Katt som står och kissar i lådan?!

Elektronen

Trådstartare
Fick hem en katt från katthem för lite mindre än 2 veckor sedan, hon är/var lite skygg första dagarna.
Nu känns hon mycket mera avslappnad med oss människor, hon leker och har även sovit i sängen.

Men, i mitten av den här veckan (då har hon vart här mer än en vecka) upptäckte jag att hon kissat bredvid lådan :meh:. Så att det var kiss på lådkanten och utsidan av lådan och väggen! Jag trodde att hon på nått viss hade suttit på den breda kanten runt lådan och kissat så. En morgon var det även en kisspöl på golvet.
Men efter att jag flyttat lådan igår ser jag hur hon gör när hon går på lådan...

Hon står mer eller mindre och kissar bakåt, ungefär så som jag tänker att katter gör när de markerar revir.
Jag har ställt en "kartongskiva" bakom för att skydda väggen, men jag tycker det är märkligt att hon står i lådan men då inte kissar på huk ? (som de normalt gör).
Katten är några år gammal och är steriliserad och det finns inga andra katter eller djur i lägenheten.

Hon äter/dricker och verkar pigg i övrigt, men första tanken är ju om det är något fysiskt fel på henne?
Jag har varit i kontakt med katthemmet, men det var innan jag såg hur hon gör, så ska höra med dem igen.
Men kanske är någon som har någon idé varför hon gör så?
 
Min ena började göra så när hon hade urinvägsinfektion, vilket hon sedan fick medicineras för flera gånger innan det gav sig. Jag antar att det blev ett invant beteende, för efter det gör hon alltid så när hon står med huvudet mot lådans ingång (har lådor med huv) men inte när hon har huvudet inåt.
 
Vissa katter gör så utan att det är något fel. Jag har en hona som alltid har gjort så. Var uppmärksam på att hon äter och dricker normalt, att allmäntillståndet är oförändrat och att hon kissar lika mycket som vanligt och inte har några problem med att kissa. Vissa katter står upp och kissar för att de har svårt för att kissa men det brukar man märka om man har koll då de ofta börjar kissa oftare och mer eller mindre mängd.
 
Skaffa en Topbox! Då kan hon ha vilken position hon vill när hon kissar - det hamnar ändå i lådag!
 
Min ena började göra så när hon hade urinvägsinfektion, vilket hon sedan fick medicineras för flera gånger innan det gav sig. Jag antar att det blev ett invant beteende, för efter det gör hon alltid så när hon står med huvudet mot lådans ingång (har lådor med huv) men inte när hon har huvudet inåt.

Har också funderat på om det kan vara urinvägsinfektion, just eftersom hon ändå står i lådan.
 
Kan ju tillägga att hon inte har gjort så tidigare när hon bott på katthemmet och första veckan hos oss stod hon inte och kissade, antar jag eftersom det inte kom utanför då. Tänker om det skulle vara för att hon känner sig osäker i den nya miljön borde hon väl ha "kissat in" sitt revir i början ?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
791
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp