Katt som kräks..?

Flipp

Trådstartare
En av mina katter kräktes nyss :crazy: Hon är ungefär 7 månader gammal.. Annars så är hon precis som vanligt, verkar inte må dåligt eller så. Har hört att katter kan göra det ibland men det är första gången nån av mina har gjort det. (Har två systrar som är lika gamla)Ska man avvakta eller är det risk för att det är något farligt så man borde få tag på veterinär direkt? Orolig :s

Sv: Katt som kräks..?

Det är helt normalt att en katt kräks då och då. De får upp hårbollar på det sättet, som annars kan sätta sig fast i tarmarna. Det är ingenting att vara orolig för om katten inte kräks gång på gång och börjar bli matt. Likaså om det är blodblandat.
Katter tvättar sig ju mycket och får på så sätt i sig mycket päls. För att underlätta för dem så kan man gärna köpa kattgräs och så hemma som de får knapra i sig. Det tar med håret upp när de kräks då.

Mina katter spyr oftast på vintern då det inte finns nåt gräs här

Tack så mycket för svaren:) Hon är precis som vanligt och har inte kräkts nån mer gång så är nog ingen fara alls.. Men är första gången jag har egna katter (familjen har haft förut när jag bodde hemma..) så kanske lätt att man oroar sig i onödan då;o) Vill ju dom ska må så bra som möjligt. :love:

Nu har hon kräkts igen, två gånger idag :´( Är det verkligen normalt? I övrigt så är hon precis som vanligt.. Börjar bli riktigt orolig nu. Har tagit bort maten, vet inte om hon ska få äta? Vatten har hon förstås.

Äter hon för fort, eller kanske för mycket på samma gång? Isf kan du ju prova att dela upp maten på flera mindre potioner...

Min katt äter lite och långsamt för det mesta (går och småknaprara torrfoder under dagen) men ibland när hon får tonfisk kastar hon i sig allt och då händer det att hon kräks efter :crazy: Nu ger jag henne bara väldigt lite, sen om hon äter upp allt får hon mer efter en stund osv. Jag har även provat att "strö" lite torrfoder över, vilket gör att hon måste tugga och inte barar slickar i sig tonfisken som hon annars gör...

Det kan ju såklart bero på något helt annat, som du säkert får tips om här :)

hon har inte fått något nytt att äta som inte tål?
Min hona spyr av en viss kattmatsort som hanen älskar
Hanen spydde av för mycket wellpapp :crazy:
så jag ska nu försöka hitta matttvätt till mina hallmattor då de inte går att köra i maskin :(

Mina är oxå 7 månader och har kattgräs!
Och de spyr, jag ringde vet som sa att de kan ha blivit överkänsliga mot fodret efter deras operatin när de kastrerades eller så är det mask som de kan ha fått från mamman.

Så han rådde mig till att köpa Axilur och börja i den änden.

Har du gett henne mjölk? Min katt kräks direkt hon får i sig mjölk eller någon mjölkprodukt, så det undviker vi. Ta bort maten helt ett tag (ngr timmar eller så) och ge bara vatten så magen kan få ta det lungt ett tag. Ge sen lite mat i taget. Om hon kräks jättemycket, får feber, blodblandat kräk och så: ring vet.!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 456
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
893
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 805
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 120
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur