torkade kycklingfiléer? Tänker mest på salmonella och sånt och om det dör i torkningsprocessen?

Har provat kycklingvingar nu. Katt tyckte jag va totalt dum i huvet som menade att hon skulle äta något rått :grin: testade också ankfiléer och dom gick ner, dock va dom lite för mjuka för att ge något tuggmotstånd men det går ju att ordna när hon är lite mer inne på att tugga på grejer

Hur är det med sådana där torkade kycklingfiléer? Tänker mest på salmonella och sånt och om det dör i torkningsprocessen?

Har för mig att jag läst om salmonella i torkad kyckling som snacks till hundar, så jag antar att det finns kvar efter torkning.
Man får nog helt enkelt kolla vilket land det är ifrån.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
823
Senast: tott
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama