Katt som inte vill äta!

Kissing Spine

Trådstartare
Bebisen (ca. 14-15 v) har slutat att äta de senaste två dagarna. Hon spydde inatt men det kom bara vatten. Hon är avmaskad och busar och är pigg, men verkar lite trött nu naturligtvis.

Har provat med Friskies, Whiskas, Tonfisk, ost, leverpastej... Ingenting vill hon ha! Knapris är det enda som hon tuggar i sig, men ytterst lite. hjälp! :(

Sv: Katt som inte vill äta!

När avmaskades katten? Var det inte nyligt verkar det ju vara dags för en omgång till.

Avmaska igen och tvinga i katten lite mat (tex mosad burkmat) om hon inte börjar äta snart. Svält är väldigt farligt för katter, ett dygn är ok men två-tre dygn kan ge skador.

Okej.. Hon fick en tablett nu och är inlåst i ett rum med mat (så att jag lkan hålla koll på om hon spyr upp tabletten). Ska kolla om hon börjar äta, annars får jag lov att försöka trycka i henne något. Även om hon kommer bli ledsen på matte :crazy:.

Hon äter fortfarande inte :(. Eller, hon åt lite tonfisk för ett par timmar sedan, samt vispad grädde. Dricker gör hon, men hon nosar bara på maten. Jag tvivlar på att jag kan tvångsmata henne. Tips på hur jag gör isåfall?

Dels kan handmatning fungera ibland. Annars gör du likadant som vid tvångsvätskning, men du får ha mat i flytande form.
Antingen kör du nåt i mixern - tex en bit kött + en droppe god matolja+ tex lite potatis, eller kokar du buljong - alltså inte på buljongtärningar utan tar och kokar buljongsoppa på kött och lite fett = smör + tex. olivolja. Lite druvsocker, lite salt. Ges avsvalnat givetvis så det är ljummet.

Doseringsspruta, eller ögonpipett eller sugrör. In i mungipan tvärs över munnen, INTE rakt ner i halsen. Lite försiktigt förstås.

Fasta är farligast för överviktiga katter, men två dygn praktiskt taget utan mat är förstås inte bra, så nåt måste du göra ja.
Förhoppningsvis är det mest mask. Måste vara rätt mycket utav den... Bara det inte blev totalstopp i tarmarna pga den...
Halvstopp kan du häva med flytande paraffin...

OBS Katten måste ha vätska, om den inte dricker så bra måste du tvångsvattna vad du än gör. Ha gärna i druvsocker/honoung och aningens koksalt. - proportion: 1lit vatten, 1dryg matsked druvsocker, 1tesked salt.

Men herregud! Åk till veterinären! :mad:

Om katten verkar så hängig som den låter så kan den behöva dropp, det kan vara vad som helst.. kattungar är väldigt känsliga så tvinga inte i katten mat det första du gör.. om den ännu inte har ätit ska du åka in med den! NÅT är fel, annars har en kattunge god aptit..

Mitt råd! ÅK! Har den varit utan mat så länge nu så kan kroppen redan ha tagit skada... hoppas det går bra för dig.
/ Caroline

Kontakta Djursjukhuset direkt är mitt råd. En så liten katt kan snabbt bli slö och då är det proffesionell hjälp den behöver. Jag har tvångsmatat min katt med vätskeersättning. Till slut åt den rått ägg omrört. Det enda den tog frivilligt. Den hade inte mask, men hade ont efter ett stukat ben. Hade den inte börjat ät hade vi åkt till Blå Stjärnan. Det var tre dagars matvägran. Lycka till med pissen.

Snälla, läs ordentligt först :idea:. Hon är pigg och glad, busar och far omkring. Spinner och är hur nöjd som helst. Dricker som hon ska och nu har hon börjat bajsa lite också. (Dock vet jag ju inte om det var för att hon har haft förstoppning eller om hon inte har gjort det pga att hon inte har ätit). Hon har även börjat äta så smått, åt tonfisk på natten och det har hon gjort på dagen med, samt lite knapris.

Om hon inte börjar äta mer och mer nu så ringer vi självklart till vet!

Det är bra att hon äter lite nu. Ofta kommer orken och aptiten tilbaks bara man får i dem litegrann. Tvångmatning är inte kul men ibland måste man. Maja hämnades genom att spotta ut maten på oss och kladda ner allt i sin omgivning :devil:

:D Jag förstår henne... Suck, kräsna katt, det enda som hon tuggar lite på är tonfisk :smirk:. Ska försöka få i henne lite fil också.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 239
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Okej, i fredags spydde min lilla kisse på 6månader, och likaså på lördag. Jag tog bort all mat, och han var ganska hängig. På lördag...
Svar
6
· Visningar
7 881
Senast: hallonsaft
·
Katthälsa Hjälp! Min ena kissemiss blev sjuk för en vecka sedan. Han spydde plötsligt en kväll och har sedan dess varit rejält illamående och...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Kan någon hjälpa och spekulera i vad som händer med katterna i detta hus. Jag har två katter, Nelson 8 årig hankatt, Winnie 8 årig hon...
Svar
6
· Visningar
2 932
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama