katt som smyger kring marsvinen

lizan

Trådstartare
Moderator
har flyttat hem till föräldrarna och då fick marsvinen flytta ut på altanen (men bor jag kvar till hösten så får dom flytta in i stallet, så ni behöver inte vara oroliga ;) ).

dom har fått en ny jättefin utebur och den blev klar igår då dom flyttade ut. dom verkar trivas jättebra i buren och med den friska luften. men nu när jag kom hem från jobbet säger mamma att det är en katt som hoppar in på altanen o stryker runt buren. hon har jagat bort den när hon sett den, och grannbarnen har hjälpt till genom att säga till när dom ser katten. och på den lilla stunden jag vart hemma har den vart där 2 gånger (första jagade jag bort den ganska bryskt... :angel: ).

Buren är hyffsat robust tycker jag själv, taket går att lyfta men är fast med en hasp o jag har lagt två stenar på taket. 3 väggar är helt i trä och den sista långsidan är dels trä och dels nät, nätdelen är inte JÄTTESTOR och nätet är såntdär litet hönsnät... på nätterna (eller enda natten som varit iaf) satt upp plastgolvet från inneburen över ena hörnet av buren, så att det blir ännu mindre yta som det kan blåsa eller regna in i = ännu mindre plats för katten att komma åt)

var tror ni, behöver jag vara orolig för mina bebbar? dom kan ju gömma sig helt från katten i huset, såvida katten inte får upp taket eller kommer in i buren, men det borde den väl inte kunna eller?

hjääälp!!!
är tillräckligt orolig över att hitta döda marsvin pga förkylning eller annat hemskt, vill inte hitta dom borta/sönderslitna... :crazy:

Sv: katt som smyger kring marsvinen

kan du inte sätta upp buren på ett litet bord så inte katten når upp?
så har mina svin det så inte våra katter kommer åt. :)

hehe.. katten inte når upp? den hoppar ju upp på altanen via utsidan (1½-2½ meter), tar inte trappan upp för den satte vi för.. så katten kan ju ändå sätta sig på taket o spejja ner på dom/klösa efter dom därifrån. :p

att sitta på plast? typ hårdplast eller plasta in?
värt att prova!

gör man det och ställer upp buren högre borde det ju vara lugnt!

fast jag tycker ju att buren är i perfekt höjd nu juu.. irriterande... :p

Katter tycker generellt inte om citruslukt, prova att kanske lägga apelsinskal runt buren.

nu har katten inte synts till något mer, men ska komma ihåg det! tack! :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 194
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 316
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Nu går jag iof händelserna lite i förväg, men jag behöver försöka lugna min oro. Sambon och jag har två helt fantastiska katter som är...
Svar
9
· Visningar
2 417
Övr. Katt Hur gör man det på bästa sätt?! :confused: Ska ev flytta (håll tummarna att vi får huset :p ) då kommer vi att föra ihop mina två...
Svar
10
· Visningar
3 973
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama