Katt som sällskap till pensionär?

aiquen

Trådstartare
Jag kläckte idag idén att jag tycker att min farmor (70+) borde ha en katt som sällskap. Hon sitter ensam dag efter dag i sin lägenhet med radion som enda sällskap (vi tittar givetvis förbi så ofta vi kan, men kan sällan stanna särskilt länge) och både fysiska och psykiska smärtor som plågar henne och gör henne orkeslös.

Och just en katt då kräver väl egentligen inte särskilt mycket? Inga långa promenader, ingen större aktivering (någon form av aktivering är väl visserligen viktig, men det är väl ändå ingen träning á la brukshund vi pratar om då) utan det är väl mer att tömma låda, mata, finnas där som sällskap o.s.v.?

Så vad tror ni? Kan en katt vara vad hon behöver för att "vakna till" lite och få sällskap? Det skulle i så fall få vara en äldre katt som redan är rumsren och som har kommit förbi det värsta busstadiet för när de är små kan de ju göra vem som helst galen. ;)

Farmor har ju annars både tid och plats (lägenheten är en stor trea) och är väldigt sällan iväg någon länge tid men är det så att hon sover över hos släktingar någon gång får väl katten följa med då.

Vad tror ni? Bra eller dålig idé? :confused:

Sv: Katt som sällskap till pensionär?

Jag tror att det är en bra ide, titta gärna efter katt på katthem eller så. Där finns det många lite äldre katter som är hur goa och keliga som helst. Min mormor hade en katt som sällskap och hon älskade den lilla varelsen över allt annat och såg alltid till att katten hade det bästa, det gjorde att hon levde upp lite mer och katten älskade henne minst lika mycket!

Men som du redan är inne på är det nog bra med en lite äldre katt som inte har så mycket spring i benen att den klöser och klättrar på allt för att sedan dessutom fara runt när man minst anar det... För att aktivera katten är det ju bra med klätterställning och lite leksaker, kanske gå ut i sele fina dagar om din farmor orkar osv.

Lycka till!

Jag tycker det är en utmärkt idé, så länge någon kan ta hand om katten om farmor blir dålig. Kanske kan ni ta ansvar för saker som försäkring och vaccination.

Det finns mängder med vuxna katter på katthemmen som "ingen" vill ha eftersom de inte är lika söta som ungarna. I ett lugnt hem med mycket uppmärksamhet kan tom en skyggis blomma upp och bli ett underbart sällskap. De gamla hemlösingarna knyter ofta starka band till sina ägare och en äldre katt har inte så stort aktiveringsbehov. Lite bollar och en klätterställning räcker ofta gott åt en lugn katt.

Jag håller helt med, vilken bra idé! :idea: En äldre kelen knäkatt, lugn och redan rumsren, vore perfekt! Finns ju gott om omplaceringskatter på internet, förutom katthemmen som redan nämnts. Praktiskt också att få en kisse som är färdigkastrerad, vaccinerad och kanske man får alla tillbehör med på köpet också.

Skriv gärna mer om hur det går! :)

Jag tycker att det är en alldeles utmärkt idé. Som de andra sagt, kolla på katthem. Det finns helt säkert många trevliga katter där. En lugn, snäll och kelig vuxen katt skulle nog vara perfekt. =)

Säger som de ovanstående. Det låter som en god ide.

Under två förutsättningar:
Farmor vill ha katt
Någon kan ta hand om katten om det händer farmor något.

Jag har omplacerat vuxna katter med gott resultat.

Jag stämmer in i "kören" :D Jättebra idé! Förutsatt att, som A_K_N skrev, att någon annan är beredd att överta katten om din farmor inte skulle kunna ha den längre av någon anledning och att ni hjälper henne med praktiska saker som försäkringar etc.
Jag vill också trycka på katthemmen, där finns många missar som vill ha ett nytt hem och passar i en lugn miljö hos en äldre! :)

Tack för alla svar! :) Jag har själv funderat på att ett katthem borde ha en katt som skulle passa, så blir det aktuellt med kattköp blir det säkerligen en sådan omplaceringskisse.

Och GIVETVIS måste farmor själv vara med på det hela och vilja ha en katt, det går ju inte att tvinga på henne (eller någon annan för den delen) ett levande djur som trots allt kräver ett visst ansvar och god omsorg. Men jag tror en katt skulle göra henne gott så jag kommer verkligen att prata med henne. Och skulle det hända någonting tror jag säkert kan ta hand om katten. Vi har ju redan nu två katter här hemma och är kattvana, så... Eller kanske någon annan i släkten vore intresserad. Det tror jag i alla fall inte skulle bli något problem. :)

Men först och främst måste jag som sagt prata med farmor.

En av mina katter har fått flytta till min pappas moster (runt 85 år) och katten har verkligen lyst upp hennes tillvaro. Hon är ute och promenerar med katten klockan 6 på morgonen, 13 på dagen och vid 18 på kvällen. Hennes kattpromenader har även betytt en hel del socialt för henne eftersom hennes äldre grannar också har blivit förtjusta i katten.

Katten? Hon stortrivs hos sin nya matte! :)

Jag tror defintivt att en katt kan liva upp tillvaron för en äldre människa, förutsatt att hon har ork att sköta katten och att det finns människor runt omkring som kan ta hand om katten om matte/husse blir sjuk, måste flytta till äldreboende eller i värsta fall avlider.

En vuxen katt passar antagligen bättre än en kattunge.

aiquen skrev:
Tack för alla svar! :) Jag har själv funderat på att ett katthem borde ha en katt som skulle passa, så blir det aktuellt med kattköp blir det säkerligen en sådan omplaceringskisse.
Vi på katthemmen blir så glada när någon vill ha våra äldre älsklingar. Har för några månader sålt en katt, runt 8-10 år gammal, till en äldre farbror. Katten stormtrivs, de käkar strömming ihop, vilar middag på kökssoffan, kissen har fått en egen soffa i vardagsrummet, de solar på balkongen och dricker eftermiddagskaffe i solen (katten får wiskas-mjölk :D ). På kvällarna så ligger på katten på en stol, med tjock dyna, jämte sin husse som lägger pussel i matsalen.

Hemtjänsten avgudar kissen, och vi vet oxå att barn och barnbarn till farbror är säkerhet, de tar hand om kissen om något händer farbror (gud förbjude). Underbar farbror som älskar sin nya kompis. I sommar kommer han ta med kisse i koppel ut på baksidan av huset där de är några äldre som träffas och fikar på eftermiddagarna varje dag. Tror de kommer ha glädje av varandra i många år. (Barnen är överlyckliga över att pappan lyst upp igen, efter 2 år av sorg efter makan.)

Gillar din farmor katter är det utmärkt.Varför inta ringa runt till några uppfödare som kanske ska pensionera en katt från aveln? Då får man en katt som är van att handskas av människor och katten kan få en skön pensionärs tillvaro.:idea: :banana: :banana:

Jag placerade om min första britt till mina systrars farfar när farmorn gått bort hastigt och oväntat och min kattsituation inte höll. Det var tänkt på kort tid, men hon bor kvar där än, 5 år senare.

Dom är som ett par, gnölar och gnäller på varandra. Om han inte säger hej då innan han går ut så åker han på en redig utskällning när han kommer tillbaka.

*kl*

Vilka härliga solskenshistorier hörrni! De värmer verkligen i hjärtat att läsa! :)

Tack så mycket för alla bra svar! :bow:

Tyvärr verkar farmor inte så pigg på att skaffa en katt just nu, men kanske hon kan tänka sig en lite längre fram om hon bara får lite tid att fundera. För visst vore det en ganska stor förändring för hennes del, men jag tror verkligen hon skulle må bra av det. Låt henne ta hand om en katt i ett par dagar och hon vill inte skiljas från den sedan, liksom. Men... hon måste ju givetvis VILJA redan från början, annars är det ju ingen idé...

Tur att du pratade med farmor först för jag tyckte tvärt emot alla andra att det inte var så bra idé. :o Läste tidigare i vinter att det är så poppis att ge bort katter till jul och tvärt emot vad man kanske tror så var det inte barnfamiljerna som försökte lämna in katterna till katthemmen, utan många äldre som fått en katt som sällskap av sina anhöriga utan att blivit tillfrågade först om det passade. :crazy:

Försök inte övertala farmor att skaffa katt, risken finns att hon tar emot den för att göra dig glad men inte trivs med det själv, vilket är synd både för henne men även för katten. :(

Självklart ska den som katten är tänkt åt, vilja ha katten. Hon skrev ju att hon skulle fråga henne först. Vill hon inte ha, så blir det ju ingen. Om hon däremot tycker att det var en kanonidé, så är ju en katt från katthem, ett bra alternativ.

Mia_R skrev:
Tur att du pratade med farmor först för jag tyckte tvärt emot alla andra att det inte var så bra idé. :o

Vad menar du? Läser du vad som skrivits så är ju ovanstående inläggsskrivare ense om att det är en bra idé om farmor vill.

Det har väl aldrig varit frågan om att påtvinga farmor en katt?

Jag tycker du ska läsa inläggen ordenligt innan du svarar och nedvärderar i princip alla andra inläggsskrivare! :idea:

Usch nej, jag skulle verkligen ALDRIG köpa ett levande djur till någon utan att först prata med vederbörande och veta att denne var intresserad av djuret ifråga. Tänk så fel det kan bli annars. :(

Och försöka tjata på och/eller övertala farmor kommer jag inte heller göra. Jag har tagit upp idén, nu är det upp till henne vad hon väljer att göra av den.

Jag tycker du ska läsa bättre själv innan du börjar gnälla. Förstår nu varför en del på buke klagat på dig som moderator.:idea:
Jag tycker du ska läsa inläggen ordenligt innan du svarar och nedvärderar i princip alla andra inläggsskrivare!
Som jag klart och tydligt skrev så är det väldigt många som ger bort katter som sällskap utan att kolla först om mottagaren vill ha en katt och att det var bra att hon frågade farmor innan. :mad:

Liknande trådar

C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 787
Senast: Elina8
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 392
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar