Katt som mår dåligt....

Sv: Katt som mår dåligt....

Du kan fortsätta med dietmaten jag föreslog, minus morotspurén, i en vecka efter han blivit bra. Sedan sakta smyga in den mat du vill att han ska äta i framtiden. Jag tycker våtfoder är det bästa, nya Bozita t ex, plus BARF förståss. Ger torrfoder bara som godis.

Håller tummarna han släpper katten till er. Polisanmälan är ju drastiskt men om han inte böjer sig frivilligt kan man hota med det. Som han behandlar katten är det skäl nog, tyvärr lär polisen inte bry sig så det är bara nåt att skrämmas med...

Låter som en bra ide....:idea:....Ska till stora djuraffären imorgon....så kika på dom sorterna du föreslagit då....:)

Jo, jag tänker lite så också...känns så drastiskt att ta till polis, tror inte dom bryr sej ändå....:crazy:...Men de går ju alltid att hota med som du säger....;):angel:

//Domino_s

vad bra att du kontaktat veterinär.. hoppas ni får ordning på den lilla stackaren, och hoppas absolut att ni kan få med er katten när ni flyttar. den killen ska inte ha djur... iaf inte innan han har lärt sig att ta hand om dem på ett vettigt sätt!

Kan meddela att den lille mår otroligt nog lite bättre idag....ögonen ser livfulla ut för första gången och han är vaken och med hela tiden..:)..inte slö som han var innan....Skiten har iaf ändrat färg....Och jag tycker med inte höra något kvidande innan kissande....

Men självklart ska vidare kontakt med vet. hållas....Man vill ju inte chansa bara för att det kommit en liten vändning....

//Domino_s

Så skönt att höra att du tar hand om katten :bow:. Hur det än blir, har den ju redan fått det 200% bättre....

En tanke, kan det inte fått urinvägsinfektion eller liknande pga att den inte haft tillgång till låda och vatten under många timmar/dygn?

Här är lite bilder på lilla "Toker" som vi kallar honom....

Pälsen ser bättre ut nu efter badet också....

Som synes på bilderna så sussas det mycket....;)

//Domino_s

Jättefin kisse! :love: Han ser bara trött ut på bilderna, ser inte mager ut eller så...

Hur mår han idag?

Jättefin kisse! :love: Han ser bara trött ut på bilderna, ser inte mager ut eller så...

Hur mår han idag?

Han är väldigt trött för jämnan...tar väl hårt på honom....Men det är nog bra att han vilar så mycket....Men i förmiddags lekte och busade han en liten stund med en av mina andra katter....:)

Han är i hyfsat gott hull...lite tunn i musklerna dock...mest en mage...Han var väldigt svullen på magen innan...som en balong...men det har lagt sej...

Han mår mycket bättre...och vi ser ljust på det...

Nu ska vi bara övertala hans ägare också....Vilket inte lär bli det lättaste....:crazy:

//Domino_s

Han är väldigt trött för jämnan...tar väl hårt på honom....Men det är nog bra att han vilar så mycket....Men i förmiddags lekte och busade han en liten stund med en av mina andra katter....:)

Han är i hyfsat gott hull...lite tunn i musklerna dock...mest en mage...Han var väldigt svullen på magen innan...som en balong...men det har lagt sej...

Han mår mycket bättre...och vi ser ljust på det...

Nu ska vi bara övertala hans ägare också....Vilket inte lär bli det lättaste....:crazy:

//Domino_s

:bow:kanon att du tog hand om missen:bow:

Så skönt att katten verkar må bättre. Men jag tycker ändå att den verkar behöva tittas på av en veterinär. Finns ingen smådjurs/kattvet. i närheten som du kan vända dig till?

Lite uppdatering....

Toker är nu nästan helt fin i magen....dock är han en liten kräsen kisse har vi kommit fram till...Han går kvar på sin diet och trivs bra med det...:)

Han dricker dock inte vatten om det kommer direkt ur kranen, det måste stå ett tag först....och han vägrar använda lådan om den inte görs rent minst 2 ggr/dag....

Gissar på att detta beror på att han innan ej har fått rengjord låda på flera veckor och knappt inget vatten att dricka....:( Endast det ur diskhon....

//Domino_s

hej Domino_s,, snälla du ta katten till vet även om han ser lite bättre ut. har han urinvägsinfektion behöver han antibiotika för att bli bra. är han avmaskad? har han mask kan han få spänd och uppblåst mage. jättebra att du tar dig an honom (jättefina kort) skulle vilja ge din sambos bror en spark i a-slet.:mad:

Jättebra att du tog tag i det! Katten ska inte behöva lida för att den har en ägare som inte vill inse att den är sjuk, det ska inget djur.
Hur mår den nu? Ska du gå över till någon vanlig mat, och vill ha en som är snäll mot magen, skulle jag rekommendera Hills i/d (veterinärfoder) "i/d" står för intestinal diet, alltså ett "mag/tarmfoder". I övrigt så tycker jag att du ändå ska be en veterinär titta på katten och ta urinprov på den för att se hur det ligger till med uvi. Kanske även ett blodprov för att kolla njurarna, så att inte infektionen gått upp i dem, det är inte helt ovanligt när katten gått länge med uvi.
Håller tummarna för att det går bra med katten och att ni får ta över den.

Någon i tråden nämnde att h*n tyckte du skulle anmäla så ägaren fick djurförbud. Jag vill bara säga att det inte är så enkelt att få djurförbud. tyvärr. Det krävs rätt mkt för att det ska hända. Anmälan av vanvård/misskötsel av djur sker dagtid till kommunens djurskyddsinspektör och efter kontorstid till polisen. Alla anmälningar måste följas upp. Anmälan kan leda till rättegång. Den som anmäler kan vara anonym om den så vill, men en anonym anmälan som leder till åtal, står djurägarens ord mot bevis och anmälan och anmälaren är då inte med och vittnar, vilket kan leda till att fallet läggs ner lättare...
Det är olagligt att inte ge sitt djur vård då det är sjukt, det är ägarens plikt att kunna så pass mkt om sitt djur att h*n ska se när djuret inte mår bra och då åtgärda detta, finns inget "jag visste inte" i detta fall

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 700
Senast: mackan
·
Katthälsa Jag har tre bondkatter varav den ena är ständigt lös i magen. Ingen konstig färg, bara löst. Han är 5 år och har alltid varit så. Han...
Svar
8
· Visningar
6 242
Senast: Libra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama