katt som tynar bort

doglover

Trådstartare
min pojkväns kastrerade katthane på 1 ½ år tynar bort. han går ner i vikt hela tiden. han mår bra i övrigt, har bra ork, päls osv. men han måste lägga på sig mer. skulle det räcka med att avmaska han ordentligt med ett medel som tar alla parasiter i magen och ge han bra foder? vilket medel och vilket foder fungerar bäst? funderar på banminth och royal canin Fit, men vet inte riktigt än.

Sv: katt som tynar bort

Jag hade börjat med att ta katten till veterinären och tala om vad som felar honom.
Ta träckprov och skicka in innan ni avmaskar, och se sedan till att han får i sig ett foder med HÖGT Protein och fett.

vi har pratat att ta honom till vet om han går ner mer. men det verkar inte vara akut än så länge. han leker, mår bra, fin päls, har ingen onormal avföring, äter som normalt och är helt vanlig. han verkar inte ha ont nånstans eller vidare. men skulle vi inte veta vad vi ska göra, så kan man ju alltid ringa vet. men jag har för mig att royal fit ska vara bra för magra katter....

Det kan ju vara någon fysiologisk störning som gör att han inte tar upp näring som han ska.
Jag skulle ha satt honom på fri tillgång Mjau Burkmat. BARF är det ända som "klår" burkmat, torrfoder är inte ens en fis i rymden ;)

ok. det kan vara den andre katten, men han stöter min sambo bort när de ska äta, för annars äter det glupska matvraket upp stackars trassels mat. vi får väl helt enkelt fortsätta med det. eftersom vi flyttar väldigt snart och jag har även ett matvrak jag med....det skulle ju resultera i att trassel inte får nåt alls om man inte ger dom en och en...puh..

Hur länge har den varit dålig? Är det en ute katt? Vill inte skrämmas men så där va en av våra kattor när hon hade blivit påkörd och hade invärtes problem. Vi hade inte ens en aning om att hon hade blivit påkörd men av de invärtes skadorna så fattade vi det sen.
Men så är det säkert inte med er katt!

Min nu 7 år gamla kastrerade hankatt är och har alltid varit väldigt mager. Han är undersökt utifrån & in på alla möjliga sätt men inget fattas honom. Han äter som en tok, leker, har normal avföring, ingen mask & han mår helt enkelt allmänt bra.

Dock får jag ofta höra gliringar om hans vikt & utséende... Men det struntar jag i. Jag vet att han mår bra & han går bara inte upp i vikt oavsett vad jag gör.

Ta er katt till veterinären för en grundlig undersökning. Visar den inget fel så är det inget att bry sig om. Mår katten bra så är det huvudsaken.

Hur länge har den varit dålig? Är det en ute katt? Vill inte skrämmas men så där va en av våra kattor när hon hade blivit påkörd och hade invärtes problem. Vi hade inte ens en aning om att hon hade blivit påkörd men av de invärtes skadorna så fattade vi det sen.
Men så är det säkert inte med er katt!

han har inte vart dålig, han har bara magrat. han kan omöjligt bli påkörd för han är innekatt.

Varför ska det vara svårt för många att faktiskt ta djuren till en vet.?? Läser så ofta här att man ber om råd som ingen annan än en vet. kan svara på!! Skaffar man djur ingår det väl att hjälpa dom när dom inte mår bra??

Nej visa att ni är bra djurägare och ring vet. hellre en gång för mycket!! :) :rofl:

det är inte min katt och kan ju inte begära att nån annan ska ringa vet för honom. men han har börjat lägga på sig lite mer nu enligt min sambo som tycker att han väger lite mer nu. tur det, för det behövdes

usch...så där var det för min katt när han hade fått leukemi :( Helt normal annars men gick ned hela tiden bara

När katter är dåliga måste man åka direkt! En katt som magrar långsamt verkar inte riktigt risig förrän det är alldeles försent att behandla något. Det är vid första tecknen på sjukdom man kan ha en chans att rädda dem.

Alldeles för många katter går med lever- eller njurfel och kommer inte till vet förrän de är i det närmaste sjävdöende.

Hejsan!

Hoppas kissen mår bättre.. Såg att du hade funderingar över RC Fit.. Fit är ju till för att katten skall hålla idealvikten.. Men om eran är för tunn rekomenderar jag att ge honom ett annat foder.. kanske Outdoor? Ger honom mer energi.. Du kan även maila RC och rådfråga om mat.. De brukar svara samma dag eller nästkommande om du maila sent på dagen..

Men avmaskning är nog en ide också, om det inte är gjort på länge..

Skulle även rekomendera ge honom blötfoder iaf 1ggr/dag då han kanske behöver mer vätska..

Lycka till..

tack för alla svar. vi ger dom blötmat alla 3 varje kväll och torrfoder så det räcker varje morgon. och trassel har lagt på sig sakta men säkert. om det skulle vara så att han går ner igen så åker vi in med han direk, men i nuläget verkar han må mycket bättre. tror att orsaken var att sambon köpte för kass mat.

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 712
Senast: Jamienoble
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka